445000-PA-9104-45/06/107/KN - Oświadczenie wewnętrzne jako warunek zwolnienia od podatku akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2006 r. Urząd Celny w Pruszkowie 445000-PA-9104-45/06/107/KN Oświadczenie wewnętrzne jako warunek zwolnienia od podatku akcyzowego.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku Nr FKP/ALe/859/2006 z dnia 05.06.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 05.06.2006 r.), Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie

postanawia uznać stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za

prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05.06.2006 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek XXX SA w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z wniosku wynika stan faktyczny:

Spółka w toku swej działalności gospodarczej w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym produkuje, przetwarza i magazynuje wyroby akcyzowe zharmonizowane. Jednym z wytwarzanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych są węglowodory acykliczne. Spółka zużywa tak powstałe węglowodory do wytworzenia wyrobów nieakcyzowych.

Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące:

"Czy w sytuacji, gdy Spółka wykorzystuje wyprodukowany w składzie podatkowym wyrób akcyzowy zharmonizowany określony w § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm. - dalej "rozporządzenie"), zużywając go do wyprodukowania wyrobu nieakcyzowego, Spółka może wystawić oświadczenie wewnętrzne pełniące funkcję oświadczenia, o którym mowa w § 14 ust. 2a pkt 1 rozporządzenia celem zwolnienia od akcyzy takiego zużycia wyrobu akcyzowego?"

Według Strony nie ulega wątpliwości, iż w myśl § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zużycie przez Spółkę wytworzonych w składzie podatkowym węglowodorów acyklicznych, w celu wytworzenia wyrobów nieakcyzowych, jest zwolnione od podatku akcyzowego. Wspomniane zwolnienie przysługuje m.in. podmiotom dokonującym sprzedaży węglowodorów acyklicznych, wykorzystywanych do celów określonych w § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2a pkt 2 wspomnianego przepisu. W myśl § 14 ust. 2a rozporządzenia, uprawnionym nabywcą jest m.in. podmiot dokonujący zakupu np. węglowodorów acyklicznych, który wykorzystuje je do celów objętych zwolnieniem, o których mowa w § 14 ust. 1, i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem.

W świetle powyższego wymogu - złożenie oświadczenia sformułowanego w § 14 ust. 2a pkt 1 rozporządzenia, pojawia się wątpliwość wynikająca z brzmienia art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.). W myśl tego przepisu za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również ich zużycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W przedmiotowej sprawie dochodzi do takiego zużycia węglowodorów acyklicznych na własne potrzeby Spółki celem wytworzenia wyrobów nieakcyzowych.

Spółka nie zawiera umowy sprzedaży w znaczeniu cywilnoprawnym, gdyż zużycie następuje w ramach jednego podmiotu w składzie podatkowym prowadzonym przez ten podmiot i ma postać tak zwanego zużycia wewnętrznego.

Ponadto Strona wskazuje, iż przepisy dotyczące podatku akcyzowego posługują się definicją sprzedaży oderwaną od definicji cywilistycznej. Jest to swoiste pojęcie właściwe podatkowi akcyzowemu i wynikające z autonomii prawa podatkowego w tym zakresie. Definicję tę, jak wskazano wyżej, zawiera art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym. Rozporządzenie w żadnym miejscu, w tym w szczególności w § 14, nie modyfikuje tej definicji. Jednocześnie Spółka dodaje, iż modyfikacja taka nie jest w ogóle możliwa, gdyż przepisy ustawy nie zawierają w tym zakresie żadnej delegacji pozwalającej w przepisach wykonawczych wprowadzić inną definicję dla potrzeb podatku akcyzowego.

Zdaniem Spółki sprzedażą zarówno w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, jak i rozporządzenia jest zużycie wewnętrzne wyrobu akcyzowego dla potrzeb prowadzonej działalności. Konsekwentnie sprzedawcą i nabywcą dla celów podatku akcyzowego w takiej sytuacji jest ten sam podmiot dokonujący zużycia wyrobu akcyzowego.

W podsumowaniu Spółka wskazuje, że w sytuacji gdy wykorzystuje ona wyprodukowany we własnym składzie podatkowym wyrób akcyzowy zharmonizowany określony w § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zużywając go do wyprodukowania wyrobu nieakcyzowego, Spółka jest jednocześnie podmiotem, któremu przysługuje zwolnienie, dokonującym sprzedaży wyrobów wykorzystywanych na cele określone w tym przepisie, jak i uprawionym nabywcą, o którym mowa w § 14 ust. 2a pkt 1, wykorzystującym wyroby do celów objętych zwolnieniem i w związku z tym Spółka może złożyć oświadczenie wewnętrzne w trybie § 14 ust. 3, które będzie zawierało dane Spółki, jako spełnienie warunku zwolnienia od podatku akcyzowego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie wyjaśnia, iż zgodnie z § 14 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 ze zm.) zwalnia się od akcyzy węglowodory acykliczne oznaczone symbolem PKWiU 24.14.11 oraz kodem CN 2901 w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe lub opałowe, lub do produkcji paliw silnikowych, lub olejów opałowych.

W myśl ust. 2 powyższego paragrafu zwolnienia, o których mowa w ust. 1, przysługują podmiotowi dokonującemu sprzedaży wyrobów określonych w ust. 1, wykorzystywanych do celów, o których mowa w ust. 1, dokonywanej ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywanej przez podmiot, o którym mowa w ust. 2a pkt 2.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju.

Jednocześnie art. 4 ust. 2 pkt 9 wskazuje, iż za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej;

Uprawnionym nabywcą zgodnie z § 14 ust. 2a pkt 1 rozporządzenia, o którym mowa w ust. 2, jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, o których mowa w ust. 1, który wykorzystuje je do celów objętych zwolnieniem, o których mowa w ust. 1, i złoży oświadczenie stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem.

Stosowanie do § 14 ust. 3 rozporządzenia oświadczenie, o którym mowa powyżej, powinno spełniać następujące wymogi:

1)

nazwę oraz adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

2)

określenie ilości zakupionych na terytorium kraju, w innym państwie członkowskim lub w państwie trzecim wyrobów, o których mowa w ust. 1, oraz ich symbol PKWiU lub kod CN;

3)

określenie celu, na który zostaną przeznaczone zakupione wyroby;

4)

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Reasumując, Spółka będzie uprawniona do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na postawie § 14 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, w przypadku zużycia wyprodukowanego w składzie podatkowym Spółki węglowodoru acyklicznego do wyprodukowania wyrobu nieakcyzowego, pod warunkiem że:

-

złoży oświadczenie spełniające wymogi zawarte w § 14 ust. 3 powyższego rozporządzenia i stwierdzające, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem oraz

-

zgodnie z ust 2b pkt 6 przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienie oświadczeń, o których mowa powyżej.

Biorąc powyższe pod uwagę, postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

POUCZENIE

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika przysługuje zażalenie.

Na niniejsze postanowienie wnosi się zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia stosownie do art. 238 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie stosownie do art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.

Składając zażalenie, należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł do każdego załącznika.

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl