441000-PA-9100I-40/05/2614/ID - Użycie biokomponentów wytworzonych poza terytorium kraju w procesie produkcji paliwa ciekłego na terenie kraju, a zwolnienie od podatku akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2005 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-40/05/2614/ID Użycie biokomponentów wytworzonych poza terytorium kraju w procesie produkcji paliwa ciekłego na terenie kraju, a zwolnienie od podatku akcyzowego.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem XXX Sp, z o.o. (zwanej dalej Spółką) złożonym w piśmie z dnia 14.04.2005 r. (data wpływu do Urzędu - 18.04.2005 r.),

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy biokomponentów wytworzonych poza terytorium kraju przeznaczonych do produkcji paliw ciekłych, stosownie do § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.), za nieprawidłowe.

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy biokomponentów wytworzonych poza terytorium kraju przeznaczonych do produkcji paliw ciekłych, stosownie do § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.), za nieprawidłowe.

W dniu 18.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXX Sp. z o.o., o udzielenie interpretacji w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie zastosowania zwolnienia od akcyzy biokomponentów wytworzonych poza terytorium kraju przeznaczonych do produkcji paliw ciekłych, stosownie do § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka zamierza nabywać wewnatrzwspólnotowo metylester oleju rzepakowego, który dostarczy do zbiornika wydzierżawionego w składzie podatkowym w xxx. Surowiec ten posłuży do blendowania w ww. składzie paliwa ciekłego z zawartością biokomponentów. Towar będzie przemieszczany ze składu podatkowego na terytorium Wspólnoty Europejskiej do składu podatkowego w xxx prowadzonego przez Rafinerię xxx z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Spółka nabędzie ester we własnym imieniu i na własną rzecz, ale nie będzie dokonywała fizycznego odbioru zakupionego wyrobu.

Spółka nie jest składem podatkowym, nie posiada statusu zarejestrowanego handlowca, niezarejestrowanego handlowca, ani przedstawiciela podatkowego.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika: Czy fakt, że w procesie produkcji na terenie kraju paliwa ciekłego z zawartością biokomponentów zostaną użyte biokomponenty wytworzone poza terytorium kraju spowoduje utratę prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego ?

Stanowisko podatnika: Spółka uważa, że w odniesieniu do nabytych przez XXX biokomponentów może mieć zastosowanie zwolnienie od podatku akcyzowego na mocy par. 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przy spełnieniu warunków nałożonych ust. 2 pkt 1-4 ww. paragrafu. W związku z wymogami zastosowania procedury zawieszenia akcyzy zwolnienie nie jest możliwe w przypadku importu biokomponentów z krajów trzecich.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Na podstawie przepisu § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003 r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych (Dz. U. Nr 199, poz. 1934 oraz z 2004 r. Nr 34, poz. 293), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

Zwolnienie powyższe ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych;

2) podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3) nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym;

4) podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów.

Jednym z warunków zastosowania powyższego zwolnienia jest nabycie biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. W myśl tego przepisu pobór akcyzy jest zawieszony, jeżeli wyroby te są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, procedura zawieszenia poboru akcyzy może być zastosowana jedynie po przedstawieniu prowadzącemu skład podatkowy zamówienia potwierdzonego przez właściwego naczelnika urzędu celnego lub oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów, stwierdzającego cel zużycia wyrobów, o których mowa w przepisach dotyczących zwolnień od akcyzy.

Podkreślić należy, że powyższy przepis nie ma zastosowania w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, między państwami członkowskimi, gdyż § 12 rozporządzenia wyłącza ze stosowania § 4 tego rozporządzenia do przemieszczania tych wyrobów w obrocie unijnym. Należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że w przypadku importu biokomponentów procedura zawieszenia poboru akcyzy nie może być zastosowana.

Reasumując, jeżeli w procesie produkcji na terenie kraju paliwa ciekłego z zawartością biokomponentów zostanie użyty biokomponent - metylester oleju rzepakowego wytworzony poza terytorium kraju, nie istnieje możliwość skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy.

Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl