444000-PA-911/ 14a-11/06/DJ - Magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2006 r. Urząd Celny w Radomiu 444000-PA-911/ 14a-11/06/DJ Magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym.

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 w związku z art. 216 i 219 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 05.10.2006 r., data złożenia w urzędzie pocztowym 06.10.2006 r. (data wpływu do Urzędu Celnego w Radomiu 09.10.2006 r.), uzupełnionego pismem z dnia 21.11.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu

uznaje przedstawione we wniosku stanowisko podatnika za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.10.2006 r. do Urzędu Celnego w Radomiu wpłynął wniosek Podatnika (uzupełniony pismem z dnia 21.11.2006 r.) w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z wniosku wynika następujący stan faktyczny:

(...)planuje podjąć współpracę z kontrahentem z Niemiec w zakresie nabycia wewnątrzwspólnotowego papierosów (towar akcyzowy zharmonizowany) celem magazynowania i dalszej odsprzedaży. Zabezpieczenia akcyzowego przedmiotowego nabycia z terenu UE dokonywałby wysyłający - w tym przypadku strona niemiecka.

Strona planuje długofalową współpracę, o częstotliwości dostaw przynajmniej jeden raz w tygodniu.

Pytanie Podatnika dotyczy możliwości prowadzenia tego typu działalności na podstawie uzyskanego przez Stronę zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego bądź konieczności ubiegania się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w formie zarejestrowanego handlowca.

Stanowisko Podatnika:

Zdaniem Strony nabywanie wewnątrzwspólnotowe papierosów celem ich dalszego magazynowania i odsprzedaży jest możliwe w ramach posiadanego przez podatnika zezwolenia na prowadzenie działalności w formie składu podatkowego. W punkcie IV powyższej decyzji określono wyroby akcyzowe zharmonizowane, które mogą być produkowane, przetwarzane lub magazynowane, a także przyjmowane i magazynowane w składzie podatkowym i są to następujące wyroby tytoniowe:

-

papierosy,

-

cygara i cygaretki,

-

tytoń do palenia.

Naczelnik Urzędu Celnego wyjaśnia:

Ustawa o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) w art. 30 ust. 1 określa rodzaje działalności, których wykonywanie może odbywać się w składzie podatkowym, są to: produkcja, przetwarzanie lub magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz ich przyjmowanie i wysyłka.

Ponadto zapis art. 30 ust. 2 wprowadza obligatoryjnie wyłączność produkcji i przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym.

Składem podatkowym zgodnie z art. 2 pkt 12 przytoczonej ustawy jest miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

Stosownie do postanowień art. 31 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki:

1)

prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2)

jest podatnikiem podatku od towarów i usług;

3)

jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby, które nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe;

4)

nie zalega z cłem, podatkami stanowiącemu dochód budżetu państwa, składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;

5)

złoży zabezpieczenie akcyzowe;

6)

nie zostało jemu cofnięte zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych ze względu na naruszenie przepisów prawa w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.

Przepis art. 31 ust. 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym określa, że podmiot prowadzący działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot, poza warunkami określonymi w ust. 1, obowiązany jest dodatkowo spełniać warunki w zakresie:

1)

minimalnej wysokości obrotu wyrobami akcyzowymi;

2)

sposobu i minimalnego okresu magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Zawarta w ust. 3 delegacja ustawowa dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych przewiduje możliwość określenia dla podmiotów prowadzących działalność polegającą na magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wyprodukowanych lub przetworzonych przez inny podmiot minimalnych wysokości obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi dla poszczególnych grup wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, sposób ustalania wysokości składanego zabezpieczenia oraz sposób i minimalny okres magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004 r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego (Dz. U. Nr 35, poz. 312 ze zm.) w § 13 ust. 1 pkt 1 dla wyrobów tytoniowych określa minimalną wysokość obrotu w roku poprzedzającym dany rok podatkowy w wysokości 700 mln zł.

Ponadto dla wyrobów tytoniowych określono minimalny okres magazynowania przez podmiot, o którym mowa w ust. 1 rozporządzenia, wyrobów akcyzowych zharmonizowanych wynoszący 5 dni, licząc od daty przyjęcia wyrobów do składu (§ 13 ust. 3 rozporządzenia). Również w przypadku tego podmiotu wyroby akcyzowe zharmonizowane magazynowane w składzie podatkowym mogą być poddawane zwyczajowym czynnościom mającym na celu zapewnienie ich utrzymania w niezmienionym stanie oraz przygotowanie ich do dystrybucji lub odsprzedaży (§ 13 ust. 5 rozporządzenia).

Właściwy naczelnik urzędu celnego ustala wysokość zabezpieczenia generalnego w oparciu o oświadczenie podmiotu, o którym mowa w § 13 ust. 1, w sprawie wysokości zobowiązania podatkowego:

1)

obliczonego - w przypadku, o którym mowa w art. 45 ust. 1 pkt 1 ustawy, lub

2)

oszacowanego - w przypadku, o którym mowa w art. 45 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zabezpieczenie ustalone w sposób, o którym mowa w ust. 1. powiększa się o 30%.

Powyższe warunki szczególne dotyczą podmiotów ubiegających się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, dla którego przewidziana jest działalność magazynowa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprodukowanych i przetworzonych przez inny podmiot niż prowadzący skład podatkowy. Dotyczą one jednak jedynie tych podmiotów, które prowadzą bądź zamierzają prowadzić działalność w formie składu podatkowego magazynowego o charakterze usługowym.

Stan faktyczny przedstawiony przez Stronę wskazuje na fakt, że Podmiot posiada zezwolenie na prowadzenie działalności w formie składu podatkowego o charakterze produkcyjnym, w którym przewidziane są takie formy działalności, jak: produkcja, przetwarzanie lub magazynowanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz ich przyjmowanie i wysyłka, a zatem spełnienie dodatkowych warunków, o których mowa w art. 31 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, nie dotyczy sytuacji, kiedy prowadzący skład podatkowy produkcyjny magazynuje wyroby akcyzowe zharmonizowane wyprodukowane lub przetworzone przez inny podmiot.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu wydania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

POUCZENIE

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego służy Stronie zażalenie.

Na niniejsze postanowienie wnosi się zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie stosownie do art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.

Składając zażalenie należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl