446000-AP-0503-12/05/BR - Warunki zastosowania zwolnienia od akcyzy nabywanych wewnątrzwspólnotowo aromatów spożywczych z zawartością alkoholu etylowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2005 r. Urząd Celny w Siedlcach 446000-AP-0503-12/05/BR Warunki zastosowania zwolnienia od akcyzy nabywanych wewnątrzwspólnotowo aromatów spożywczych z zawartością alkoholu etylowego.

Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku b/n z dnia 26.09.2005r. Spółki XXXXXXXX , Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach

postanawia

uznać stanowisko Spółki XXXXXXXXX za nieprawidłowe

Uzasadnienie

Dnia 28.09.2005 r. do Urzędu Celnego w Siedlcach wpłynął pisemny wniosek b/n z dnia 26.09.2005 r. [dalej: wniosek] Spółki XXXXXXXX [dalej: Podatnik], w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.).

We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wyrobu preparatów smakowych dla przemysłu spożywczego dodawanych do wyrobu serków, jogurtów i lodów. Wytwarzane preparaty smakowe zawierają w swym składzie do 5 litrów czystego alkoholu w 100 kg gotowego produktu. Wytwarzane produkty są sklasyfikowane do kodu CN 2008, 2005 lub 2106 - nie są wyrobami akcyzowymi. Do produkcji swoich wyrobów Podatnik zużywa między innymi nabywane na terenie Unii Europejskiej aromaty spożywcze zawierające w swym składzie alkohol etylowy. Podatnik stwierdza, że nabycie odbywa się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Nabywane wyroby akcyzowe są przemieszczane do zakładu na podstawie dokumentu handlowego, bez administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Partnerzy handlowi Podatnika wysyłający aromaty spożywcze nie płacą akcyzy w kraju wysyłki ponieważ są zwolnieni z akcyzy ze względu na przeznaczenie wyrobu. Dalej Podatnik informuje, że przed nabyciem każdej partii aromatów składa w urzędzie celnym deklarację o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Po otrzymaniu wyrobów Podatnik składa w urzędzie celnym deklarację uproszczoną nabycia wewnątrzwspólnotowego, gdzie wylicza należną do zapłaty akcyzę. Zadeklarowana w AKC-U akcyza jest uiszczana w terminie 10 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. Zapłata akcyzy stanowi podstawę do zwolnienia zabezpieczenia.

Podatnik informuje, że w sprawie, której dotyczy niniejszy wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stanowisko Podatnika:

Podatnik stwierdza, że przemieszczenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nabytych na terenie Unii Europejskiej następuje w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Podatnik uważa, że przysługuje mu zwolnienie od akcyzy na podstawie § 18 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97 poz. 966 z późn. zm.) który stanowi, że zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy używany bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu, dla wszystkich innych wyrobów. Warunkiem skorzystania z tego zwolnienia jest wypełnienie wymogów określonych w ust. 2 pkt 1-5 cyt. przepisu.

Ponadto, Podatnik informuje, że pragnie zastosować dla nabywanych wewnątrzwspólnotowo aromatów zapachowych taki tryb zwolnienia, który stosuje się dla mas bitumicznych i parafiny.

Z uwagi na powyższe proponuje przyjąć następujące rozwiązanie:

1. składać w urzędzie celnym informacje o planowanym nabyciu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wraz z oświadczeniem stwierdzającym, że zakupiony olej zostanie zużyty do celów uprawniających do zwolnienia,

2. składać sprzedawcy oświadczenie o przeznaczeniu nabywanych wyrobów,

3. transport aromatów spożywczych zawierających alkohol etylowy nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (z zastosowaniem ADT),

4. po otrzymaniu nabytych aromatów składać w urzędzie celnym oświadczenie informujące o przeznaczeniu nabytych aromatów do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy,

5. przekazywać do urzędu celnego oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego,

6. prowadzi ewidencję pozwalającej na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.

Zapytanie Podatnika:

Jaki jest zakres stosowania prawa podatkowego w przedmiocie zwolnień od podatku akcyzowego nabywanych wewnątrzwspólnotowo aromatów smakowych?

Stanowisko Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach

Naczelnik Urzędu Celnego w Siedlcach dokonując oceny prawnej stanowiska Podatnika wraz z przytoczeniem przepisów prawa, stosownie do art. 14a § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, przedstawia co następuje:

Jak wynika z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego nie jest alkohol etylowy używany bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych lecz aromaty spożywcze zawierające w swym składzie alkohol etylowy, od których akcyza nie jest płacona na terytorium państwa członkowskiego.

Przepisy ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) zgodnie z art. 2 pkt 2, w załączniku nr 2 poz. 23 określają, iż olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, oznaczone symbolem PKWiU 24.63.10 i kodem CN 3302, należą do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych

Co do zasady określonej w art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty.

Poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy przepisy ustawy o podatku akcyzowym w rozdziale 6 określają procedurę przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą na terytorium państwa członkowskiego, co w opisanym stanie faktycznym nie ma miejsca.

Zgodnie z § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1. Olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, objęte kodem CN 3302 zostały wymienione w ww. załączniku.

Jednak przepis § 2b ust. 1 cyt. rozporządzenia stanowi, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których w państwie nabycia nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy i do których stosuje się na terytorium kraju stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, ich przemieszczenie na terytorium kraju odbywa się z zastosowaniem dokumentów handlowych. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego, o którym mowa w ust. 1, wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, nabywający przed wprowadzeniem tych wyrobów na terytorium kraju dokonuje zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, określonego na podstawie odrębnych przepisów (§ 2b ust. 2 rozporządzenia).

Zgodnie z ww. przepisami w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których w państwie wysyłki nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy, przemieszczanie tych wyrobów może odbywać się w procedurze zwieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem że wyroby te zostaną wprowadzone do składu podatkowego. Powyższe ma zastosowanie do wyrobów objętych stawką podatku akcyzowego inną niż stawka 0.

Warunki jakie muszą spełniać podmioty korzystające ze zwolnień od podatku akcyzowego, szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych oraz warunki i tryb ich stosowania reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.).

Na podstawie § 18 ust. 1b rozporządzenia zwalnia się od akcyzy olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, stosowane do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości.

Zgodnie z § 18 ust. 6 cyt. rozporządzenia, w przypadku wyrobów, o których mowa w ust. 1, 1a i 1b, nabywanych wewnątrzwspólnotowo bezpośrednio przez podmiot produkujący wyroby niebędące wyrobami akcyzowymi, zwolnienia o których mowa w ust. 1, 1a i 1b, mają zastosowanie pod warunkiem, że podmiot ten:

1) prowadzi skład podatkowy, o którym mowa w § 13 ust. 4c rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego, i wprowadza do tego składu wyroby, o których mowa w ust. 1, 1a, i 1b;

2) złoży oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, iż wyroby, o których mowa w ust. 1, 1a i 1b, będą zużyte do produkcji wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi w miejscu produkcji, w którym znajduje się skład podatkowy;

3) prowadzi ewidencję pozwalająca na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów.

W związku z powyższym Podatnik nie prowadzący składu podatkowego w miejscu produkcji wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi nie może nabywać wewnątrzwspólnotowo aromatów spożywczych zawierających w swym składzie alkohol etylowy z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w § 18 ust. 1b rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania.

Interpretacja udzielona w oparciu o przepisy art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona w wyłącznie w drodze decyzji wydanej przez organ odwoławczy.

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie, zgodnie z ustaleniami zawartymi w art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa, służy Spółce zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie, które należy wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia tego postanowienia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Siedlcach.

Otrzymują:

1. Adresat

2. Dyrektor Izby Celnej w Warszawie

3. a/a

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl