447000-PA-9100I-15/05/4085/ZT - Podstawa do zwolnienia od podatku akcyzowego paliw ciekłych z zawartością biokomponentów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2005 r. Urząd Celny w Ciechanowie 447000-PA-9100I-15/05/4085/ZT Podstawa do zwolnienia od podatku akcyzowego paliw ciekłych z zawartością biokomponentów.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, w odpowiedzi na Państwa zapytanie, sformułowane we wniosku z dn. 5.09.2005r. (data wpływu 9.09.2005r.), dotyczące stosowania przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./

Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie

postanawia

uznać stanowisko Wnioskodawcy,

że w przypadku przetwarzania i produkcji paliwa ciekłego, polegających na blendowaniu oleju napędowego o symbolu PKWiU 23.20 i estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych o symbolu PKWiU 24.66.48-90-10, z zawartością powyżej 10 % biokomponentów, podstawą obliczenia zwolnienia jest należny podatek akcyzowy od użytego w procesie blendowania oleju napędowego, za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 9.09.2005 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Ciechanowie wpłynął wniosek złożony przez Podatnika z zapytaniem, czy podstawą do zwolnienia od podatku akcyzowego paliw ciekłych z zawartością biokomponentów jest należna kwota akcyzy obliczona od ilości zastosowanego paliwa silnikowego do produkcji paliwa ciekłego z zawartością biokomponentu /po odliczeniu ilości biokomponentu/, czy też podstawą jest należna kwota akcyzy od mieszaniny paliwa ciekłego z uwzględnieniem biokomponentu.

Zgodnie z art. 14a ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm./, naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podatnika zobowiązany jest do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, natomiast na podatniku ciąży obowiązek wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik zamierza prowadzić działalność polegającą na przetwarzaniu i produkcji paliwa ciekłego /blendowaniu oleju napędowego o symbolu PKWiU 23.20 i estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych o symbolu PKWiU 24.66.48-90-10/ z zawartością powyżej 10 % biokomponentów.

Podatnik stoi na stanowisku, że podstawą obliczenia zwolnienia jest należny podatek akcyzowy od użytego w procesie blendowania oleju napędowego.

Na podstawie art. 2 pkt 4 i 5 ustawy z dnia 2.10.2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych /Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm./, do biokomponentów zostały zaliczone między innymi estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 c w/w ustawy olej napędowy zawierający powyżej 5 % estrów, stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym, został zaliczony do biopaliw ciekłych.

Stosownie do art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym /Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm./, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

- wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy,

- pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Zgodnie z art. 65. ust. 1 ustawy w przypadku paliw silnikowych i olejów opałowych stawka akcyzy została ustalona w kwocie podatku na ilość gotowego wyrobu.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 5 ww. ustawy, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego /Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm./ określił szczegółowy zakres zwolnień od podatku akcyzowego wyrobów akcyzowych oraz warunki ich stosowania. Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt. 2 rozporządzenia, Minister Finansów zwolnił od akcyzy między innymi biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

W związku z powyższym o kwotę zwolnienia wynikającą z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, t.j. o 2,20 zł od każdego litra dodanego biokomponentu, zostanie pomniejszony należny podatek akcyzowy ustalony od ilości powstałego biopaliwa ciekłego /oleju napędowego z zawartością biokomponentu/.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Ciechanowie postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

POUCZENIE

Niniejsza interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Organ podatkowy nie ma obowiązku informowania Podatnika o takiej zmianie.

Powyższa interpretacja, zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej, nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej, Wnioskodawcy służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie.

W przypadku wniesienia zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika na podstawie części I pkt. 1 i 2 załącznika do Ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 253 z 2004 r., poz. 2532 - tekst jednolity).

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl