442000-AP-9104-28/05 - Import wina bez wcześniejszego oznaczenia znakami akcyzy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 grudnia 2005 r. II Urząd Celny w Warszawie 442000-AP-9104-28/05 Import wina bez wcześniejszego oznaczenia znakami akcyzy.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 4, art. 216, art. 217 oraz art. 219 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 10.10.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, uzupełnionego pismem z dnia 02.11.2005 r. postanawiam uznać stanowisko Strony przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.10.2005r. do Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie wpłynął wniosek Spółki XXXX, zwanej dalej Spółką, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa. Z wniosku wynika następujący opis stanu faktycznego cyt.: Spółka jest importerem wina z Mołdawii, które sprzedaje w Polsce. Towar przychodzi z naklejonymi znakami akcyzy i po dokonaniu wszelkich formalności celnych jest sprzedawany w kraju. Spółka ma możliwość sprzedaży do kontrahenta niemieckiego dużej ilości wina. Warunkiem kontraktu jest brak polskiej banderoli na butelce.

Przedstawione we wniosku pytanie Spółki jest następujące :Czy istnieje możliwość sprowadzenia wina na terytorium RP do składu podatkowego bez banderol? "Według Spółki (cyt.):" W kraju unijnym jakim są Niemcy nie obowiązują polskie banderole to po co je naklejać. Ponieważ towar nie będzie sprzedawany na obszarze Polski to nie powinien być banderolowany. Propozycją rozwiązania jest wprowadzenie towaru z Mołdawii bez banderol na skład podatkowy i po zapłaceniu należnej akcyzy i dokonaniu odprawy, wyprowadzenie ze składu podatkowego do Niemiec.":

Oceniając przedstawione stanowisko Spółki stwierdzam, że: Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na producentach, importerach, podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedstawicielach podatkowych oraz na podmiotach dokonujących pakowania, rozlania lub rozważenia wyrobów w opakowania jednostkowe, a także przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe. Art. 88 ww. ustawy stanowi, iż z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są:1) całkowicie niezdatne do użycia;2) wytworzone na terytorium kraju i przeznaczone przez producenta do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport;3) wprowadzane do składów celnych, składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych, a przeznaczone do zbycia w sklepach wolnocłowych;4) przewożone przez terytorium kraju (tranzyt).W przypadku importu, z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są wolne od cła na podstawie przepisów prawa celnego oraz zwolnione z akcyzy. Katalog zwolnień określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) nie przewiduje zwolnienia z podatku akcyzowego w opisanym przez Stronę przypadku.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 z późn. zm.) zwalnia się do dnia 31 grudnia 2005 r. z obowiązku oznaczania znakami akcyzy:1) importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wytworzone na terytorium kraju wyroby akcyzowe inne niż określone w art. 88 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej "ustawą", wymienione w załączniku nr 1 do rozporządzenia;2) wytworzone na terytorium kraju wyroby akcyzowe, wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, zwolnione od akcyzy; 3) importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wytworzone na terytorium kraju wyroby akcyzowe, wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, objęte zerową stawką akcyzy. W załączniku nr 1 ww. rozporządzenia nie wymieniono wina jako wyrobu zwolnionego z obowiązku oznaczania znakami akcyzy. Ustawa o podatku akcyzowym definiuje skład podatkowy jako miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów ustawy o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami. Zgodnie z art. 30 ww. ustawy w składzie podatkowym może być prowadzona działalności polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. W składzie podatkowym miejsce przeznaczone do magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powinno być wyodrębnione i przeznaczone tylko do przechowywania tych wyrobów. Stosownie do § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) do importowanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, które mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, należą:1) gaz płynny - propan, butan, mieszaniny propanu - butanu;2) benzyny specjalne - oznaczone symbolem PKWiU 23.20.13.00.2 i kodem CN 2710 11 21, 2710 11 25;3) wyroby akcyzowe, o których mowa w § 14 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.).Oznacza to, że import wina nie może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Powyższa odpowiedź w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa dotyczy wyłącznie stanu przedstawionego przez Spółkę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Odpowiedź nie jest wiążąca dla Spółki, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia. Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 oraz § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie, które wnosi się za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie powinno, powinno zawierać zarzuty na postanowienie, określać istotę i zakres żądania, będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do zażalenia należy załączyć znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl