441000-PA-9100I-6/05/213/ID - Sprzedaż paliwa lotniczego z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy z baz paliw nie będących składami podatkowymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2005 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-6/05/213/ID Sprzedaż paliwa lotniczego z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy z baz paliw nie będących składami podatkowymi.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z zapytaniem Agencji xxxx, zwanej dalej Agencją, złożonym w piśmie Nr WKP-4212-5-30-79/05 z dnia 14.01.2005r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 17.01.2005 r.), uzupełnionym pismami: Nr WKP-4212-5-64-163/05 i Nr WKP-4212-6-63-30/05 z dnia 27.01.2005 r. oraz Nr WKP-4212-5-78-207/05 z dnia 02.02.2005r.

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Agencję stanowisko w zakresie możliwości sprzedaży wyrobu akcyzowego zharmonizowanego (paliwa lotniczego), w trybie zawieszenia poboru podatku akcyzowego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Stan faktyczny:

Agencja xxxx w ramach rezerw państwowych utrzymuje między innymi zapasy paliwa lotniczego JET A-1 i dokonuje zakupu, sprzedaży, przechowywania i odnawiania rezerw tego paliwa. Agencja od wielu lat jest zwolniona z podatku akcyzowego przy zakupie paliwa lotniczego do rezerw państwowych, na podstawie stosownych rozporządzeń Ministra Finansów. W latach 2000 - 2001 AAA na zamówienie Agencji, dostarczył do Baz Paliw .... paliwa lotnicze zwolnione z podatku akcyzowego, ze względu na jego przeznaczenie.

W związku z kończącą się gwarancją jakości na paliwo lotnicze, istnieje potrzeba pilnej sprzedaży całej ilości posiadanych rezerw tego produktu z dwóch Baz Paliw ....., które nie posiadają statusu składu podatkowego. W celu dokonania sprzedaży Agencja podpisała umowę z BBB, będącą jedynym masowym odbiorcą paliwa lotniczego na rynku krajowym.

Stanowisko Podatnika:

Zdaniem Agencji xxxx, przy sprzedaży przez Agencję paliwa lotniczego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, jedynym koniecznym warunkiem zwolnienia od akcyzy w opisanej sytuacji jest złożenie przez Spółkę BBB oświadczenia, że nabyte paliwo zostanie przeznaczone do celów uprawniających do zastosowania zwolnienia.

Agencja informuje, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Agencja zwraca się z prośbą o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, odnośnie możliwości sprzedaży paliwa lotniczego JET A-1 z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy Spółce BBB, z baz paliw nie będących składami podatkowymi.

Interpretacja przepisów:

Zwolnienie od akcyzy sprzedaży paliwa lotniczego, dokonywanej przez Agencję, uregulowane jest w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.).

Na podstawie § 9 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia zwalnia się od akcyzy sprzedaż m.in. benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych i paliwa do lotniczych silników turbinowych, dokonywaną przez Agencję Rezerw Materiałowych na zamówienie Ministra Obrony Narodowej, organu wojskowego przez tego ministra, upoważnionego, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, podmiotu prowadzącego skład podatkowy lub podmiotu uprawnionego do zwolnienia, na cele uprawniające do zwolnienia, o których mowa w § 7 i 8, tj. do wykorzystania w statkach powietrznych lub do celów żeglugi.

Zgodnie z § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 14 stycznia 2005 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 11, poz. 78) przedmiotowe zwolnienie ma zastosowanie w przypadku spełnienia warunków wymienionych w pkt 1-4.

Stosownie do pkt 4 tego przepisu, zwolnienie od akcyzy o którym mowa w § 9 ust. 1 pkt 3, ma zastosowanie pod warunkiem, że podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot uprawniony do zwolnienia, zamawiający i nabywający m.in. paliwo lotnicze od Agencji, złoży Agencji oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną przeznaczone do celów uprawniających do zastosowania zwolnienia. Ponadto, na podstawie pkt 2 ww. przepisu, podmiot prowadzący skład podatkowy, zobowiązany jest do posiadania zaświadczenia o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), potwierdzającego zamówienie na odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tak więc, w przypadku sprzedaży przez Agencję Rezerw Materiałowych paliwa lotniczego Spółce BBB, która nie posiada składu podatkowego i jest podmiotem dokonującym odsprzedaży, warunkiem zwolnienia od akcyzy jest uzyskanie od Spółki BBB oświadczenia, że nabywane paliwo będzie przeznaczone do celów uprawniających do zastosowania zwolnienia.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.

Na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy.

Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl