442000-AP-9104-22/05 - Usługi uszlachetniania (demontaż) samochodów osobowych, a uiszczenie podatku akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2005 r. II Urząd Celny w Warszawie 442000-AP-9104-22/05 Usługi uszlachetniania (demontaż) samochodów osobowych, a uiszczenie podatku akcyzowego.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 217 oraz art. 219 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 08.08.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, uzupełnionego pismem z dnia 07.09.2005r.

postanawiam uznać stanowisko Strony przedstawione we wniosku za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 08.08.2005r. do Naczelnika Urzędu Celnego II w Warszawie wpłynął wniosek pełnomocnika Spółka Akcyjna, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa. Z wniosku wynika następujący opis stanu faktycznego (cyt.):"Producent niemiecki zamierza eksportować na Ukrainę samochody osobowe podlegające przetworzeniu. Spółka otrzymała ofertę świadczenia na zlecenie producenta niemieckiego usługi uszlachetniania (demontaż w Polsce) tych samochodów osobowych i w ten sposób współdziałania w procesie produkcji. Po zdemontowaniu części samochodowe będą w całości wywożone z Polski na terytorium Ukrainy". Przedstawione we wniosku pytanie Spółki jest następujące (cyt.):"Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny a przede wszystkim okoliczność, że świadcząc usługi uszlachetniania (demontaż w Polsce) samochodów osobowych na rzecz podmiotu z Niemiec nie nabędzie prawa rozporządzania samochodem jak właściciel a samochody nie tylko nie będą zarejestrowane w Polsce, ale po wykonaniu usługi stracą status wyrobu akcyzowego niezharmonizowanego, a po zdemontowaniu będą wywożone z Polski na terytorium Ukrainy, czy będzie zobowiązane do uiszczenia podatku akcyzowego z chwilą wwozu takiego samochodu na terytorium Polski?" "Zdaniem Spółki opisana wyżej usługa uszlachetniania podlegać będzie zaklasyfikowaniu do kategorii PKWiU 34.10.1 Samochody osobowe, PCN 8703 21 10 0x na podstawie zasad metodycznego tworzenia grupowań PKWiU pkt 5.3.6 in fine, zgodnie z którymi w wypadkach, gdy brak odpowiedniej, wyodrębnionej podkategorii, usługi współdziałania w procesie produkcji świadczone na zlecenie producenta, zalicza się do grupowania, w którym sklasyfikowany jest uszlachetniany (poddany obróbce) wyrób. W przypadku świadczenia na zlecenie producenta niemieckiego usług uszlachetniania w Polsce samochodu osobowego nie będzie powstawał obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym, ponieważ nie dojdzie w takim przypadku do nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów. Zgodnie bowiem z przepisami art. 80 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy od samochodów w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego - powstaje z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą jego rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zważywszy, że świadcząc usługi uszlachetniania samochodów osobowych na rzecz podmiotu z Niemiec Spółka nie nabędzie prawa rozporządzania samochodem jak właściciel a samochody te nie tylko nie będą rejestrowane w Polsce, ale po wykonaniu usługi utracą status wyrobu akcyzowego niezharmonizowanego - to nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym".

Oceniając przedstawione stanowisko Spółki stwierdzam, że: Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlegają:1) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;2) wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;3) sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;4) eksport i import wyrobów akcyzowych,5) nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa. Ustawa o podatku akcyzowym zawiera szczególne uregulowania dotyczące samochodów osobowych. Uregulowania te - mając charakter szczególny - wymagają stosowania w pierwszej kolejności, natomiast kwestie, które nie zostały uregulowane w przepisach szczególnych należy interpretować na podstawie przepisów ogólnych, w takim zakresie, w jakim można je odnieść do tych wyrobów. Art. 6 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy powstaje z dniem czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej. Stosownie do postanowień przepisu art. 80 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane w kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 80 ust. 2 pkt 2 podatnikami akcyzy od samochodów są m. in. podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Pojęcie nabycia wewnątrzwspólnotowego zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 11 ww. ustawy i oznacza przemieszczanie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju. Obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów osobowych, w myśl postanowień przepisu art. 80 ust. 3 pkt 3, powstaje w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z chwilą nabycia prawa rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel, nie później jednak niż z chwilą rejestracji na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Uregulowanie to, w zestawieniu z przedstawioną wyżej definicją nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przepisem art. 6 ust. 1 ww. ustawy prowadzi do wniosku, iż obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów nabytych wewnątrzwspólnotowo najwcześniej powstanie w momencie faktycznego przemieszczenia samochodów osobowych na terytorium kraju przez podmiot dysponujący prawem rozporządzania samochodem jak właściciel. Reasumując, Spółka, zgodnie z wnioskiem, nie będzie dysponować prawem rozporządzenia samochodami jako właściciel, wykonywać będzie jedynie usługę (demontaż) na rzecz kontrahenta zagranicznego, w wyniku której przedmiotowe samochody (cyt.) "utracą status wyrobu akcyzowego niezharmonizowanego" i w postaci części będą wywożone z Polski na terytorium Ukrainy. Wobec powyższego, w przedmiotowym przypadku obowiązek podatkowy nie powstaje. Powyższa odpowiedź w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa dotyczy wyłącznie stanu przedstawionego przez Spółkę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. Odpowiedź nie jest wiążąca dla Spółki, jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia. Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 oraz § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie, które wnosi się za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie powinno, powinno zawierać zarzuty na postanowienie, określać istotę i zakres żądania, będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do zażalenia należy załączyć znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl