441000-PA-9100I-72/05/5381/GK - Sprzedaż importowanych wód toaletowych w mniejszych ilościach lecz w takim samym opakowaniu i z takim samym przeznaczeniem, a ponowne opodatkowanie podatkiem akcyzowym.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 2 listopada 2005 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-72/05/5381/GK Sprzedaż importowanych wód toaletowych w mniejszych ilościach lecz w takim samym opakowaniu i z takim samym przeznaczeniem, a ponowne opodatkowanie podatkiem akcyzowym.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z zapytaniem Spółki z o.o. złożonym w piśmie z dnia 29.07.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 02.08.2005 r.) postanawiam udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w przypadku sprzedaży w kraju importowanych wód toaletowych w mniejszych ilościach, ale w takim samym opakowaniu i z takim samym przeznaczeniem za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.08.2005r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Spółki z o.o. ( zwanej dalej Spółką ) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art.14 a ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie powstania obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w przypadku sprzedaży w kraju importowanych wód toaletowych w mniejszych ilościach, ale w takim samym opakowaniu. We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: Spółka prowadzi działalność w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi niezharmonizowanymi - wodami toaletowymi zaklasyfikowanymi do kodu CN 3303 00 90. Wody toaletowe są rozlewane przez zagranicznego producenta do butelek o pojemności 700 ml dostarczanych przez Spółkę. Każda butelka mieści 0,50 kg wód toaletowych. Wody toaletowe są importowane bez opakowań. Spółka z tytułu importu odprowadza podatek akcyzowy. Wody toaletowe są sprzedawane odbiorcom Spółki - sprzedaż hurtowa na podstawie umów franchisingu oraz umów o współpracy w tych samych butelkach, w których zostały sprowadzone do kraju. Sprzedawane są tylko wody toaletowe a butelki są zwracane. W przypadku zawarcia nowej umowy franchisingu i otwarcia stoiska perfumeryjnego oraz wprowadzania na rynek krajowy nowego zapachu, wystąpi potrzeba zmniejszenia ilości wody toaletowej zawartej w butelce z 0,50 kg na 0,15 kg. Umieszczenie w butelce o pojemności 700 ml 0,15 wody toaletowej nie podwyższa jej wartości użytkowej. Od sprzedaży wód toaletowych w ilości 0,15 kg Spółka nie będzie odprowadzać podatku akcyzowego. Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie podatnika: Czy sprzedaż importowanych wód toaletowych w mniejszych ilościach, ale w takim samym opakowaniu i z takim samym przeznaczeniem, podlega ponownemu opodatkowaniu podatkiem akcyzowym? Stanowisko Spółki Zdaniem Spółki sprzedaż importowanych wód toaletowych w mniejszych ilościach, ale w takim samym opakowaniu i z takim samym przeznaczeniem nie podlega ponownemu opodatkowaniu podatkiem akcyzowym Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia: Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz.257 z późn.zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu akcyzą podlega m.in.1) sprzedaż wyrobów akcyzowym na terytorium kraju2) eksport i import wyrobów akcyzowych W myśl przepisu art. 4 ust. 5 ustawy jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. Stosownie do art. 75 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby akcyzowe niezharmonizowane wynosi 65 % podstawy określonej w art. 10, z wyjątkiem stawki na energię elektryczną. Na podstawie delegacji ustawowej z art. 75 ust. 3 ww. ustawy, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.), obniżył m.in. stawkę podatku akcyzowego dla perfum i wód toaletowych do wysokości 10 % - poz. 22 załącznika nr 1 i poz. 19 załącznika nr 2 do rozporządzenia. Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów. Zgodnie z art. 79 ustawy o podatku akcyzowym podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu. Tak więc w przypadku gdyby Spółka dokonywała sprzedaży kosmetyków, których wzrosła wartość użytkowa w wyniku konfekcjonowania, sprzedaż taka podlegałaby opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Biorąc pod uwagę, iż sprzedaż wody toaletowej nastąpi w tych samych butelkach, które zostały sprowadzone do kraju, umieszczenie w butelce o pojemności 700ml 0,15 kg wody toaletowej (zamiast 0,50 kg) nie podwyższa jej wartości użytkowej, w związku z powyższym Spółka z tytułu sprzedaży tych wód na terytorium kraju nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego. Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl