412000-ROG-0563-4/05/01 - Zwolnienie od podatku akcyzowego produkcji biokomponentów stosowanych w paliwach i biopaliwach ciekłych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 października 2005 r. Urząd Celny w Gorzowie Wielkopolskim 412000-ROG-0563-4/05/01 Zwolnienie od podatku akcyzowego produkcji biokomponentów stosowanych w paliwach i biopaliwach ciekłych.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 217, art. 219 w związku z art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz.60 z/zm. ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 9 sierpnia 2005r., uzupełniony pismem w dniu 19-09-2005r., Naczelnik Urzędu Celnego w Gorzowie Wlkp.

postanawia

udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, stosownie do art. 14a§ 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uznać przedstawione przez Spółkę stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku akcyzowego produkcji biokomponentów wytwarzanych w warunkach określonych w art. 2 pkt1 ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 26.07.2005r. (data wpływu 09.08.2005r.) firma XXX z siedzibą w XXX na podstawie art.14a ustawy Ordynacja podatkowa zwróciła się o wydanie pisemnej interpretacji w sprawie stosowania prawa podatkowego, w którym Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

XXX zajmuje się produkcją i sprzedażą dachówek i wyrobów wykończenia dachówkowego. Sprzedaż dokonywana jest w szczególności do odbiorców hurtowych i odbiorców indywidualnych. Dostarczanie wyrobów do odbiorców, a także zaopatrzenie w surowce odbywa się przy użyciu transportu własnego, który stanowią samochody ciężarowe i półciężarowe napędzane paliwami ciekłymi. Podatnik zaopatruje się w paliwa ciekłe w stacjach sprzedaży paliw.

W związku ze stworzoną przez ustawodawcę możliwością zastosowania do napędu tych pojazdów biopaliw ciekłych i paliw ciekłych z zawartością biokomponentów podatnik chciałby rozpocząć produkcję surowców rolniczych w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 02.10.2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 199, poz. 1934 z/z) z zastosowaniem do wytwarzania biokomponentów w rozumieniu art. 9 ust.1 pkt 2 cytowanej ustawy oraz używanie tych biokomponentów do wytwarzania paliw ciekłych w rozumieniu art. 2 pkt 7 cytowanej ustawy oraz biopaliw ciekłych w rozumieniu art. 2 pkt 8 cytowanej ustawy, przy czym wytwarzane paliwa zawierałyby około 80% biokomponentów.

XXX informuje, iż w zakresie spraw których dotyczy niniejszy wniosek nie toczy się postępowanie kontrolne, podatkowe, egzekucyjne ani też karno-skarbowe. Kwestie postawione we wniosku nie są również przedmiotem żadnego innego postępowania

Pytanie Podatnika: Czy i w jakim zakresie zwolniona jest od podatku akcyzowego produkcja biokomponentów wytwarzanych w warunkach określonych w art. 2 pkt 1 cytowanej ustawy.

Stanowisko podatnika: W oparciu o przepis art. 2 pkt 1 przy zastosowaniu art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych przy zastosowaniu § 12 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. wytwarzanie wolne jest od podatku akcyzowego.

Naczelnik Urzędu Celnego w Gorzowie Wlkp., udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia:

W rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 z/z) wyrobami akcyzowymi są wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Zgodnie z poz. 6 załącznika nr 1 do ustawy, wyrobami akcyzowymi są pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Z powyższej regulacji wynika, że biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych należy zaliczyć do wyrobów akcyzowych przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.

Określona w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu.

Na podstawie delegacji zawartej w ust. 2 powyższego artykułu Minister Finansów może w drodze rozporządzenia obniżać stawki akcyzy określone w ust. 1 oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania.

I tak zgodnie z § 2 ust.1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) stawki akcyzy określone w art. 65 ust.1 ustawy o podatku akcyzowym obniża się do wysokości określonej dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Zgodnie z poz. 4 w/w załącznika stawka na wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych bez względu na symbol PKWiU wynosi 1882,00 zł /1000 1.

Obowiązek podatkowy w stosunku do biokomponentów przeznaczonych do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2) wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4) eksport i import wyrobów akcyzowych;

5) nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Zatem zgodnie z powyższym obowiązek podatkowy wobec biokomponentów powstaje w każdym przypadku z wyżej przytoczonych, jeżeli są one przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Nie mniej należy zauważyć, iż na podstawie delegacji zawartej w art. 25 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) określił szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania.

Zatem zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 1 w/w rozporządzenia zwalnia się od akcyzy biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych w rozumieniu ustawy z dnia 2 października 2003r. o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych ( Dz. U. Nr 199, poz. 1934 oraz z 2004r. Nr 34, poz. 293; Nr 109, poz.1160, Nr 173, poz.1808 oraz z 2005r. Nr 78, poz. 683 ), wyprodukowanych z surowców rolniczych, produktów ubocznych i odpadów spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach. Należy podkreślić, że użyte w w/w ustawie określenia oznaczają:

- "biokomponenty" zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych, oznacza - ester lub bioetanol, w tym bioetanol zawarty w eterze etylo-tert-butylowym lub eterze etylo-tert-amylowym oraz estry stanowiące samoistne paliwa silnikowe.

- "ester" zgodnie z art. 2 pkt 5 w/w ustawy, oznacza - estry metylowe albo estry etylowe wyższych kwasów tłuszczowych otrzymane w procesie przetwarzania rzepaku albo produktów ubocznych i odpadów.

- "bioetanol" zgodnie z art. 2 pkt 6 w/w ustawy, oznacza - odwodniony alkohol etylowy rolniczy produkowany z surowców rolniczych lub produktów ubocznych i odpadów.

Z powyższego wynika, że biokomponenty są zwolnione z akcyzy, jednakże zgodnie z § 12 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienie to ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający wyroby akcyzowe, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione biokomponenty zostaną zużyte do paliw ciekłych lub biopaliw ciekłych;

2) podmiot uprawniony będzie posiadał zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust.3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór biokomponentów z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3) nabycie biokomponentów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy;

4) podmiot korzystający ze zwolnienia będzie prowadził ewidencję wskazującą na sposób wykorzystania biokomponentów.

Z tak skonstruowanego zapisu § 12 ust.1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) wynika, iż wyprodukowane biokomponenty przeznaczone do paliw ciekłych i biopaliw ciekłych będą zwolnione z podatku akcyzowego pod warunkiem, że ich produkcja będzie odbywać się w składzie podatkowym, w którym zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a wyprowadzenie ze składu podatkowego odbywać się będzie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania.

Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy

Interpretacja co do zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b §1, 2 i 5 Ordynacji podatkowej).

POUCZENIE

Stosownie do art. 236 §1 i § 2 pkt 1 w związku z art. 14a§ 4 Ordynacji podatkowej, na postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika przysługuje zażalenie.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Gorzowie Wlkp. w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania postanowienia stosownie do art. 238 Ordynacji podatkowej.

Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie stosownie do art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej.

Składając zażalenie należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł od zażalenia i po 0,50 zł do każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl