554000-PA-9105-54/05/122/KGL - Zwolnienie z podatku akcyzowego produkcji i sprzedaży biokomponentów w postaci estrów kwasów tłuszczowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 września 2005 r. Urząd Celny w Pruszkowie 554000-PA-9105-54/05/122/KGL Zwolnienie z podatku akcyzowego produkcji i sprzedaży biokomponentów w postaci estrów kwasów tłuszczowych.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2005-06-24 (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 2005-06-28) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełnionego w dniu 2005-07-08, 2005-07-21 Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie uznaje stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2005-06-28 do Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W dniach 2005-07-08 i 2005-07-21 do Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynęły pisma, w którym Strona uzupełniła ten wniosek. Z wniosku i otrzymanych pism uzupełniających ten wniosek wynika stan faktyczny: Spółka uruchamia produkcję biokomponentów w postaci estrów kwasów tłuszczowych o symbolu PKWiU 24.66.48-93.10 zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług stosowaną do celów podatkowych, a wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz.U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Estry te będą wytwarzane z odnawialnych źródeł energii - biomasy nasion oleistych rzepaku i tłuszczów zwierzęcych. Wyprodukowany biokomponent Spółka zamierza odsprzedawać do celów napędowych.

Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące: "Czy produkcja i sprzedaż biokomponentów w postaci estrów kwasów tłuszczowych jest zwolniona z podatku akcyzowego?" Według Strony, produkcja i sprzedaż biokomponentów zwolniona jest z podatku akcyzowego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia: Stosownie do art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) do paliw silnikowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy oraz pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 2 ww. ustawy wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są m.in. paliwa silnikowe określone w załączniku nr 2 do ustawy. Biokomponenty takie jak: estry kwasów tłuszczowych nie zostały wymienione w załączniku nr 2 (wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych) do ustawy jako wyroby akcyzowe zharmonizowane. Natomiast zgodnie z poz. 6 załącznika nr 1 (wykaz wyrobów akcyzowych) do ww. ustawy, wyrobami akcyzowymi są pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU. Z powyższego wynika, że biokomponenty w postaci estrów kwasów tłuszczowych są paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym i są wyrobami akcyzowymi jeśli spełniają warunki określone w poz. 6 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, ale nie są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju. Reasumując, produkcja i sprzedaż będzie zwolniona z podatku akcyzowego po spełnieniu warunków wynikających z § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stosownie do § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz.U. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm.), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Zwolnienie będzie przysługiwało podmiotowi, który spełni warunki określone w § 12 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego tj.:- podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych; - podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy; - nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym; - podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów.

POUCZENIE

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, na postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika przysługuje zażalenie. Na niniejsze postanowienie wnosi się zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia stosownie do art. 238 Ordynacji podatkowej. Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie stosownie do art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej. Składając zażalenie należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł do każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl