441000-PA-9100I-22/05/1224/GK - Sposób rozliczania się podatnika z nabywanych wewnątrzwspólnotowo olei smarowych oraz benzyn specjalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 czerwca 2005 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-22/05/1224/GK Sposób rozliczania się podatnika z nabywanych wewnątrzwspólnotowo olei smarowych oraz benzyn specjalnych.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z zapytaniem Spółki XXX, złożonym w piśmie z dnia 09.03.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 09.03.2005 r.) postanawiam udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie rozliczania się z nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych zgodnie z postanowieniami art. 18 i art. 19 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.03.2005r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXX (zwana dalej Spółką) o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie zastosowania art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny: Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa wewnątrzwspólnotowo oleje smarowe klasyfikowane do kodów CN 2710 19 83 - CN 2710 19 93 oraz benzyny specjalne (ekstrakcyjne). Wyroby te zgodnie z załącznikiem Nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym należą do grupy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Powyższe wyroby mogą skorzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) po spełnieniu określonych wymogów. Spółka nie korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego w stosunku do nabywanych wyrobów i z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego uiszcza akcyzę w odpowiedniej wysokości. Bazując na postanowieniach Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, narodowe regulacje państw, w których Spółka dokonuje nabycia, nie zakwalifikowały ww. produktów do grupy wyrobów objętych wspólnotowym systemem opodatkowania podatkiem akcyzowym. Ze względu na powyższe, podmioty sprzedające omawiane wyroby nie dokonują zapłaty akcyzy, z tytułu sprzedaży w swoim państwie macierzystym. Dodatkowo, sprzedawcy nie wystawiają w tej sytuacji administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Cała transakcja odbywa się z zastosowaniem tylko dokumentów handlowych. Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie podatnika: Czy ze względu na brak możliwości spełnienia ustawowych warunków odnośnie nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w oparciu o regulacje zawarte w art. 55 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, (w większości państw członkowskich omawiane produkty nie są zaliczane do grupy wyrobów objętych wspólnotowym systemem opodatkowania podatkiem akcyzowym), przysługuje jej prawo do rozliczania się z nabywanych wyrobów akcyzowych zgodnie z postanowieniami art. 18 i art. 19 ustawy o podatku akcyzowym? W opinii Spółki, w stosunku do nabycia wewnątrzwspólnotowego benzyn specjalnych (ekstrakcyjnych) oraz olejów smarowych nie mają zastosowania przepisy art. 55 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym

Pytanie podatnika: Czy ze względu na brak możliwości spełnienia ustawowych warunków odnośnie nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w oparciu o regulacje zawarte w art. 55 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, (w większości państw członkowskich omawiane produkty nie są zaliczane do grupy wyrobów objętych wspólnotowym systemem opodatkowania podatkiem akcyzowym), przysługuje jej prawo do rozliczania się z nabywanych wyrobów akcyzowych zgodnie z postanowieniami art. 18 i art. 19 ustawy o podatku akcyzowym? W opinii Spółki, w stosunku do nabycia wewnątrzwspólnotowego benzyn specjalnych (ekstrakcyjnych) oraz olejów smarowych nie mają zastosowania przepisy art. 55 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia: Zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) w przypadku gdy podatnik prowadzący działalność gospodarczą nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju, jest obowiązany: 1) przed wprowadzeniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na terytorium kraju dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe; 2) potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym; 3) złożyć deklarację uproszczoną i dokonać zapłaty akcyzy na terytorium kraju w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego; 4) prowadzić ewidencję nabywanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Stosownie do postanowień art. 54 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy dostawa lub nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, od których została zapłacona akcyza, są dokonywane na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Uproszczony dokument towarzyszący może być zastąpiony przez dokument handlowy w przypadku, gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla uproszczonego dokumentu towarzyszącego.

Odnosząc się do kwestii nie zakwalifikowania przez niektóre państwa członkowskie olejów smarowych i benzyn specjalnych, (wykorzystywanych do celów innych niż napędowe lub opałowe) do grupy wyrobów objętych wspólnotowym systemem opodatkowania podatkiem akcyzowym, należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 6 Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, państwa członkowskie mogą przyznawać zwolnienia lub obniżki w poziomach opodatkowania podatkiem akcyzowym bezpośrednio, przez zróżnicowaną stawkę lub przez refundowanie całości lub części kwoty opodatkowania. Stosownie do przepisów § 13 ust. 1 pkt 5 i § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.), zwalnia się od akcyzy min. oleje smarowe i benzyny specjalne wymienione w piśmie Spółki, w przypadku ich przeznaczenia do celów zwolnionych, określonych w powyższych przepisach. Tak więc, Spółka może skorzystać z ww. zwolnienia od akcyzy, po spełnieniu wymogów określonych w § 13 i § 16 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Jednym z warunków zwolnienia jest sprzedaż tych wyrobów dokonywana ze składu podatkowego na terytorium kraju.

Zgodnie z § 2b ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 z późn. zm.) w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których w państwie nabycia nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy i do których stosuje się na terytorium kraju stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, ich przemieszczenie na terytorium kraju i wprowadzenie do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z zastosowaniem dokumentów handlowych. Wobec powyższego Spółka może na podstawie dokumentów handlowych dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów i przemieścić je na terytorium kraju do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Jeżeli Spółka nie posiada składu podatkowego może nabyć wewnątrzwspólnotowo powyższe wyroby w procedurze zawieszenia poboru akcyzy korzystając ze składu podatkowego innego podmiotu na podstawie umów prawa cywilnego. W przypadku nie skorzystania z przywileju zwolnienia od akcyzy Spółka jest zobowiązana spełnić wymogi określone w art. 55 ww. ustawy o podatku akcyzowym.

Należy zaznaczyć, iż w Tabeli A Załącznika I (Minimalne poziomy opodatkowania mające zastosowanie do paliw silnikowych) do powyższej Dyrektywy wyszczególniona jest nafta o kodzie CN 2710 19 21 i CN 2710 19 25, tj. benzyna specjalna (ekstrakcyjna), o której mowa w piśmie Spółki. Biorąc pod uwagę, iż zgodnie z art. 20 ust. 1 lit c) powyższej Dyrektywy benzyny specjalne przemieszczane luzem podlegają przepisom dotyczącym kontroli i przemieszczania należy uznać, że generalnie wyrób ten podlega postanowieniom tej Dyrektywy. Tak więc, nabycie wewnątrzwspólnotowe benzyny specjalnej w przypadku gdy jest przemieszczana luzem, powinno się odbyć z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego (UDT) lub dokumentu handlowego, pod warunkiem, że zawiera te same dane co dokument UDT lub też z zastosowaniem administracyjnego dokumentu towarzyszącego, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego z zawieszoną akcyzą. Biorąc pod uwagę, iż oleje smarowe przeznaczone do silników podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym a przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz aktów wykonawczych do tej ustawy nie określają innego sposobu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, niż na podstawie art. 55 ustawy lub z zawieszoną akcyzą należy uznać, że w przypadku nabycia przez Spółkę olejów smarowych i benzyn specjalnych bez skorzystania z możliwości zwolnienia od podatku akcyzowego nabycie wewnątrzwspólnotowe powinno spełniać wymogi art. 55 ustawy o podatku akcyzowym. Wobec powyższego Spółka z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego benzyny ekstrakcyjnej oraz olejów smarowych jest zobowiązana:§ dokonać zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym do właściwego naczelnika urzędu celnego i złożyć zabezpieczenie akcyzowe;§ potwierdzić odbiór wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na uproszczonym dokumencie towarzyszącym - w przypadku braku uproszczonego dokumentu towarzyszącego na dokumencie handlowym, który powinien zawierać dane takie jak uproszczony dokument towarzyszący;§ złożyć deklarację uproszczoną i dokonać zapłaty akcyzy na terytorium kraju w terminie 10 dni, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego;§ prowadzić ewidencję nabywanych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka nie powinna natomiast składać deklaracji podatkowej AKC-3, o której mowa w art. 18 i art.19 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 19 ustawy o podatku akcyzowym podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej, chyba że z przepisów ustawy wynika inny termin płatności. Powyższej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy. Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl