441000-PA-9100I-29C/06/2949/EU - Warunki zwolnienia z podatku akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2006 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-29C/06/2949/EU Warunki zwolnienia z podatku akcyzowego.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXX (zwanej dalej Spółką) złożonym w piśmie z dnia 08.08.2006 r. (data wpływu do Urzędu - 17.08.2006 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29.08.2006 r. (data wpływu do Urzędu - 1.09.2006 r.)

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie ustalenia, czy zwolnienie z akcyzy przewidziane w § 18 ust. 1b rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego dotyczy aromatów naturalnych (surowych) i aromatów z dodatkiem alkoholu etylowego bez względu na procentowy udział w ich składzie alkoholu etylowego (pod warunkiem jednak, iż znajdą one zastosowanie w produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości) za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.08.2006 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął, uzupełniony pismem z dnia 29.08.2006 r., wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka zajmuje się produkcją mrożonek i koncentratów owocowych. W procesie produkcji wytwarzane są mieszaniny substancji zapachowych (dalej: "aromaty"). Aromaty dzielą się na:

a)

aromaty surowe (naturalne), stanowiące produkt uboczny procesu technologicznego produkcji koncentratów,

b)

aromaty z dodatkiem alkoholu etylowego (gotowe do użycia), do których w procesie ich powstania dodaje się alkohol etylowy.

Aromaty surowe nie nadają się do użycia, a ich oddzielenie od koncentratu w procesie produkcji ma na celu zapewnienie stabilności wytworzonego koncentratu do czasu jego sprzedaży poszczególnym odbiorcom. Aromat surowy jest zazwyczaj przed dokonaniem sprzedaży koncentratu dodawany powtórnie do tego koncentratu, dzięki czemu zapewnia mu wysoką jakość (której dany koncentrat nie miałby, gdyby aromat na pewnym etapie produkcji nie został wydzielony). Aromaty surowe są zagęszczonymi substancjami naturalnie występującymi w przyrodzie (w owocach), których uzyskiwanie polega jedynie na krótkotrwałej kondensacji bez stosowania procesów fermentacji czy dodawania alkoholu etylowego. Niemniej aromaty surowe zawierają alkohol (zwykle od 1% do 4%), co jest wynikiem wysokiego stopnia zagęszczenia aromatu (150-200 - krotnego).

Aromaty z dodatkiem alkoholu etylowego to aromaty, których wytworzenie zakłada powstanie produktu alkoholowego. Takie aromaty funkcjonują jako niezależny produkt w przemyśle spożywczym, gotowy do zastosowania. W odróżnieniu od aromatów surowych omawiane wyroby powstają m.in. wskutek dodania do nich alkoholu etylowego jako osobnego wyrobu nabywanego od podmiotów zewnętrznych bądź produkowanego w ramach własnej produkcji. Spółka nie zajmuje się jeszcze produkcją tego rodzaju aromatu.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika:

Czy zwolnienie z akcyzy przewidziane w § 18 ust. 1b rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego dotyczy obu rodzajów aromatów wymienionych w stanie faktycznym bez względu na procentowy udział w ich składzie alkoholu etylowego (pod warunkiem jednak, iż znajdą one zastosowanie w produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości)?

Stanowisko podatnika:

Zdaniem Spółki przepis § 18 ust. 1b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) nie różnicuje aromatów, wskazując jedynie, iż muszą to być aromaty zawierające w swoim składzie alkohol etylowy. Nie ma tu wskazania, że alkohol etylowy powinien być jako osobny wyrób dodany do innego wyrobu (w tym wypadku aromatu), tylko wskazuje iż alkohol etylowy powinien być jednym ze składników aromatu niezależnie od tego, czy został on w procesie produkcji dodany do aromatu, czy też jego pojawienie się jest wynikiem skondensowania aromatu, a przez to zwiększenia objętości alkoholu naturalnie występującego w aromacie (dotyczy to aromatów surowych). De facto omawiany przepis dotyczy zarówno aromatów surowych, w których alkohol etylowy istnieje naturalnie, a jego stężenie jest następstwem kondensacji oraz aromatów, do których dodaje się alkohol etylowy.

Co więcej, wykładnia gramatyczna § 18 ust. 1b rozporządzenia wskazuje, iż omawiany przepis dotyczy zarówno aromatów o zawartości alkoholu przekraczającej, jak i nieprzekraczającej 1,2% objętości. Jedyny warunek dotyczący procentowego udziału alkoholu odnosi się bowiem do artykułów spożywczych oraz napojów bezalkoholowych, do produkcji których zużywane są aromaty. Zdaniem Spółki wymóg nieprzekraczania 1,2% objętości alkoholu dotyczy wyłącznie produktów, do których dodawane są aromaty, a nie samych aromatów. Oznacza to, że wszystkie aromaty, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na sposób wytworzenia i poziom zawartego alkoholu, będą mogły korzystać ze zwolnienia przewidzianego w § 18 ust. 1b rozporządzenia.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, wyjaśnia:

Zgodnie z § 18 ust. 1b rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych zawierające w swym składzie alkohol etylowy, stosowane do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości. Zgodnie z § 18 ust. 2a rozporządzenia zwolnienie to ma zastosowanie po spełnieniu odpowiednio wymogów określonych w § 18 ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia.

Zwolnienie określone w § 18 ust. 1b rozporządzenia dotyczy gotowych olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, stosowanych do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2% objętości (w przypadku Spółki zwolnienie to może mieć zastosowanie do obydwu rodzajów aromatów).

Należy więc zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że ww. zwolnienie ma zastosowanie do wszystkich aromatów, zawierających w swym składzie alkohol etylowy, bez względu na sposób wytworzenia i poziom zawartego alkoholu. Warunki zwolnienia wymienione w § 18 ust. 2 rozporządzenia (w związku z ust. 2a) mają zastosowanie zarówno do aromatów surowych (naturalnych), jak i aromatów z dodatkiem alkoholu etylowego, które Spółka zamierza nabywać lub zużywać do celów, o których mowa w ust. 1.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl