412000-ROG-0563-4-05-2 - Zwolnienie od akcyzy obrotu paliwami ciekłymi z zawartością biokomponentów wytworzonych z surowców rolniczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 października 2005 r. Urząd Celny w Gorzowie Wielkopolskim 412000-ROG-0563-4-05-2 Zwolnienie od akcyzy obrotu paliwami ciekłymi z zawartością biokomponentów wytworzonych z surowców rolniczych.

POSTANOWIENI

Na podstawie art. 216, art. 217, art. 219 w związku z art.14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60 z/zm. ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 9 sierpnia 2005r., uzupełniony pismem w dniu 19-09-2005r., Naczelnik Urzędu Celnego w Gorzowie Wlkp.

postanawia

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a§ 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego obrotu paliwami ciekłymi z zawartością biokomponentów wytworzonych z surowców rolniczych, takich jak rzepak, ziarna zbóż, kukurydza, ziemniaki, buraki cukrowe lub ich części uprawiane i zbierane na użytkach rolnych, zawierające tłuszcze lub węglowodany, przeznaczone do produkcji biokomponentów określone w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 26.07.2005r. (data wpływu 09.08.2005r.) firma XXX na podstawie art.14 a ustawy Ordynacja podatkowa zwróciła się o wydanie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania prawa podatkowego w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

XXX. zajmuje się produkcją i sprzedażą dachówek i wyrobów wykończenia dachówkowego. Sprzedaż dokonywana jest w szczególności do odbiorców hurtowych i odbiorców indywidualnych. Dostarczanie wyrobów do odbiorców, a także zaopatrzenie w surowce odbywa się przy użyciu transportu własnego, który stanowią samochody ciężarowe i półciężarowe napędzane paliwami ciekłymi.

Podatnik zaopatruje się w paliwa ciekłe w stacjach sprzedaży paliw. W związku ze stworzoną przez ustawodawcę możliwością zastosowania do napędu tych pojazdów biopaliw ciekłych i paliw ciekłych z zawartością biokomponentów podatnik chciałby rozpocząć produkcję surowców rolniczych w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 02.10.2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z/z) z zastosowaniem do wytwarzania biokomponentów w rozumieniu art. 9 ust.1 pkt 2 cytowanej ustawy oraz używanie tych biokomponentów do wytwarzania paliw ciekłych w rozumieniu art. 2 pkt 7 cytowanej ustawy oraz biopaliw ciekłych w rozumieniu art. 2 pkt 8 cytowanej ustawy, przy czym wytwarzane paliwa zawierałyby około 80% biokomponentów.

XXX informuje, iż w zakresie spraw których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie kontrolne, podatkowe, egzekucyjne ani też karno-skarbowe. Kwestie postawione we wniosku nie są również przedmiotem żadnego innego postępowania.

Pytanie Podatnika: Czy i w jakim zakresie zwolniony jest od akcyzy obrót paliwami ciekłymi z zawartością biokomponentów wytworzonych z surowców rolniczych określonych w art. 2 pkt 1 cytowanej ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm)

Stanowisko podatnika: Obrót paliwami ciekłymi z zawartością biokomponentów wolny jest od podatku akcyzowego na podstawie art. 24 ustawy o podatku akcyzowym w związku z § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r.

Naczelnik Urzędu Celnego w Gorzowie Wlkp., udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

W rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 z/z) wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

1) wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy;

2) pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Określona w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu.

Na podstawie delegacji zawartej w ust. 2 powyższego artykułu Minister Finansów może w drodze rozporządzenia obniżać stawki akcyzy określone w ust. 1 oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania.

I tak zgodnie z § 2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawki akcyzy określone w art. 65 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym obniża się do wysokości określonej dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2) wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4) eksport i import wyrobów akcyzowych;

5) nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Obowiązek podatkowy zgodnie z art. 6 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 25 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) określił szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania.

Zatem zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 2 w/w rozporządzenia, zwalnia się od akcyzy paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów od 2% do 5% - w wysokości 1,50 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw oraz biopaliwa ciekłe z zawartością powyżej 5% do 10% biokomponentów , w kwocie 1,80 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, a z zawartością powyżej 10% biokomponentów - w wysokości 2,20 zł od każdego litra biokomponentów dodanych do tych paliw, z tym, że zwolnienie nie może być wyższe niż należna kwota akcyzy z tytułu sprzedaży tych paliw.

Powyższe zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot korzystający ze zwolnienia produkujący paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów prowadzi dokumentację techniczną wskazującą na sposób wytworzenia takich paliw ciekłych i zawartość w nich biokomponentów;

2) podmiot nabywający paliwa ciekłe z zawartością biokomponentów w celu ich odsprzedaży korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na wyodrębnienie wyrobów zwolnionych i wyrobów nieobjętych zwolnieniem.

W rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 199, poz. 1934 oraz z 2004r. Nr 34, poz. 293; Nr 109, poz.1160, Nr 173, poz.1808 oraz z 2005r. Nr 78, poz. 683 ), użyte określenia oznaczają:

paliwa ciekłe:

a) beznzyny silnikowe zawierające w swoim składzie do 5 % bioetanolu oraz do 15 % eterów, stosowanych w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,

b) olej napędowy zawierający do 5% estrów stosowany w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,

- spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach;

biopaliwa ciekłe

a) benzyny silnikowe zawierające w swoim składzie powyżej 5 % bioetanolu oraz powyżej 15 % eterów, stosowane w pojazdach wyposażonych w silniki z zapłonem iskrowym,

b) estry, stanowiące samoistne paliwo stosowane w pojazdach, ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,

c) olej napędowy, zawierający powyżej 5 % estrów, stosowany w pojazdach, ciągnikach ciągnikach rolniczych, a także maszynach nieporuszających się po drogach, wyposażonych w silniki z zapłonem samoczynnym,

- spełniające wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach.

Jak wynika z treści wniosku firma XXX zamierza używać wyprodukowane przez siebie biokomponenty do wytworzenia paliw ciekłych i biopaliw ciekłych gdzie wytwarzane paliwo zawierałoby około 80 % biokomponentów.

Z powyższego wynika, iż podatnik zamierza produkować paliwa ciekłe oraz biopaliwa ciekłe w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z późn. zm.)

Na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, producentem paliw silnikowych w rozumieniu ustawy jest również podmiot, który wytwarza paliwa silnikowe w drodze mieszania lub przeklasyfikowania komponentów paliwowych, a także który dokonuje rozlewu gazu płynnego.

Zgodnie z art. 30 ust. 2 w/w ustawy produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym.

Z definicji składu podatkowego, określonej w art. 2 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że jest to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania.

Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Interpretacja co do zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b §1, 2 i 5 Ordynacji podatkowej).

POUCZENIE

Stosownie do art. 236 §1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a§ 4 Ordynacji podatkowej, na postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika przysługuje zażalenie.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Gorzowie Wlkp. w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia stosownie do art. 238 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie stosownie do art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.

Składając zażalenie należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł do każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl