444000-PA-911/14a-7/06/DJ - Ustalenie ilości gazu płynnego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2006 r. Urząd Celny w Radomiu 444000-PA-911/14a-7/06/DJ Ustalenie ilości gazu płynnego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 10.04.2006 r. (data wpływu do Urzędu Celnego w Radomiu 10.04.2006 r.), uzupełnionego 08.05.2006 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu

uznaje przedstawione we wniosku stanowisko podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.04.2006 r. do Urzędu Celnego w Radomiu wpłynął wniosek Podatnika (uzupełniony 08.05.2006 r.) w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z wniosku (uzupełnionego w dniu 08.05.2006 r.) wynika następujący stan faktyczny:

Spółka XXX, posiadając status składu podatkowego, dokonuje obecnie ważenia autocystern z gazem płynnym nabywanym przez ww. podmiot z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Gaz ten następnie jest sprzedawany jako przeznaczony do napędu pojazdów mechanicznych oraz dostarczany tymi samymi autocysternami do stacji LPG. Strona dokonuje sprawdzenia i przyjęcia przesyłek gazu płynnego dostarczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z przeznaczeniem do napędu pojazdów mechanicznych, które dostarcza autocysternami do stacji LPG - stosownie do wytycznych § 64 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zm.). W trakcie przyjmowania dokonywane są następujące czynności:

- sprawdzenie danych zawartych w dokumencie ADT, fakturze zakupu oraz w dokumencie przewozowym,

- sprawdzenie wskaźnika napełniania cysterny,

- sprawdzenie stanu zabezpieczeń urzędowych lub zabezpieczeń rafinerii - plomby ołowiane z cechami rafinerii (w przypadku sprowadzania gazu z Litwy władze właściwe w miejscu wysyłki nie zakładają zabezpieczeń urzędowych na cysterny),

- sprawdzenie dokumentu sprawdzenia i przyjęcia przesyłki,

- wpisanie danych do odpowiednich ewidencji prowadzonych zgodnie z ww. przepisami.

Wątpliwości ze strony XXX budzi konieczność każdorazowego ważenia autocystern; zdaniem Strony nieuzasadniona proceduralnie przepisami prawa. XXX podnosi fakt, że ważenie każdej autocysterny z gazem płynnym dostarczanym w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z przeznaczeniem do napędu pojazdów mechanicznych, dostarczanego do stacji LPG, powoduje generowanie znacznych kosztów w firmie (koszty bezpośrednie związane z jednorazowym ważeniem autocysterny wynoszą średnio około 250,00 złotych, natomiast koszty wyłączenia z eksploatacji autocysterny na czas ważenia są niebagatelne, aczkolwiek trudne do określenia). Dotychczasowa praktyka - zdaniem Podatnika - wykazała, że koszty te są zbędne i niekorzystnie wpływają na konkurencyjność Podmiotu na rynku gazu płynnego.

Ponadto XXX podnosi w uzupełnieniu przedmiotowego pisma, że w większości przypadków podczas ważenia autocysterny stwierdzany jest niedobór gazu, więc podatek akcyzowy faktycznie płacony jest mniejszy niż ilości występujące na fakturze. Wynika z tego, że płacąc podatek od wartości figurującej jako "ilość wysłana", XXX naraża się na niepotrzebne koszty (płacąc większy podatek), które są i tak mniejsze niż koszt każdorazowego przepompowania gazu z autocysterny do autocysterny. Przez czas przetankowania autocysterna jako wyłączona z eksploatacji, nie przynosząc dochodu. Dodatkowe koszty są również związane z okresem czasu, jaki jest niezbędny do przetankowania gazu. W przypadku każdorazowego przetankowania gazu (niejednokrotnie kilka autocystern dziennie) Spółka jest zmuszona wydłużyć pracownikom czas pracy lub przejść na system zmianowy, co wiąże się z kolejnymi kosztami.

Stanowisko Podatnika jest takie, że skoro płaci całość akcyzy wynikającą z dokumentów ADT i faktur zakupu, ważenie autocystern jest czynnością zbędną narażającą na znaczne i zupełnie niepotrzebne koszty, gdyż żaden potencjalny kontrahent nie dokonuje rozlewu gazu ponad ilości określone w ww. dokumentach, nie żądając w zamian zapłaty; ponadto cysterny posiadają stałą objętość i nie można do nich wlać więcej gazu niż odmierzają to urządzenia załadunkowe.

Praktyka ważenia autocystern stosowana do tej pory w Spółce (pod nadzorem pracowników Szczególnego Nadzoru Podatkowego) jest zatem niezgodna - zdaniem Strony - z zapisami art. 8 ust. 1 i art. 9 ustawy z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze zm.).

Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego, wyjaśnia:

Zgodnie z § 64 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598 ze zm.) podmiot odbierający przesyłkę wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy jest obowiązany powiadomić o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu celnego, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru - komórkę stałego nadzoru. Przyjęcie przesyłki odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Z czynności przyjęcia przesyłki podmiot sporządza dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki. Jak sama nazwa wskazuje, dokument ten powinien być sporządzony przez podmiot po sprawdzeniu ilości wyrobów w autocysternie, a sprawdzenie to powinno nastąpić w obecności pracownika SNP.

Stosownie do § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.) w przypadku stwierdzenia niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju składa on adnotację na administracyjnym dokumencie towarzyszącym zgodnie z instrukcją wypełniania tego dokumentu.

Zgodnie z § 11 wymienionego wyżej rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania w przypadku stwierdzenia nadwyżki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy odbierający wyroby na terytorium kraju niezwłocznie informuje on prowadzącego skład podatkowy, z którego wyroby zostały wysłane, oraz składa adnotację na dokumencie ADT zgodnie z instrukcją wypełniania tego dokumentu. Wymienione przepisy § 10 i § 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zm.) stosuje się także w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, aby stwierdzić nadwyżkę lub niedobór przyjmowanych do składu podatkowego wyrobów (gazu propan-butan), należy dokonać ważenia autocysterny przed jej "roztankowaniem" (waga brutto) oraz po przyjęciu gazu do składu podatkowego (tara). Wypełnianie dokumentów sprawdzenia i przyjęcia przesyłki wyrobów akcyzowych zharmonizowanych bez sprawdzenia ilości wyrobów przyjmowanych do składu podatkowego nie jest możliwe i w związku z tym pracownik komórki stałego nadzoru podatkowego wymagający każdorazowego ważenia autocysterny postępuje zgodnie z literą prawa.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

POUCZENIE

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego służy Stronie zażalenie.

Na niniejsze postanowienie wnosi się zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie stosownie do art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.

Składając zażalenie, należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl