441000-PA-9100I-20/05/1192/ID - Warunki zastosowania zmniejszenia kwoty akcyzy należnej przy sprzedaży i wyprowadzeniu ze składu podatkowego nabytych wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy paliw ciekłych zawierających biokomponenty i biopaliw ciekłych zawierających biokomponenty.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 czerwca 2005 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-20/05/1192/ID Warunki zastosowania zmniejszenia kwoty akcyzy należnej przy sprzedaży i wyprowadzeniu ze składu podatkowego nabytych wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy paliw ciekłych zawierających biokomponenty i biopaliw ciekłych zawierających biokomponenty.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem XXX Sp, z o.o. (zwanej dalej Spółką) złożonym w piśmie z dnia 01.03.2005 r. (data wpływu do Urzędu - 07.03.2005 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 18.03.2005 r., 14.04.2005 r. i 09.05.2005 r.,

postanawiam

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie możliwości zmniejszenia kwoty akcyzy należnej przy sprzedaży i wyprowadzeniu ze składu podatkowego w xxx, w którym Spółka wydzierżawi zbiornik, nabytych wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy paliw ciekłych zawierających biokomponenty i biopaliw ciekłych zawierających biokomponenty, stosownie do § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.), za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.03.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie wpłynął wniosek XXX Sp. z o.o., uzupełniony pismami z dnia: 18.03.2005 r., 14.04.2005 r. i 09.05.2005 r., o udzielenie interpretacji w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa, w zakresie możliwości zmniejszenia kwoty akcyzy należnej przy sprzedaży i wyprowadzeniu ze składu podatkowego w xxx, w którym Spółka wydzierżawi zbiornik, nabytych wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy paliw ciekłych zawierających biokomponenty i biopaliw ciekłych zawierających biokomponenty, stosownie do § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

XXX Sp, z o.o. otrzymała ofertę zakupu paliw ciekłych z zawartością biokomponentów oraz biopaliw ciekłych a w szczególności: oleju napędowego zawierającego w swoim składzie więcej niż 2 % estrów (nawet do 30 %) oraz benzyny silnikowej zawierającej w swoim składzie więcej niż 2 % bioetanolu (nawet do 30 %) wyprodukowanych w składzie podatkowym w Niemczech. Towar będzie przemieszczany ze składu podatkowego w Niemczech do składu podatkowego w xxx prowadzonego przez Rafinerię xxxx, w którym Spółka wydzierżawi zbiornik, z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

XXX Sp, z o.o. nie prowadzi składu podatkowego, nie posiada statusu zarejestrowanego handlowca ani niezarejestrowanego handlowca, a w transakcji o której wyżej mowa wystąpi jako firma pośrednicząca. Spółka nabędzie towar we własnym imieniu i na własną rzecz, ale nie będzie dokonywała fizycznego odbioru zakupionych wyrobów, a następnie odsprzeda towar do rafinerii i/lub okolicznym hurtownikom.

Spółka oświadcza, że nabywając paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów oraz biopaliwa w celu ich odsprzedaży, stosownie do warunku nałożonego § 12 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia, zaprowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem.

Spółka informuje, że w sprawach, których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Pytanie Podatnika: Czy w świetle obowiązujących przepisów o podatku akcyzowym w tej sytuacji kwotę akcyzy należnej przy sprzedaży i wyprowadzeniu paliwa ze składu podatkowego w xxx można zmniejszyć, stosownie do § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.)?

Stanowisko podatnika: Spółka uważa, że do nabytego wewnątrzwspólnotowo paliwa silnikowego z zawartością biokomponentów ma zastosowanie zwolnienie od podatku akcyzowego na mocy par. 12 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, przy spełnieniu warunków określonych w tym paragrafie oraz zastosowanie obniżenia stawki podatku akcyzowego dla wyżej wspomnianego paliwa - stosownie do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.12.2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 279, poz. 2763).

Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

Na podstawie przepisu § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwalnia się od akcyzy paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2 % do 5 % - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5 % do 10 % biokomponentów, w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10 % biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

Zgodnie z ust. 3 pkt 1 i 2 ww. paragrafu, zwolnienie powyższe ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) pomiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów;

2) podmiot korzystający ze zwolnienia nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że podmiotem uprawnionym do zwolnienia po spełnieniu wymogów określonych w § 12 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego jest:

- pomiot produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów, który nie jest podmiotem nabywającym paliwa w celu ich odsprzedaży,

- podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży,

przy czym, przez podmiot nabywający należy rozumieć podmiot nabywający w kraju, ponieważ przepis ust. 3 pkt 2 tego paragrafu nie wskazuje, że jest to podmiot nabywający wewnątrzspólnotowo.

W związku z powyższym, nie można rozszerzyć zwolnienia, o którym mowa wyżej, na pośredników nabywających wewnątrzspólnotowo paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży.

Tak więc, podmiotem uprawnionym do korzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie przepisu § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, jest producent paliw ciekłych z zawartością biokomponentów po spełnieniu wymogu ust. 3 pkt 1 tego paragrafu lub pośrednik, który dokonuje odsprzedaży paliw ciekłych z zawartością biokomponentów, pod warunkiem, że zakupi je ze składu podatkowego na terenie kraju oraz spełni wymogi ust. 3 pkt 2 ww. paragrafu.

Reasumując, Spółka działająca jako pośrednik, nie może korzystać ze zwolnienia od akcyzy nabytego wewnątrzwspólnotowo paliwa silnikowego z zawartością biokomponentów, określonego w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

POUCZENIE

Stosownie do art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14 b § 2 ustawy ww. interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy.

Stosownie do art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy prawo do wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Na podstawie art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie, zgodnie z art. 222 ww. ustawy.

Do zażalenia należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych w kwocie 5 zł od wniosku oraz 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl