441000-PAI-9100I-38/06/3844/EU - Sposób wyliczenia ulgi w podatku akcyzowym w przypadku produkcji paliw ciekłych oraz biopaliw ciekłych z zawartością biokomponentów, stosownie do treści § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.).

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 stycznia 2007 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PAI-9100I-38/06/3844/EU Sposób wyliczenia ulgi w podatku akcyzowym w przypadku produkcji paliw ciekłych oraz biopaliw ciekłych z zawartością biokomponentów, stosownie do treści § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.).

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXX złożonym w piśmie z dnia 7 listopada 2006 r. (data wpływu do Urzędu - dnia 9 listopada 2006 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2007 r.

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie metodologii wyliczania i stosowania ulgi w akcyzie z tytułu wytwarzania biopaliw i paliw ciekłych za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2006 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXX (zwanej dalej Spółką) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka zawarła "Umowę Licencyjną/Biopaliwo B10-30", na podstawie której licencjonodawca zobowiązał się do opracowania na rzecz Spółki technologii produkcji biopaliwa ciekłego B10-30 - oleju napędowego o zawartości do 30% w objętości paliwa dodatku biokomponentu typu FAME, ze wskazaniem preferowanej ilości około 20% objętości. Opracowany proces technologiczny miał gwarantować osiąganie parametrów jakościowych biopaliwa ciekłego, spełniających wymagania normy PN-EN 590:2005 (U) za wyjątkiem parametrów określających gęstość produktu i zawartość FAME. W umowie Spółka zastrzegła, że korekty technologii muszą być opracowane tak, aby odpowiadały wymaganiom jakościowym dla biopaliw.

Po wejściu w życie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2006 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 166, poz. 1182) przygotowana została technologia produkcji Biodiesla B10-30 z zawartością biokomponentów 20% +/- 1% spełniających wymagania jakościowe określone w ww. rozporządzeniu. Każda partia biopaliwa produkowana przez Spółkę i wyprowadzana ze składu podatkowego jest badana przez licencjonodawcę na zgodność z wymaganiami jakościowymi zawartymi w ww. rozporządzeniu Ministra Gospodarki. Wyniki badań ujęte są w sprawozdaniu z badań, które zawiera wskazanie procentowej zawartości estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych (FAME) oraz ilość litrów FAME w temperaturze referencyjnej 15°C w wyprodukowanym biopaliwie. Przykładowe sprawozdanie z badań stanowi załącznik nr 1 do wniosku.

Spółka pragnie podkreślić, iż do produkcji biopaliw ciekłych używa, biokomponentu w formie estrów wyższych kwasów tłuszczowych FAME sprowadzonych od producenta w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Producentem (dostawca FAME) może być podmiot polski lub podmiot z Unii Europejskiej. Spółka używa do produkcji biopaliw ciekłych jedynie tych biokomponentów, które spełniają wymagania jakościowe potwierdzone świadectwami jakości zgodnie z ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 169, poz. 1199). Jakość używanego biokomponentu jest badana każdorazowo przez licencjonodawcę pod kątem zgodności z wymogami jakościowymi.

Zaznaczyć należy, że zmiana § 12 rozporządzenia Ministra Finansów sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, która weszła w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. może spowodować, iż Spółka będzie produkować biodiesel w ograniczonym zakresie, rozszerzy natomiast produkcję paliw ciekłych tj. benzyn i oleju napędowego zawierających do 5% objętości biokomponentów zgodnie z definicją z ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200).

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika: Spółka wnosi o potwierdzenie, że stosowana przez nią metodologia wyliczenia i stosowania ulgi w akcyzie z tytułu wytwarzania biopaliw ciekłych jest prawidłowa i stosuje się ją analogicznie również w przypadku paliw ciekłych z zawartością powyżej 2% biokomponentów.

Stanowisko Podatnika: Zdaniem Spółki, w związku z produkcją biopaliw z zawartością biokomponentów 20% +/- 1% ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów zawartych w tych biopaliwach.

Podstawą do wyliczenia ulgi będzie ilość biopaliwa ciekłego tj. biodiesla powstałego po komponowaniu (produkcji) wyznaczona w litrach w temperaturze referencyjnej 15°C - ilość ta będzie stanowić podstawę do wyliczenia kwoty podatku akcyzowego, która następnie zostanie pomniejszona o wyliczoną kwotę ulgi z tytułu zawartości biokomponentów w biopaliwie ciekłym.

Ilość biokomponentów tj. estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych (FAME) dodanych do paliw, wyznaczana w litrach w temperaturze referencyjnej 15°C po komponowaniu (produkcji) - ilość ta będzie oznaczona przez licencjonodawcę i będzie stanowić podstawę do wyliczenia kwoty ulgi, o którą zostanie zmniejszona kwota akcyzy należna z tytułu produkcji biopaliwa tj. biodiesla.

Procentowa zawartość biokomponentu tj. estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych (FAME) zostanie oznaczona przez licencjonodawcę w sprawozdaniu z badań każdej partii biopaliw ciekłych wyprodukowanych przez Spółkę. Wartość ta będzie decydować o stawce ulgi od każdego litra biokomponentów dodanych do biodiesla.

Z racji tego, iż Spółka produkuje biopaliwa ciekłe, w których zawartość biokomponentów przekraczać będzie 10%, przysługuje jej ulga w akcyzie w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do biodiesla.

Zawartość oleju napędowego w wyprodukowanym biopaliwie, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych, będzie wynosić więcej niż 70% co oznacza, że produkowane biopaliwo powinno być klasyfikowane jako PKWiU 23.20.15-50 olej napędowy do silników z zapłonem samoczynnym. Zawartość siarki w wyprodukowanym biopaliwie będzie zaś wynosić do 0,001%. W rezultacie Spółka będzie wyliczać kwotę należnej akcyzy według stawki 1.048 zł/1000 l, a od tak wyliczonej kwoty akcyzy Spółka odejmować będzie kwotę wyliczonej ulgi.

Spółka ma prawo do pomniejszania o ulgę w akcyzie wpłat dziennych akcyzy wyliczonych od ilości biopaliw wyprowadzonych ze składu podatkowego.

Dokumentacją techniczną wystarczającą do zastosowania zwolnienia w trybie § 12 ust. 3 rozporządzenia w sprawie zwolnień będzie protokół wytwarzania oleju napędowego (Biodiesel B10-B30) - według wzoru załączonego do niniejszego wniosku potwierdzany przez szczególny nadzór podatkowy oraz sprawozdania z badań biodiesla przeprowadzonych przez licencjonodawcę.

Czynności przyjmowania estrów, wydawania oleju napędowego oraz estrów do komponowania oraz wydawanie powstałego biopaliwa będą ponadto uwzględniane w ewidencji czynności na składzie prowadzonych przez Spółkę zgodnie z przepisami o akcyzie.

Na przykładzie liczbowym metodologia obliczenia zwolnienia będzie wyglądać w następujący sposób:

Ilość wytworzonego i wyprowadzonego ze składu podatkowego biopaliwa ciekłego = 1.250 litrów.

Udział procentowy biokomponentów w biopaliwie = 20%, tym samym zastosowanie będzie mieć ulga dla w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do paliwa.

Ilość biokomponentu w paliwie = 250 litrów.

Wysokość zwolnienia = 250 litrów x 2,20 zł = 550 zł

Akcyza z tytułu wyprowadzenia ze składu z uwzględnieniem zwolnienia = 1.250 litrów x 1.048 zł/1.000 litrów - 550 zł = 760 zł.

Prawo Spółki do zwolnienia od podatku akcyzowego paliw ciekłych z zawartością biokomponentów wynika z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r., 72 poz. 500 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od akcyzy paliwa ciekłe z zawartością powyżej 10% biokomponentów - wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym, że zwolnienie nie może być wyższe niż kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. Kwota ulgi zależy od zawartości biokomponentów w wyprodukowanym paliwie. Zgodnie z § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia paliwa ciekłego i zawartość w nim biokomponentów.

Ponieważ Spółka produkuje biopaliwo zawierające 20% +/- 1% biokomponentów oraz prowadzi odpowiednią dokumentację techniczną ma prawo do zastosowania zwolnienia w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentu dodanego do paliwa.

Spółka pragnie podkreślić, że biopaliwo produkowane i wprowadzane na rynek przez Spółkę biopaliwo (biodiesel) spełnia wymagania jakościowe dla biopaliw określone w rozporządzeniu w sprawie biopaliw.

Dodatkowo, do produkcji biopaliw Spółka używa biokomponentu w formie estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych FAME sprowadzanych od producenta w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Producentem (dostawcą FAME) może być podmiot polski lub podmiot z Unii Europejskiej. Spółka korzysta jedynie z tych biokomponentów, które spełniają wymagania jakościowe potwierdzone świadectwami jakości, zgodnie z ustawą o biokomponentach. W szczególności Spółka używa biokomponentów, które spełniają wymagania jakościowe określone w art. 22 tej ustawy. Jakość używanego biokomponentu jest badana każdorazowo pod kątem zgodności z wymaganiami jakościowymi.

W przypadku Spółki ilość dodanego biokomponentu jest określana już po komponowaniu tj. w gotowej partii biodiesla na podstawie badań. Tylko w ten sposób Spółka jest w stanie wyliczyć ilość dodanego biokomponentu. Wskutek właściwości fizykochemicznych używanych biokomponentów (np. zawartość wody), zdarzają się sytuacje, że ilość biokomponentów dodana do oleju napędowego nie odpowiada rzeczywistej ilości biokomponentów w gotowym biopaliwie. W szczególności może się zdarzyć, że zawartość biokomponentu w gotowym biodieslu jest mniejsza niż jego ilość wydana do komponowania. Stąd metodologia obliczania ulgi opracowana przez Spółkę zakłada, aby do wyliczenia kwoty ulgi używać ilości biokomponentu w gotowym paliwie. Ilość ta nie może być nigdy większa niż ilość biokomponentu użytego do komponowania.

Stąd metodologia obliczania ulgi opracowana przez Spółkę zakłada, aby do wyliczenia kwoty ulgi używać ilości biokomponentu w gotowym biopaliwie. Ilość ta nie może być nigdy większa niż ilość biokomponentu używanego do komponowania.

Wysokość stawki ulgi (1,50 zł, 1,80 zł czy 2,20 zł od każdego litra biokomponentów) zależy od procentowej zawartości biokomponentów w wyprodukowanym paliwie. W przypadku Spółki procentowa zawartość biokomponentu jest oznaczana przez licencjonodawcę w sprawozdaniu z badań każdej partii wyprodukowanych biopaliw. Wartość ta decyduje o stawce ulgi od każdego litra biokomponentów dodanych do biodiesla. Tak więc zdaniem Spółki w przypadkach gdy badania licencjonodawcy wskażą, iż dana partia produkcyjna posiada zawartość FAME na poziomie większym niż 10% Spółka powinna wyliczyć kwotę ulgi według stawki 2,20 zł/litr biokomponentu.

Spółka posiada interpretację wydaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, w której organ statystyczny stwierdził, że biopaliwo produkowane przez Spółkę tj. olej napędowy z dodatkiem biokomponentu zawierający powyżej 70% olejów otrzymanych z ropy naftowej lub materiałów bitumicznych mieści się w grupowaniu PKWiU 23.20.15-50 olej napędowy do silników z zapłonem samoczynnym. Oznacza to, iż do wyliczenia kwoty należnej akcyzy od biodiesla (bez zastosowania ulgi) właściwy będzie pkt 5 poz. 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek akcyzy (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.). Tak, więc w przypadku olejów o zawartości siarki do 0,001% włącznie, stawką podatku akcyzowego jest 1.048 zł/1.000 l, a w przypadku zawartości siarki powyżej 0,001% do 0,005% włącznie stawką podatku akcyzowego jest 1.099 zł/1.000 litrów.

Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są zobowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne. Na podstawie art. 4 ustawy wpłaty dzienne dokonywane w miesiącu rozliczeniowym są pomniejszane o kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i pomniejszeń akcyzy. Z przepisu tego wynika wprost, że Spółka ma prawo do pomniejszania o ulgę w podatku akcyzowym z tytułu komponowania biopaliwa wpłat akcyzy za okresy dzienne.

Ponieważ z dniem 1 stycznia 2007 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 243, poz. 1765 i 1766), zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy olej napędowy - w wysokości 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tego oleju napędowego, a w przypadku benzyn zwalnia się od akcyzy benzynę silnikową nieetylizowaną - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do benzyn, z tym, że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw, to należy przyjąć, że przedstawiony powyżej tryb wyliczania ulgi odnosi się odpowiednio do paliw ciekłych tj. benzyn i oleju napędowego zawierających do 5% objętości biokomponentów zgodnie z definicją zawartą w ustawie o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200).

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Stosownie do art. 64 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) podstawą opodatkowania paliw silnikowych jest liczba litrów gotowego wyrobu w temperaturze 15°C.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy w przypadku paliw silnikowych stawka akcyzy została ustalona w kwocie podatku na ilość gotowego wyrobu.

Korzystając z delegacji ustawowej zawartej w art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 5 ww. ustawy, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) określił szczegółowy zakres zwolnień od podatku akcyzowego wyrobów akcyzowych oraz warunki ich stosowania.

Należy zgodzić się ze Spółką, iż aby wyliczyć należny podatek akcyzowy od biopaliwa ciekłego z zawartością biokomponentów w pierwszej kolejności należy ustalić właściwą stawkę podatku akcyzowego dla danego rodzaju paliwa. Zgodnie z poz. 1 pkt 5 lit. b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawka ta wynosi 1.048 zł/1.000 l dla oleju napędowego z udziałem biokomponentów o zawartości siarki do 0,001% włącznie.

Warunkiem zastosowania ww. stawki podatku akcyzowego dla paliw z dodatkiem biokomponentów jest zaklasyfikowanie ich do odpowiedniego symbolu PKWiU wskazanego w ww. załączniku tj. PKWiU 23.20.15 lub PKWiU 23.20.16.

Spółka uzyskała z Urzędu Statystycznego w Łodzi opinię klasyfikacyjną znak: OK-5672/KW-2003/2006 z dnia 6 kwietnia 2006 r., w której stwierdzono, że olej napędowy z dodatkiem biokomponentu (estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych, FAME), służący do napędu silników z zapłonem samoczynnym (Diesla) zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) mieści się w grupowaniu PKWiU 23.20.15-50 "olej napędowy do silników z zapłonem samoczynnym (Diesla), destylat z ropy naftowej, 180 do 380°C, wykorzystywany w transporcie drogowym lub kolejowym". Jednocześnie zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia do celów statystycznych nadal stosuje się PKWiU wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), zgodnie z którą przedmiotowy produkt mieścił się w grupowaniu PKWiU 23.20.15-00 "oleje napędowe".

Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r., Nr 72 poz. 500 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r. zwalnia się od akcyzy między innymi biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. W myśl § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 243 poz. 1766). Zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2b znowelizowanego rozporządzenia zwalnia się od akcyzy spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach i zawierające powyżej 2% biokomponentów oleje napędowe w wysokości 1,00 zł od każdego litra biokomponentów dodanego do tego oleju napędowego - z tym, że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. Zgodnie z § 12 ust. 3 pkt 1 ww. zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, ze podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów lub biopaliwa ciekłe prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów.

W związku z powyższym od dnia 1 stycznia 2007 r. należny podatek akcyzowy ustalony od ilości powstałego biopaliwa ciekłego/oleju napędowego z zawartością powyżej 2% biokomponentu może zostać pomniejszony o kwotę zwolnienia wynikającą z § 12 ust. 1 pkt 2b rozporządzenia tj. o 1,00 zł, od każdego litra dodanego biokomponentu.

Mając na uwadze powyższe wysokość przysługującego podatnikowi od dnia 1 stycznia 2007 r. zwolnienia należy w przypadku dodania do oleju napędowego 200l biokomponentów obliczyć w następujący sposób:

200 l x 1,00 zł/l = 200 zł

następnie kwotę akcyzy za 1000 l oleju napędowego należy pomniejszyć o kwotę przysługującego podatnikowi zwolnienia:

1048 zł - 200 zł = 848 zł

Należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że wysokość zwolnienia zależy od procentowej zawartości biokomponentów. Do dnia 31 grudnia 2006 r. obowiązywały trzy kwoty ulgi: 1,50 zł, 1,80 zł, 2,20 zł stosowane w zależności od ilości dodanych biokomponentów. Od dnia 1 stycznia 2007 r. zwolnienie od akcyzy oleju napędowego i benzyny silnikowej z zawartością biokomponentów dotyczy jedynie oleju napędowego i benzyny silnikowej nieetylizowanej, w których zawartość biokomponentów przekracza 2% w wysokości odpowiednio 1,00 zł i 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, stosownie do § 12 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Jednakże należy zwrócić uwagę, iż rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 8 września 2006 r. w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 166, poz. 1182) określa wymagania jakościowe m.in. dla biopaliwa ciekłego - oleju napędowego zawierającego 20% +/- 1% estrów stosowanych w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym przystosowane do spalania tego biopaliwa ciekłego.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz. U. Nr 169, poz. 1200) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. zabrania się transportowania, magazynowania, wprowadzania do obrotu oraz gromadzenia w stacjach zakładowych paliw ciekłych niespełniających wymagań jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 1 lub art. 6 ust. 3 oraz biopaliw ciekłych niespełniających wymagań jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 2 oraz art. 4 ust. 2 albo art. 6 ust. 3. Ponadto stosownie do art. 7 ust. 6 ww. ustawy zabrania się wprowadzania do obrotu biopaliw ciekłych, o wymaganiach jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 2. Biopaliwa te mogą być dostarczane wyłącznie do wybranych flot, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 23 przedmiotowej ustawy.

Przed dniem 1 stycznia 2007 r. obowiązywał zakaz obrotu paliwami ciekłymi i biopaliwami ciekłymi lub ich gromadzenia przez przedsiębiorcę w stacjach zakładowych, jeżeli nie spełniały wymagań jakościowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 2 lub ust. 3 albo art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych (Dz. U. Nr 173, poz. 1808).

Niemniej należy zgodzić, się ze stanowiskiem Spółki, że przedstawiona przez Spółkę metodologia wyliczania i stosowania ulgi w akcyzie z tytułu wytwarzania biopaliw ciekłych jest prawidłowa i stosuje się ją analogicznie również w przypadku paliw ciekłych z dodatkiem powyżej 2% biokomponentów.

Ponadto należy stwierdzić, że przedstawione przez Spółkę: protokół z wytwarzania oleju napędowego i raporty z badań przeprowadzonych przez licencjonodawcę zawierają informacje wskazujące na sposób wytworzenia i zawartość w nich biokomponentów i spełniają tym samym wymogi określone dla dokumentacji technicznej, o której mowa w § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, a licencjonodawca jest podmiotem uprawnionym na podstawie § 4 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 stycznia 2004 r. w sprawie określenia akredytowanych jednostek certyfikujących oraz akredytowanych laboratoriów badawczych (Dz. U. Nr 2, poz. 12 z późn. zm.) do wykonywania badań jakościowych biokomponentów.

Stosownie do art. 19 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, Spółka ma prawo pomniejszania wpłat dziennych dokonywanych w miesiącu rozliczeniowym o kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i pomniejszeń akcyzy.

W związku z powyższym stanowisko podatnika należy uznać za prawidłowe.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl