445000-PA-9104-22/05/38/KGL - Przewożenie w jednej cysternie gazu zwolnionego z akcyzy do celów grzewczych oraz gazu z zapłaconą akcyzą do sprzedaży na stacjach autogazu.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 29 kwietnia 2005 r. Urząd Celny w Pruszkowie 445000-PA-9104-22/05/38/KGL Przewożenie w jednej cysternie gazu zwolnionego z akcyzy do celów grzewczych oraz gazu z zapłaconą akcyzą do sprzedaży na stacjach autogazu.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2005-02-28 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 2005-03-02) Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie

postanawia uznać stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2005-03-02 do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek Podatnika w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z wniosku wynika stan faktyczny:

Spółka posiada rozlewnie gazu płynnego, które uzyskały status składów podatkowych. W tych składach magazynowany jest gaz kupiony w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka dokonuje sprzedaży gazu płynnego propan-butan zwolnionego od akcyzy uprawnionym nabywcom, o których mowa w § 15 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) w przypadku, gdy gaz płynny propan-butan zużywany jest do innych celów niż do napędu pojazdów samochodowych oraz do podmiotów, które nie są uprawnione do nabycia gazu w procedurze zawieszenia poboru akcyzy lecz nabywają gaz płynny z zapłaconą akcyzą do celów napędowych. Ze względów logistycznych zdarza się, że w czasie jednego kursu ta sama cysterna samochodowa powinna dostarczyć gaz dwóm odbiorcom: uprawnionym do korzystania ze zwolnienia od akcyzy i niezwolnionym z akcyzy, ponieważ są oni przy trasie przejazdu. Oznacza to konieczność przewożenia gazu zwolnionego od akcyzy oraz gazu z zapłaconą akcyzą w jednej cysternie. Spółce nie opłaca się napełniać cysterny małą ilością gazu do celów grzewczych i wysyłać do klienta, który nie może czekać, jest to nieekonomiczne dla Spółki. Spółka żeby istnieć na rynku jako wiarygodny dostawca musi wysyłać jak najszybciej gaz. Wynika z tego konieczność przewożenia w jednej autocysternie gazu do celów grzewczych oraz gazu do stacji autogazu do celów napędowych.

Przedstawione we wniosku pytanie Strony jest następujące:

"Czy przewożenie gazu (zwolnionego z akcyzy) w cysternie do celów grzewczych razem z gazem (z zapłaconą akcyzą) do sprzedaży na stacjach autogazu jest prawnie dozwolone w myśl przepisów o podatku akcyzowym?"

Według Strony istnieje możliwość transportowania gazu płynnego zwolnionego z akcyzy oraz gazu z zapłaconą akcyzą razem w tej samej autocysternie.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 7 lit. j) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598) szczególnym nadzorem podatkowym są objęte wyroby akcyzowe, które są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego lub zwolnione z podatku akcyzowego m.in. propan i butan, skroplone, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.21.

Stosownie do § 64 ust. 2 wyżej powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w związku z art. 6d ust. 1 ustawy z dnia 24 lipca 1999r. o Służbie Celnej (tekst jednolity Dz.U. z 2004 Nr 156, poz. 1641 z późn. zm.) przyjęcie przesyłki wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego lub zwolnionych z podatku akcyzowego, odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Podmiot obowiązany jest zapewnić warunki i środki do sprawnego przeprowadzania kontroli, a więc umożliwić m.in. określenie ilości wyrobu podczas czynności przyjęcia przesyłki.

Stosownie do § 64 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego z czynności przyjęcia przesyłki podmiot sporządza dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki.

Z uwagi na to, że wyroby akcyzowe zharmonizowane objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego lub zwolnione z podatku akcyzowego powinny być przewożone w sposób umożliwiający ich każdorazowe wyodrębnienie, tj. w oddzielnych zabezpieczonych urzędowo naczyniach czy pojemnikach, Spółka sprzedając gaz płynny zwolniony ze względu na przeznaczenie nie może przewozić go w jednej cysternie z gazem, od którego została zapłacona akcyza.

Przewóz tych wyrobów musi gwarantować warunki do sprawnego i rzetelnego przeprowadzenia kontroli objętego szczególnym nadzorem podatkowym wyrobu, w tym zapewnienia możliwości ustalenia faktycznej wysokości ubytków lub niedoborów powstałych podczas przewozu.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

POUCZENIE

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, na postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika przysługuje zażalenie.

Na niniejsze postanowienie wnosi się zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia stosownie do art. 238 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie stosownie do art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.

Składając zażalenie należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł do każdego załącznika.

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl