441000-PA-9100I-48/05/3154/GK - Zastosowanie ulgi w podatku akcyzowym według procentu zawartości biopaliwa w produkcie końcowym przy mieszaniu oleju napędowego z metyloestrem w wyniku, którego powstaje produkt biodiesel.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2005 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-48/05/3154/GK Zastosowanie ulgi w podatku akcyzowym według procentu zawartości biopaliwa w produkcie końcowym przy mieszaniu oleju napędowego z metyloestrem w wyniku, którego powstaje produkt biodiesel.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) w związku z zapytaniem Spółki złożonym w piśmie z dnia 19.05.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 20.05.2005 r.) postanawiam udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz.U. Nr 97, poz.966 z późn. zm.) za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.05.2005r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Spółki o udzielenie interpretacji w trybie art.14a ustawy Ordynacja podatkowa odnośnie skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz.U. Nr 97, poz.966 z późn. zm. )We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny Spółka planuje rozpoczęcie we współpracy z Rafinerią. działalność polegającą na wytwarzaniu produktów w drodze mieszania kilku różnych surowców o różnych kodach CN i PKWiU. Jeden produkt będzie nabywany wewnątrzwspólnotowo, tj olej napędowy o zawartości siarki do 10 ppm, który jest zaklasyfikowany do kodu CN 27101941 (symbol PKWiU 23.20.15-50.10), drugi produkt metyloester (biokomponent) jest zaklasyfikowany do kodu CN 38249099, (symbol PKWiU 24.66.48-93.00) będzie nabywany od producenta krajowego w procedurze zawieszonego poboru podatku akcyzowego. W wyniku mieszania powstanie produkt tzw. "biodiesel", symbol PKWiU 23.20.15-50.10, CN 27101941, w którym to produkcie zawartość ww. biokomponentu mieścić się będzie w przedziale od 10,5% do 20% objętości. Zastosowanie obniżenia podatku akcyzowego będzie w wysokości 2,20 zł. od każdego litra biokomponentów dodanych do oleju napędowego.

Pytanie Spółki Czy przedstawiony schemat działania jest prawidłowy i pozwala na zastosowanie ulgi w podatku akcyzowym wg procentu zawartości biopaliwa w produkcie końcowym, zgodnie z treścią § 12 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego? Stanowisko Spółki Zdaniem Spółki przedstawiony schemat działania jest prawidłowy i uprawnia do zwolnienia od podatku akcyzowego na mocy § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia: Na podstawie przepisu § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy: 1) biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 oraz z 2004 r. Nr 34, poz. 293), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach; 2)paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2 % do 5 % - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5 % do 10 % biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw. Stosownie do ust. 2 wyżej powołanego paragrafu zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, ma zastosownie pod warunkiem, że:- podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych;- podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy; - nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy; - podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów. Zgodnie z ust. 3 pkt 1 i 2 ww. paragrafu, zwolnienie powyższe ma zastosowanie pod warunkiem, że:1) podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów;2) podmiot korzystający ze zwolnienia nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem. W związku z powyższym należy stwierdzić, iż spełnienie przez podmiot uprawniony korzystający ze zwolnienia wszystkich warunków wymienionych w § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, uprawnia ten podmiot do zastosowania ulgi określonej w § 12 ust. 1 pkt 2 w/w rozporządzenia. Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl