441000-PA-9100I-193/04/7303/GK - Obowiązek prowadzenia ewidencji przez podatnika posiadającego status zarejestrowanego handlowca i dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2005 r. I Urząd Celny w Warszawie 441000-PA-9100I-193/04/7303/GK Obowiązek prowadzenia ewidencji przez podatnika posiadającego status zarejestrowanego handlowca i dokonującego nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Stan faktyczny:

Spółka posiada status zarejestrowanego handlowca i dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów akcyzowych zharmonizowanych - paliw silnikowych. Spółka jako zarejestrowany handlowiec prowadzi ewidencję nabywanych towarów.

Pytanie podatnika:

Czy Spółka ma obowiązek prowadzenia dwóch odrębnych ewidencji, tj. ewidencji, o której mowa:

- w § 5 rozporządzenia w sprawie warunków dotyczących miejsc, w których będą odbierane wyroby akcyzowe zharmonizowane, zabezpieczenia akcyzowego składanego przez zarejestrowanego i niezarejestrowanego handlowca oraz sposobu prowadzenia ewidencji przez zarejestrowanego handlowca oraz

- w § 6 rozporządzenia w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych?

Odpowiedź:

Zgodnie z art. 39 ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) zarejestrowany handlowiec jest obowiązany prowadzić ewidencję nabytych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 39 ust. 7 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie warunków dotyczących miejsc, w których będą odbierane wyroby akcyzowe zharmonizowane, zabezpieczenia akcyzowego składanego przez zarejestrowanego i niezarejestrowanego handlowca oraz sposobu prowadzenia ewidencji przez zarejestrowanego handlowca (Dz. U. Nr 89, poz. 848).

Stosownie do postanowień § 4 ww. rozporządzenia zarejestrowany handlowiec odnotowuje nabycie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w ewidencji nabytych wyrobów zharmonizowanych, zwanej dalej "ewidencją", prowadzonej na podstawie art. 39 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy natychmiast po wprowadzeniu wyrobów do miejsca określonego w zezwoleniu. Elementy jakie powinna zawierać powyższa ewidencja określone są w § 5 cytowanego rozporządzenia, zaś sposób jej prowadzenia przez zarejestrowanego handlowca został wskazany w § 6 i 7 tego rozporządzenia.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 36 ust. 7 i art. 54 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz. U. Nr 81, poz. 744 z późn. zm.), w którym określił m.in. sposób prowadzenia ewidencji administracyjnych dokumentów towarzyszących. Na mocy § 6 ww. rozporządzenia prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany i niezarejestrowany handlowiec oraz podmioty upoważnione do nabywania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, prowadzą ewidencję administracyjnych dokumentów towarzyszących, na podstawie których otrzymują wyroby akcyzowe zharmonizowane. Elementy, które powinny się znaleźć w ewidencji są określone w § 6 ust. 2 rozporządzenia.

W związku z powyższym, na mocy aktualnie obowiązujących aktów wykonawczych do ustawy wydanych przez Ministra Finansów w sprawie prowadzenia ewidencji z tytułu nabywanych przez zarejestrowanego handlowca wyrobów akcyzowych zharmonizowanych Spółka powinna prowadzić dwie odrębne ewidencje.

Odpowiedzi powyższej udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Opublikowano: www.bip.warszawa.ic.gov.pl