6289/2016 - Sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 października 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 6289/2016 Sposób podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego

W obecnym stanie prawnym zasady funkcjonowania szkoły w podmiocie leczniczym regulują przepisy wydane na podstawie art. 71c ust. 2 ustawy o systemie oświaty 1 . Uczeń staje się uczniem szkoły specjalnej zorganizowanej w podmiocie leczniczym po przyjęciu do tego podmiotu - nie jest wymagane posiadanie przez niego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, wydanego przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Szkoły te zapewniają dzieciom i młodzieży kształcenie oraz specjalne działania opiekuńczo-wychowawcze, organizowane w czasie uzgodnionym z kierownikiem podmiotu lub ordynatorem oddziału szpitalnego 2 .

Przepisy 3 wskazują, że dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych:

- niesłyszących,

- słabosłyszących,

- niewidomych,

- słabowidzących,

- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją,

- z upośledzeniem umysłowym,

- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,

- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,

a także zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz niedostosowanych społecznie, wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy organizowane jest kształcenie specjalne, uczniowie ci wskazani są również w wadze P5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2016 4 .

W przypadku, gdy w oddziale specjalnym w szkołach zorganizowanych przy podmiotach leczniczych lub jednostkach pomocy społecznej są uczniowie, którzy przebywają w tych placówkach przez cały rok szkolny i posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia to na tych uczniów jest naliczana kwota subwencji wagą P5.

W sytuacji, kiedy uczniowie przebywają w powyższych placówkach krócej niż rok szkolny należy wykazać w SIO średnią miesięczną liczbę uczniów w szkołach/wychowanków w przedszkolach przy podmiotach leczniczych lub jednostkach pomocy społecznej. W takich przypadkach w kwocie subwencji naliczanej na uczniów na podstawie danych podanych do SIO nie ma dodatkowych środków pieniężnych wynikających z zastosowania wag dla uczniów niepełnosprawnych w związku z posiadaniem przez uczniów orzeczenia o potrzebie specjalnego nauczania.

Ponadto w algorytmie subwencyjnym naliczana jest waga P28 dla uczniów oddziałów specjalnych, szkół podstawowych specjalnych, gimnazjów specjalnych i szkół ponadgimnazjalnych specjalnych - zorganizowanych w podmiotach leczniczych oraz waga P29 dla wychowanków specjalnych zespołów pozalekcyjnych lub grup wychowawczych prowadzonych w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych - zorganizowanych w podmiotach leczniczych.

Uprzejmie informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje zmiany w zakresie finansowania kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami, a więc również uczniów z zaburzeniami psychicznymi przebywających w oddziałach psychiatrycznych, wraz z opracowaniem nowego modelu oceny potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży w oparciu o diagnozę funkcjonalną. W pracach tych planuje się wykorzystanie m.in. Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF). Umożliwi to przejście od modelu medycznego opartego na rozpoznaniu medycznym (np. przyporządkowaniu do określonej grupy/rodzaju niepełnosprawności na podstawie rozpoznania lekarskiego i/lub diagnozy psychologicznej i na tej podstawie wnioskowania o potrzebach) na rzecz modelu społecznego, opartego na analizie funkcjonowania dziecka i wynikających z tego potrzeb w zakresie zarówno wsparcia dziecka, jak dostosowania środowiska zewnętrznego (dostosowanie warunków nauczania - likwidacja barier architektonicznych, dostosowane miejsce pracy, odpowiednie pomoce dydaktyczne, metody pracy dydaktycznej i wychowawczej itp.). Ten model diagnozy oparty jest o analizę nie tylko danych o indywidualnych cechach dziecka, ale również barierach i zasobach w jego środowisku, z uwzględnieniem informacji z różnych źródeł (np. lekarz, szkoła, opieka społeczna).

Określenie potrzeb edukacyjnych uczniów, na podstawie diagnozy funkcjonalnej, zwiąże się także z wyceną tzw. usług edukacyjnych, które udzielane są w jednostkach systemu oświaty. Wprowadzony zostanie nowy sposób finansowania edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

1

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.).

2

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 marca 2013 r. w sprawie organizacji kształcenia oraz warunków i form realizowania specjalnych działań opiekuńczo-wychowawczych w przedszkolach i szkołach specjalnych, zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej (Dz. U. poz. 380).

3

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. poz. 1113).

4

Dz. U. poz. 2294.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl