441000-PA-9100I-23/06/2745/EU - Wykorzystywanie wyprodukowanych automatów do gier na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej a opodatkowanie akcyzą.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 4 października 2006 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-23/06/2745/EU Wykorzystywanie wyprodukowanych automatów do gier na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej a opodatkowanie akcyzą.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z wnioskiem XXX (zwanej dalej Spółką) złożonym w piśmie nr Gt/654/06 z dnia 11.07.2006 r. (data wpływu do Urzędu - 18.07.2006 r.)

postanawiam,

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym produkowanych przez Spółkę automatów do gier wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18.07.2006 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek Spółki XXX o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność w zakresie eksploatacji automatów o niskich wygranych, w oparciu o ustawę z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jednolity - Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27, z późn. zm.), podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier. Jednocześnie Spółka produkuje automaty zaliczane do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (poz. nr 62 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym), z których część kierowana jest na sprzedaż, część natomiast jest wykorzystywana na potrzeby prowadzonej działalności w zakresie wymienionym ustawą o grach i zakładach wzajemnych. Automaty stanowią urządzenia mechaniczne, elektromechaniczne i elektroniczne, na których zainstalowane są gry. Prowadzona przez Spółkę działalność w zakresie gier na automatach polega na sprzedaży usług w postaci organizowania gier na automatach zgodnie z zatwierdzonym przez Dyrektora Izby Skarbowej regulaminem w punktach gier. Automaty po wyeksploatowaniu są likwidowane. Spółka prowadzi działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych na terenie województw: mazowieckiego, dolnośląskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, a w przyszłości na terenie śląskiego w oparciu o zezwolenia Dyrektorów Izb Skarbowych.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika:

Czy wykorzystywanie wyprodukowanych automatów na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, stanowi czynność wymienioną artykułem 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym?

Stanowisko podatnika:

Zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy powstaje w związku z dokonaniem czynności wymienionej przepisami art. 4 ust. 1, 2 i 3 ustawy o podatku akcyzowym. Wśród zdarzeń w nich wymienionych znajduje się "sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju". Za sprzedaż wyrobów akcyzowych przyjmuje się m.in. "zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności" (art. 4 ust. 2 pkt 9). Wątpliwości Spółki dotyczą kwestii, czy zużycie rozumiane jest tutaj jako proces polegający na wykorzystywaniu automatów na potrzeby prowadzonej działalności, czy też stanowi czynność dokonaną jako definitywne zużycie i w momencie jego wystąpienia podlegać będzie opodatkowaniu. Według Spółki termin zużycie należy interpretować ściśle, czyli jako czynność dokonaną. Tym samym Spółka uważa, że pod wyżej wymieniony przepis nie podlegają wyroby akcyzowe w postaci automatów, lecz inne jak np. energia elektryczna, które podlegają zużyciu w procesie produkcyjnym na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W stosunku do podatnika nie powstaje więc obowiązek podatkowy z tytułu zdarzenia wymienionego w art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy.

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, wyjaśnia:

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, a także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy za sprzedaż wyrobów akcyzowych uznaje się również zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności.

Należy zgodzić się ze stanowiskiem Spółki, że w przypadku powyższym nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy. Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie przepis powyższy odnosi się do wyrobów akcyzowych, które podlegają zużyciu, w procesie wytworzenia innych wyrobów.

Wyprodukowanie automatu do gier wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, będącego wyrobem akcyzowym (poz. nr 62 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym), rodzi obowiązek podatkowy z tytułu posiadania przez Spółkę ww. wyrobu bez zapłaconej akcyzy w należnej wysokości.

Tak więc Spółka, po złożeniu (z zakupionych nowych bądź używanych części do automatów) automatów do gry o niskich wygranych, które samodzielnie użytkuje, zobowiązana jest do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu posiadania wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, od których nie zapłacono podatku akcyzowego w należnej wysokości.

Uzyskanie przez Spółkę pozytywnego wyniku badania technicznego przeprowadzonego przez upoważnioną jednostkę badającą, o której mowa w § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 czerwca 2003 r. w sprawie warunków urządzania gier i zakładów wzajemnych (Dz. U. Nr 102, poz. 946), pozwala stwierdzić, że Spółka jest w posiadaniu automatu do gry o niskich wygranych.

W związku z tym należy przyjąć, że z chwilą uzyskania dokumentu zawierającego wynik badania technicznego, w którym stwierdzono, że urządzenie spełnia wszystkie wymogi stawiane automatom do gry o niskich wygranych określone w przepisie § 8 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia, Spółka wchodzi w posiadanie wyrobu akcyzowego, na którym ciąży obowiązek podatkowy, w związku z czym jest zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu posiadania.

Ponadto zgodnie z art. 4 ust. 5, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1-3, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W związku z tym w wyżej opisanym stanie faktycznym w stosunku do Spółki powstaje obowiązek podatkowy z tytułu posiadania automatu do gry o niskich wygranych.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy.

Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl