52/2015 - Wykorzystanie subwencji oświatowej na realizację zadań związanych ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2015 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 52/2015 Wykorzystanie subwencji oświatowej na realizację zadań związanych ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży.

W związku z pojawieniem się przepisów art. 32 tzw. "ustawy okołobudżetowej" zostały wprowadzone nowe rozdziały w klasyfikacji budżetowej 80149 i 80150. Dotyczą one gromadzonych dochodów i wydatków ponoszonych na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Nie oznacza to jednak, że wszystkie wydatki wyodrębnione w związku ze stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy zostaną zaklasyfikowane do dwóch ww. rozdziałów. Dla przykładu wydatki na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach i przedszkolach specjalnych będą klasyfikowane do rozdziałów odpowiadających poszczególnym typom szkół, wydatki na doskonalenie zawodowe nauczycieli związane z stosowaniem specjalnej organizacji nauki i metod pracy w szkołach będą klasyfikowane do rozdziału 80146 "dokształcanie i doskonalenie nauczycieli".

Należy więc zauważyć, że klasyfikacja budżetowa (w tym wskazane wyżej nowoutworzone rozdziały), nie przesądza o metodzie rozliczenia wydatków na zadania związane z zapewnieniem edukacji i opieki dla dzieci i młodzieży wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

Przepis art. 32 ustawy okołobudżetowej nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek przeznaczenia środków na zadania związane z nauczaniem specjalnym nie niższych niż te które zostały naliczone w części oświatowej subwencji ogólnej. Oznacza to, że jednostka samorządu terytorialnego powinna wydatkować łącznie na wszystkich uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w swoich szkołach, przedszkolach i placówkach środki w wysokości nie niższej niż otrzymane na tych uczniów w kwocie subwencji oświatowej.

W celu realizacji ww. obowiązku samorządy powinny na bieżąco analizować stopień jego realizacji tak aby po roku budżetowym mogły się wykazać pełnym wydatkowanie środków otrzymanych na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych wydatki publiczne powinny być dokonywane:

w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:

1.

uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów

2.

optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów

W opinii MEN wydaje się więc, że w sytuacji gdy jednostka samorządu terytorialnego dołożyła wszelkich możliwych starań w wydatkowaniu przeznaczonych środków na zadania związane z nauczaniem specjalnym lub też gdy z przyczyn niezależnych od niej okazało się, że poniesione koszty były niższe niż pierwotnie zakładano i jednocześnie nie ma możliwości wykorzystania tych środków na zadania związane ze specjalną organizacją nauki i metod pracy bez złamania zasad gospodarowania środkami publicznymi, dopuszcza się możliwość niepełnego wydatkowania ww. środków.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl