432000-PA-055-79/05/LC - Oświadczenie kupującego o przeznaczeniu opału.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2005 r. Urząd Celny w Toruniu 432000-PA-055-79/05/LC Oświadczenie kupującego o przeznaczeniu opału.

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w związku z wnioskiem podatnika z dnia 23 marca 2005 r. (wpływ do UC Toruń: 31 marca 2005 r.).

udzielam

pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego oraz stwierdzam, że stanowisko podatnika zawarte w przedmiotowym zapytaniu

jest prawidłowe.

Pytanie podatnika:

Czy sprzedając olej opałowy "S EKO" zakupiony w trybie uiszczonej akcyzy, którego mniej niż 50% destyluje w temperaturze do 350 °C należy uzyskać od kupującego oświadczenie o przeznaczeniu tego opału?

Stan faktyczny:

Firma xxx zakupiła w trybie uiszczonej akcyzy olej opałowy "S EKO", którego mniej niż 50% destyluje w temperaturze do 350 °C. Firma sprzedała ten opał w hurcie bez oświadczenia o przeznaczeniu przy użyciu kasy fiskalnej - na paragon, chcą podjąć dalszy handel tym opałem bez oświadczenia o przeznaczeniu na paragon - kasę fiskalną.

Stanowisko Firmy:

Zdaniem wnioskodawcy przedstawiony powyżej olej opałowy ""S EKO"" zakupiony w trybie uiszczonej akcyzy, którego mniej niż 50% destyluje w temperaturze do 350 °C. można sprzedawać ten opał bez oświadczenia o przeznaczeniu nie płacąc podatku akcyzowego.

UZASADNIENIE

Podatnik przedstawiając we wniosku stan faktyczny załączył do podania kserokopię świadectwa jakości nr 124/06 z dnia 22 czerwca 2004 oleju opałowego "S ECO" sporządzonego przez xxx z którego wynika, iż wyrób ten do temperatury 350 °C destyluje w 48% i określił we własnym stanowisku, że można sprzedawać ten wyrób bez oświadczenia o przeznaczeniu przedmiotowego wyrobu akcyzowego nie płacąc podatku akcyzowego.

W myśl art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu tej ustawy zalicza się: wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy oraz pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym Stawka akcyzy na paliwa silnikowe i oleje opałowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, a w przypadku ciężkich olejów opałowych, gazu płynnego i metanu 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, obniżać stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1 oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania, uwzględniając: przebieg realizacji budżetu; sytuację gospodarczą państwa oraz poszczególnych grup podatników; potrzebę ochrony środowiska naturalnego, a także udział w tych wyrobach komponentów wytwarzanych z surowców odnawialnych.

Ponadto zgodnie z art. 66 ust 1 do ww. ustawy dla celów kontroli obrotu paliwami silnikowymi i olejami opałowymi może zostać wprowadzony obowiązek ich znakowania i barwienia. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, wprowadzając obowiązek znakowania i barwienia, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki, sposób i tryb znakowania i barwienia paliw silnikowych i olejów opałowych, uwzględniając techniczne możliwości zapewniające nieusuwalność znacznika i prawidłowe barwienie.

Wykonując delegację wynikającą z przepisu art. 65 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym Minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 poz. 825 z późn. zm.), obniżył stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1 ustawy oraz różnicując je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określił warunki ich stosowania.

Przepisy dotyczące stosowania obniżonych stawek podatku akcyzowego dla olejów opałowych i w związku z tym składaniem oświadczeń o przeznaczeniu tego wyrobu akcyzowego zawarte są w § 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego. W rozporządzeniu również zostały określone obniżone stawki podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju oraz warunki ich stosowania.

Przedmiotowe przepisy stanowią:

§ 3. 1. Stawki akcyzy określone w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia i w poz. 1 pkt 3 lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia stosuje się dla olejów opałowych, z których 50% lub więcej objętościowo destyluje w 350 °C, w przypadku gdy dotyczą oleju zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem, przeznaczonego na cele opałowe.

2. Stawki akcyzy określone w poz. 1 pkt 3 lit. b załącznika nr 2 do rozporządzenia stosuje się dla pozostałych olejów napędowych, w przypadku gdy dotyczą oleju zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem, przeznaczonego na cele opałowe.

3. Jeżeli wyroby, wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia i w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia, nie są prawidłowo oznaczone lub nie są zabarwione na czerwono, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 marca 2004 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych przeznaczonych na cele opałowe oraz olejów opałowych (Dz. U. Nr 53, poz. 527), lub są przeznaczone na inne cele niż opałowe, lub nie spełniają warunków wskazanych w tym rozporządzeniu, stosuje się dla wyrobów wymienionych:

1) w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia - stawki akcyzy określone w poz. 1 pkt 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia;

2) w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia - stawki akcyzy określone w poz. 1 pkt 3 lit. a załącznika nr 2 do rozporządzenia.

§ 4. 1. Podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia lub w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia jest obowiązany w przypadku tej sprzedaży:

1) osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, uprawniającym do stosowania stawek wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia; oświadczenie może być złożone w wystawianej fakturze VAT, a jeżeli jest składane odrębnie, powinno zawierać dane dotyczące nabywcy, datę złożenia tego oświadczenia oraz powinno być dołączone do kopii faktury VAT;

2) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe; oświadczenie to powinno być dołączone do kopii paragonu lub kopii innego dokumentu sprzedaży wystawionego nabywcy, a w przypadku braku takiej możliwości sprzedawca jest obowiązany wpisać na oświadczeniu numer i datę wystawienia dokumentu, potwierdzającego tę sprzedaż.

2. Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, powinno zawierać co najmniej:

1) imię i nazwisko nabywcy, PESEL i NIP;

2) adres zamieszkania nabywcy;

3) określenie ilości nabywanego oleju opałowego;

4) określenie ilości posiadanych urządzeń grzewczych oraz miejsca (adresu), gdzie znajdują się urządzenia, jeżeli jest ono inne niż adres wymieniony w pkt 2;

5) wskazanie rodzaju i typu urządzeń grzewczych;

6) datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

3. Importer i podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów określonych w poz. 1 pkt 3 lit. b i lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia składa właściwemu naczelnikowi urzędu celnego, a w przypadku importu - przyjmującemu zgłoszenie celne w procedurze dopuszczenia do obrotu, oświadczenie, że przywożone wyroby zostaną przeznaczone na cele opałowe lub będą odprzedane z przeznaczeniem na cele opałowe.

4. Podatnik przechowuje dokumentację, o której mowa w ust. 1 i 3, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

5. W przypadku niezłożenia oświadczeń, o których mowa w ust. 1 i 3, przepisy § 3 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z przytoczonym we wniosku stanem faktycznym, jeśli wyrób akcyzowy, olej opałowy "S ECO", do temperatury 350 °C destyluje w 48% i nie zawiera znacznika (nie jest barwiony na czerwono) oznacza to, że można sprzedawać ten wyrób w kraju bez oświadczeń o przeznaczeniu wyrobu do celów opałowych.

Natomiast odnosząc się do drugiej części zapytania zawartego we wniosku, dotyczącego zapłaty podatku akcyzowego należy stwierdzić, iż w tej sytuacji mają zastosowanie przepisy art. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.)

Artykuł 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym stanowi, iż opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1)

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2)

wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3)

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4)

eksport i import wyrobów akcyzowych;

5)

nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również:

1)

przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

2)

przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

3)

zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu;

4)

wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności;

5)

wydanie wyrobów akcyzowych w miejsce świadczenia pieniężnego;

6)

darowiznę wyrobów akcyzowych;

7)

wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu;

8)

świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy;

9)

zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej;

10)

zużycie wyrobów akcyzowych niezgodne z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.

Opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Czynności, o których mowa wyżej, podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności określonej w tych przepisach, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

W związku z powyższym, jeśli w poprzednim ogniwie obrotu producent lub sprzedawca wyrobu akcyzowego zapłacił akcyzę w należnej wysokości, to w stosunku do wyrobu akcyzowego oleju opałowego "S ECO", nie powstaje ponownie obowiązek zapłaty podatku akcyzowego.

Należy nadmienić, że udzielona w niniejszym postanowieniu interpretacja przepisów prawa podatkowego obowiązuje tylko w odniesieniu do obowiązujących regulacji prawa. Jakakolwiek zmiana obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa wywołuje ten skutek, iż niniejsza interpretacja traci na aktualności.

POUCZENIE

Na podstawie art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja Podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Toruniu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Toruniu w terminie 7 dni od daty jej doręczenia.

W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia oraz po 0,50 zł od każdego załącznika.

Ponadto zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to zażalenie.

Opublikowano: www.izbacelna.torun.pl