440000-PA-9116-370/07/637/BB - Czy spółka może ponownie wprowadzić do składu podatkowego papierosy z zapłaconą akcyzą w celu zmiany na paczce maksymalnej ceny producenta na niższą lub wyższą?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 września 2007 r. Izba Celna w Warszawie 440000-PA-9116-370/07/637/BB Czy spółka może ponownie wprowadzić do składu podatkowego papierosy z zapłaconą akcyzą w celu zmiany na paczce maksymalnej ceny producenta na niższą lub wyższą?

DECYZJA

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu nr 444000-PA-911/14a-06/07/DJ z dnia 18 czerwca 2007 r. stanowiącego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie - uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu nr jw. i uznaje stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2007 r. za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 16 marca 2007 r. firma ..., zwana dalej Podatnikiem wystąpiła do Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu o udzielenie w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Podatnik wystąpił z pytaniem czy wprowadzając do składu podatkowego papierosy z zapłaconą akcyzą w celu zmiany na paczce maksymalnej ceny producenta (w celu pomniejszenia lub powiększenia), a następnie wyprowadzając te papierosy powstanie obowiązek podatkowy i w jakiej wysokości.

W ramach prowadzonej działalności Podatnik wycofuje z magazynów własnych papierosy z zapłaconą akcyzą, które nie znajdują akceptacji na rynku z uwagi na ceną maksymalna, a następnie chciałby ponownie wprowadzić je do składu podatkowego gdzie przedrukowałby cenę (na niższą lub wyższą). W przedmiotowym stanie nie dochodzi do wytworzenia nowego wyrobu, a jedynie do przedrukowania ceny. Zawarte we wniosku pytanie Podatnika dotyczyło rozstrzygnięcia czy zmiana ceny maksymalnej na opakowaniu jednostkowym uprawnia zgodnie z art. 73 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) do zmiany wysokości akcyzy.

Zdaniem Podatnika w opisanej przez niego sytuacji będzie mógł zmienić wysokość akcyzy zgodnie z art. 73 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Postanowieniem nr 444000-PA-0707/171/07/DJ z dnia 21 czerwca 2007 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu uznał przedstawione przez Podatnika stanowisko za prawidłowe. W uzasadnieniu Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu wskazał, iż w przypadku zwrotów w wyniku reklamacji wyrobów zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą i skierowania ich do ponownego przerobu w składzie podatkowym, podatnicy mogą obniżyć kwotę akcyzy należnej od sprzedaży wydrukowanych wyrobów o kwotę akcyzy z zapłaconej od reklamowanych wyrobów zgodnie z § 8d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczególnego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85, poz. 799 z późn. zm.).

W konkluzji organ pierwszej instancji stwierdził, że w przypadku wycofania papierosów ze względu na cenę, nie spełniającą oczekiwań potencjalnych nabywców, można je ponownie wprowadzić do składu podatkowego przedrukować cenę i ponownie naliczyć akcyzę zgodnie z § 8d ww. rozporządzenia.

Dyrektor Izby Celnej w Warszawie zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu nr 444000-PA-911/14a-06/07/DJ z dnia 18 czerwca 2007 i uznaje, stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2007 r. za nieprawidłowe.

Jednocześnie Dyrektor Izby Celnej w Warszawie wyjaśnia co następuje.

Z opisanego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż papierosy z zapłaconą akcyzą zostają ponownie wprowadzone do składu podatkowego w celu zmiany na paczce maksymalnej ceny producenta (w celu pomniejszenia lub powiększenia), a następnie wyprowadzane co skutkuje zmianą wysokości należnej akcyzy.

Zgodnie z art. 4 ust 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlegają określone czynności:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2)

wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3)

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4)

eksport i import wyrobów akcyzowych;

5)

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

W stosunku do papierosów produkowanych w składzie podatkowym, obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 tj. z tytułu ich produkcji. Określenie właściwej podstawy opodatkowania akcyzą tych wyrobów, następuje po ich umieszczeniu w opakowaniach jednostkowych i oznaczeniu maksymalną ceną detaliczną, czyli na końcowym etapie produkcji, bowiem wtedy znane są elementy podstawy opodatkowania, o których mowa w art. 10 ust 4 ww. ustawy, tj. cena detaliczna wyznaczona i wydrukowana na opakowaniach jednostkowych.

Stawki na wyroby tytoniowe zostały określone w art. 73 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, składają się z dwóch części:

-

części kwotowej określonej w stosunku do 1.000 sztuk papierosów,

-

części procentowej odnoszącej się do maksymalnej ceny detalicznej,

Za maksymalną cenę detaliczną należy przyjąć cenę wyznaczoną i wydrukowaną na opakowaniu jednostkowym przez producenta, importera lub nabywcę wewnątrzwspólnotowego.

Dopóki papierosy (w opakowaniach jednostkowych z nadrukowaną maksymalną ceną detaliczną) będą znajdowały się w składzie podatkowym, płatność podatku z tytułu ich produkcji będzie podlegała zawieszeniu. Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy, pobór podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym. W przypadku wyprowadzenia ich następnie do magazynu producenta (nie będącego składem podatkowym) zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstanie obowiązku podatkowego. Prowadzący skład podatkowy w tym przypadku producent, jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego, wyliczonego na podstawie stawek obowiązujących w dniu wyprowadzenia ich ze składu podatkowego.

Zarówno wyprowadzenie ze składu podatkowego, jak i sprzedaż papierosów na terytorium kraju są czynnością wtórną w stosunku do produkcji, będącą właściwą czynnością powodującą powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

Podatnik w składzie podatkowym zgodnie z wnioskiem z dnia 16 marca 2007 r. deklaruje iż, chce przedrukować ceny (na niższe lub wyższe) na opakowaniach jednostkowych. Proces przedstawiony przez wnioskodawcę nie można określić jako produkcję lub przetwarzanie. Podatnik zadeklarował, iż w opisanym stanie faktycznym nie dochodzi do wytworzenia nowego wyrobu a jedynie do przedrukowania ceny.

W związku z powyższym nie ma zastosowania § 8d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczególnego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85, poz. 799 z późn. zm.).

Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu na pisemny wniosek Podatnika udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

W przedmiotowym wniosku brak jest deklaracji, że wyroby nie spełniają wymogów jakościowych i zostają skierowane do ponownego przerobu w składzie podatkowym. Nie można uznać iż, czynność polegająca na przedrukowaniu ceny jest tożsama z ponownym przerobem wyrobu i z reklamacja. Artykuł 73 ust. 3 pkt 1 ustawy określa maksymalne stawki akcyzy na papierosy, nie różnicując ich wysokości ze względu na rodzaj czynności powodujących powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie.

Ponadto w myśl art. 74 ust. 1 pkt 2 obowiązek podatkowy, powstaje gdy podmiot dokonuje sprzedaży wyrobów tytoniowych powyżej maksymalnej ceny detalicznej.

Z analizy wyżej powołanych przepisów wynika, iż obowiązek podatkowy w stosunku do papierosów powstaje z tytułu ich produkcji i staje się zobowiązaniem podatkowym z chwilą opuszczenia składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Reasumując jeżeli papierosy opuściły skład podatkowy z maksymalną ceną wydrukowaną na opakowaniach jednostkowych powstało zobowiązanie podatkowe, nie możliwe jest ponowne ich wprowadzenie do składu podatkowego. Jednocześnie możliwa jest sprzedaż wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą powyżej maksymalnej ceny znajdującej się na opakowaniu jednostkowym, ale w takiej sytuacji zgodnie z art. 74 ust 1 pkt 2 podmiot zobowiązany jest zapłacić podatek akcyzowy.

Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie orzekł jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl