445000-PA-9104-68/05/185/MG - Przyjmowanie, magazynowanie i wysyłanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, nie będących własnością posiadacza składu podatkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2005 r. Urząd Celny w Pruszkowie 445000-PA-9104-68/05/185/MG Przyjmowanie, magazynowanie i wysyłanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, nie będących własnością posiadacza składu podatkowego.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.09.2005 r. (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 16.09.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełnionego w dniu 03.10.2005 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie

uznaje stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za

prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 16.09.2005 r. do Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek Spółki XXXXX w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W dniu 03.10.2005 r. do Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynęło pismo, w którym Strona uzupełniła ten wniosek.

Z wniosku i otrzymanego pisma uzupełniającego ten wniosek wynika stan faktyczny:

Spółka posiada skład podatkowy w zakresie produkcji napojów alkoholowych. Zamierza rozszerzyć swoją działalność o magazynowanie w składzie podatkowym "cudzych" wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz wysyłaniu ich między innymi do sklepów usytuowanych na terenie wolnych obszarów celnych lub składów wolnocłowych w portach lotniczych lub portach morskich zlokalizowanych na przejściach granicznych. Spółka nie nabywałaby tych wyrobów, pozostawałyby one własnością innych podmiotów.

Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące:

"Czy w świetle art. 30 i art. 31 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) jest możliwe przyjmowanie, magazynowanie i wysyłanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inne podmioty, które nie będą własnością Spółki?"

Strona uważa, iż może magazynować wyroby akcyzowe będące własnością innego pomiotu po otrzymaniu decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia, iż pojęcie składu podatkowego zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), w myśl którego skład podatkowy to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

Rodzaj prowadzonej działalności w składzie podatkowym określa natomiast art. 30 ust. 1 ww. ustawy, w świetle którego, w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

Stosowanie do art. 31 ust. 1 ustawy podatku akcyzowym zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

1) prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2) jest podatnikiem podatku od towarów i usług;

3) jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby, które nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe;

4) nie zalega z cłem, podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;

5) złoży zabezpieczenie akcyzowe;

6) nie zostało jemu cofnięte zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych ze względu na naruszenie przepisów prawa w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.

Natomiast ust. 2 pkt. 1 ww. artykułu dodaje, iż podmiot prowadzący działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot, poza warunkami określonymi w ust.1, obowiązany jest dodatkowo spełnić warunki w zakresie minimalnej wysokości obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi.

Przepis § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 z późn. zm.) stwierdza, iż w przypadku gdy zmiana danych zawartych we wniosku wpływa na zmianę treści udzielonego zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego lub dotyczy warunków określonych w art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję w sprawie zmiany zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

Zgodnie z § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. właściwy naczelnik urzędu celnego, wydając zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, zatwierdza przedłożony przez wnioskodawcę regulamin funkcjonowania składu podatkowego.

Natomiast ust. 2 tego rozporządzenia mówi, iż każda zmiana regulaminu funkcjonowania składu podatkowego wymaga zatwierdzenia przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

Reasumując, magazynowanie wyrobów akcyzowych będących własnością innego pomiotu będzie możliwa po spełnieniu dodatkowych warunków określonych w art. 31 ust. 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym oraz po otrzymaniu decyzji właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego i zatwierdzeniu zmiany regulaminu składu podatkowego.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

POUCZENIE

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, na postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika przysługuje zażalenie.

Na niniejsze postanowienie wnosi się zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia stosownie do art. 238 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie stosownie do art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.

Składając zażalenie należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł do każdego załącznika.

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl