441000-PA-9100I-46/05/2995/GK - Warunki zwolnienia od akcyzy zakupionych aromatów spożywczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 sierpnia 2005 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-46/05/2995/GK Warunki zwolnienia od akcyzy zakupionych aromatów spożywczych.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) w związku z zapytaniem Sp. z o.o. złożonym w piśmie z dnia 13.05.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 17.05.2005 r.) postanawiam udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie skorzystania ze zwolnienia od akcyzy olejków eterycznych na podstawie § 18 ust. 1b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.05.2005r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Spółki (zwanej dalej Spółką) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art.14 a ustawy Ordynacja podatkowa odnośnie zwolnienia od podatku akcyzowego produkowanych aromatów spożywczych. We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży mieszanin substancji zapachowych oraz olejków eterycznych o zawartości alkoholu etylowego - zwanych dalej aromatami spożywczymi. Spółka posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Ww. produkty są sprzedawane przez Spółkę producentom żywności i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2%. W celu skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego Spółka otrzymuje od nabywcy olejków eterycznych oświadczenia, że zakupione aromaty spożywcze zostaną zużyte do celów, o których mowa w § 18 ust.1b ww. rozporządzenia. Pytanie Spółki: Czy fakt otrzymania od kontrahenta oświadczenia, że zakupione aromaty spożywcze zostaną zużyte do celów, o których mowa w § 18 ust.1b rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jest wystarczający do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy? Stanowisko Spółki W opinii Spółki fakt otrzymania od nabywcy oświadczenia, że zakupione aromaty spożywcze zostaną zużyte do celów, o których mowa w § 18 ust.1b rozporządzenia jest wystarczający do skorzystania z powyższego zwolnienia od podatku akcyzowego. Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia: Interpretacja przepisów: Zgodnie z § 18 ust. 1b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) w brzmieniu nadanym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2004r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 181, poz.1875) zwalnia się od akcyzy olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, stosowane do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości. Na podstawie ust. 2a ww. paragrafu do zwolnienia powyższego stosuje się odpowiednio warunki określone w § 18 ust. 2 rozporządzenia. Stosownie do ww. ust. 2 zwolnienie, o którym wyżej mowa ma zastosowanie pod warunkiem, że: 1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1; 2) podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust. 1, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego; 3) podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;4) nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy; 5) podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczeniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju oraz między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej został uregulowany w przepisach od § 2 do § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).W myśl § 4 ww. rozporządzenia w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, procedura zawieszenia poboru akcyzy może być zastosowana jedynie po przedstawieniu prowadzącemu skład podatkowy zamówienia potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego lub oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów, stwierdzającego cel zużycia wyrobów, o których mowa w przepisach dotyczących zwolnień od akcyzy. W związku z powyższym, w przypadku gdy Spółka produkuje, a następnie sprzedaje wyprodukowane przez siebie olejki eteryczne i mieszaniny substancji zapachowych zawierające w swym składzie alkohol etylowy stosowane do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych zawierających poniżej 1,2% alkoholu, aby skorzystać ze zwolnienia od akcyzy olejków eterycznych i mieszanin substancji zapachowych musi uzyskać od nabywców oświadczenia dołączone do zamówienia stwierdzające, że zakupione aromaty spożywcze zostaną zużyte do celów, o których mowa w § 18 ust.1b rozporządzenia. Jednakże w przypadku zużycia przez Spółkę aromatów spożywczych w prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zobowiązana będzie do przekazania do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego. Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl