441000-PA-9100I-30/05/1904/EU - Powstanie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w przypadku przemieszczania gazu płynnego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składkami podatkowymi w Polsce.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2005 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-30/05/1904/EU Powstanie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w przypadku przemieszczania gazu płynnego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składkami podatkowymi w Polsce.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem XXXXX (zwana dalej Podatnikiem lub Spółką) złożonym w piśmie z dnia 31.03.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 01.04.2005r.)

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie braku istnienia obowiązku podatkowego po stronie pośrednika z tytułu przemieszczenia gazu płynnego LPG z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi w Polsce, za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.04.2005r. Spółka złożyła do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wniosek udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiła następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż paliw silnikowych, w tym gazu płynnego LPG, na terenie kraju odbiorcom hurtowym. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Obecnie Spółka kupuje gaz płynny w składzie podatkowym producenta z zapłaconą akcyzą i sprzedaje go odbiorcy hurtowemu prowadzącemu skład podatkowy.

Mimo, że Spółka nie posiada statusu podmiotu prowadzącego skład podatkowy, a towary zharmonizowane są przemieszczane na terytorium Polski między składami podatkowymi, Spółka uważa, że nabycie przez nią gazu płynnego LPG od podmiotu prowadzącego skład podatkowy i odsprzedaż podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy nie rodzi obowiązku zapłaty podatku akcyzowego i może odbywać się w procedurze zawieszonej akcyzy przy zachowaniu ustawowych warunków stosowania procedury zawieszonego poboru akcyzy (art. 27 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym), związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to jest:

1) dołączenia do przewożonych wyrobów dokumentu ADT oraz

2) złożenia we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny, Spółka niniejszym zwraca się z prośbą o potwierdzenie, iż dostawa gazu płynnego LPG przemieszczanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy składami podatkowymi nie rodzi po stronie Spółki działającej jako pośrednik, obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stanowisko podatnika:

Zdaniem Spółki procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie m.in. w sytuacji, gdy gaz płynny LPG przemieszczany jest pomiędzy składami podatkowymi na terenie kraju lub Wspólnoty Europejskiej. W związku z tym, że przepisy akcyzowe nie odnoszą się do kwestii własności towarów przemieszczanych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, podstawowym warunkiem umożliwiającym stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy jest przemieszczanie wyrobów między składami podatkowymi, przy zachowaniu wymogów określonych przepisami szczegółowymi. Zgodnie z przepisami prawa Wspólnot Europejskich oraz praktyką państw członkowskich Unii Europejskiej istotą procedury zawieszenia poboru akcyzy jest zawieszenie obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w stosunku do wyrobów akcyzowych, pomimo tego, że wyroby objęte procedurą zawieszenia akcyzy mogą być przedmiotem czynności opodatkowanych akcyzą takich jak produkcja, przemieszczanie lub sprzedaż. Z charakteru procedury zawieszenia poboru akcyzy wynika, że wykonywanie czynności opodatkowanych akcyzą nie rodzi obowiązku zapłaty tego podatku w sytuacji, gdy przedmiotem tych czynności są wyroby objęte procedura zawieszenia np. wyroby przemieszczane miedzy składami podatkowymi.

Zdaniem Spółki procedura zawieszenia poboru akcyzy ma charakter przedmiotowy, tzn. odnosi się do wyrobów przemieszczanych miedzy składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a nie podmiotów będących ich właścicielami.

Możliwość zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy związanej z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych jest uzależniona od tego, czy podmiot wysyłający i odbierający ten wyrób jest podmiotem uprawnionym do stosowania tej procedury, a nie od tego, czy przemieszczeniu takiemu towarzyszy zmiana właściciela wyrobu akcyzowego.

W konsekwencji przeniesienie prawa własności z podmiotu prowadzącego skład podatkowy w kraju na Spółkę, a następnie ze Spółki na ostatecznego nabywcę prowadzącego skład podatkowy lub też korzystającego ze składu podatkowego prowadzonego przez podmiot trzeci nie wpływa na prawo do stosowania (kontynuacji) procedury zawieszenia poboru akcyzy. Wynika to przede wszystkim z faktu, że w omawianym przypadku gaz płynny LPG przemieszczany byłby na terytorium kraju między składami podatkowymi.

W rezultacie Spółka jako podmiot dokonujący dostawy krajowej gazu płynnego w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy nie byłaby zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu tej dostawy.

Interpretacja przepisów:

Na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29 poz. 257 z późn. zm.) pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są:

- produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym lub

- przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, to warunkiem zawieszenia poboru akcyzy jest, zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy, dołączenie do przewożonych ww. wyrobów administracyjnego dokumentu towarzyszącego oraz złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku:

- otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę,

- wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczeniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.).

Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, którego wzór został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.).

Zgodnie z § 2 pkt 2b wyżej powołanego rozporządzenia w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, odbiorcą - w przypadku obrotu na terytorium kraju wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest skład podatkowy lub podmiot upoważniony do nabywania wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, którzy odbierają wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższa definicja odbiorcy zawęża rodzaj wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz krąg podmiotów mogących korzystać z procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tak więc, w powyższym przypadku dokumenty ADT powinny być wystawione na podmioty prowadzące składy podatkowe, do których przemieszczany jest gaz płynny LPG, tj. składy podatkowe prowadzone przez ostatecznych nabywców lub też usługowe składy podatkowe, a nie na Spółkę, która dokonuje zakupu gazu płynnego LPG w składzie podatkowym producenta i odsprzedaje ten produkt w trakcie jego przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz aktów wykonawczych do tej ustawy nie warunkują możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy od prawa własności do tych wyrobów. Żaden przepis nie rozstrzyga kwestii własnościowych i nie wskazuje, że podmiot odbierający wyroby akcyzowe zharmonizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy powinien być ich właścicielem. Wprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych do składu podatkowego następuje na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, natomiast nie ma znaczenia, kto pozostaje właścicielem wyrobów: skład podatkowy, czy też inny podmiot nie prowadzący własnego składu podatkowego.

Reasumując należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że przeniesienie prawa własności (w trakcie przemieszczania w procedurze zawieszenia poboru akcyzy gazu płynnego LPG) ze składu podatkowego producenta na Spółkę, oraz następnie ze Spółki na ostatecznego nabywcę prowadzącego skład podatkowy lub też korzystającego ze składu prowadzonego przez podmiot trzeci nie wpływa na prawo do stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, pod warunkiem zachowania wymogów określonych przepisami szczegółowymi.

W związku z powyższym na Spółce, działającej jako pośrednik, nie ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży gazu płynnego LPG podczas jego przemieszczania ze składu podatkowego producenta do innego składu podatkowego na terytorium kraju.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.

Na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy.

Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl