411000-PA-910-74/05/BG - Opodatkowanie podatkiem akcyzowym alkoholu etylowego zakupionego z zapłaconą akcyzą zużywanego w trakcie przeprowadzania prób i analiz w laboratorium.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2005 r. Urząd Celny w Zielonej Górze 411000-PA-910-74/05/BG Opodatkowanie podatkiem akcyzowym alkoholu etylowego zakupionego z zapłaconą akcyzą zużywanego w trakcie przeprowadzania prób i analiz w laboratorium.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz w oparciu o art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po przeanalizowaniu złożonego przez Stronę pisma (bez numeru) z dnia 12.05.2005 r. uzupełnionego pismem nr XXX z dnia 23.06.2005 r. Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze

postanawia

udzielić XXX pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego.

Biorąc pod uwagę opis procedur stosowanych przez Stronę przy zakupie alkoholu etylowego oraz opis wykorzystania tego wyrobu akcyzowego zharmonizowanego Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze uznaje, że stanowisko Strony przedstawione w ww. wniosku w powyższej sprawie jest niezgodne z obowiązującymi obecnie przepisami prawa z zakresu podatku akcyzowego.

UZASADNIENIE

W dniu 17.05.2005 r. XXX, wystąpił do Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze z wnioskiem (pismo bez numeru z dnia 12.05.2005 r.) o "zwolnienie od podatku akcyzowego od alkoholu etylowego, używanego jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych (...)". Jako podstawę prawną zastosowania takiego zwolnienia Strona przywołała przepisy § 18 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97 poz. 966 ze zm.).

Po zapoznaniu z treścią ww. pisma, mając na uwadze fakt, iż prawo do stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego przez jakiegokolwiek podatnika nie jest udzielane przez organ podatkowy, lecz wynika wprost z przepisów prawa, Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze uznał, iż pismo XXX, stanowi wniosek o wydanie pisemnej interpretacji - w rozumieniu przepisów art. 14a - 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60) - co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego.

W związku z powyższym pismem nr 411000-PA-910-74/05/BG z dnia 15.06.2005 r. Strona została wezwana do usunięcia braków formalnych wniosku poprzez przedstawienie w formie pisemnej wyczerpującego stanu faktycznego sprawy.

W szczególności konieczne było opisanie sposobu nabywania alkoholu etylowego oraz sposobu wykorzystania tego wyrobu akcyzowego. Strona wezwana została również do opisania jakie "próby produkcyjne" przeprowadza oraz do złożenia oświadczenia dotyczącego prowadzonych postępowań podatkowych, postępowań przed sądem administracyjnym lub kontroli podatkowych w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

W dniu 27.06.2005 r., do Urzędu Celnego w Zielonej Górze wpłynęło pismo nr XXX z dnia 23.06.2005 r., w którym Strona szczegółowo opisała sposób zakupu alkoholu etylowego oraz sposób wykorzystania tego wyrobu przez poszczególne placówki XXX, dodatkowo Strona złożyła oświadczenie potwierdzające, iż na dzień składania pierwotnego wniosku z dnia 12.05.2005 r. nie toczyły się postępowania podatkowe, kontrola podatkowa ani też postępowania przed sądem administracyjnym w sprawie będącej jego przedmiotem.

W przywołanym powyżej piśmie Strona wskazała, iż alkohol etylowy dla potrzeb XXX kupowany jest w sklepach ogólnie dostępnych, najczęściej w supermarketach i wykorzystywany w codziennej pracy:

- do przygotowywania różnych odczynników, - do barwienia preparatów, - jako rozpuszczalnik, - jako wskaźnik zawartości różnych substancji w produktach spożywczych itp. oraz do dezynfekcji: - blatów roboczych, - urządzeń i sprzętu laboratoryjnego, - w prosektorium, - urządzeń i sprzętu badawczego, - pomieszczeń itp.

Należy zauważyć, iż podane przez Stronę w ww. piśmie przykłady w żaden sposób nie potwierdzają wykorzystania przez XXX alkoholu etylowego jako próbek do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub badań naukowych.

Opisane przykłady wskazują jednoznacznie, iż to nie alkohol etylowy jest badany lecz służy bezpośrednio lub pośrednio do przygotowywania próbek innych substancji, lub jako odczynnik czy wskaźnik zawartości różnych związków organicznych i nieorganicznych w badanych produktach.

Powołany przez Stronę w piśmie z dnia 12.05.2005 r. przepis § 18 ust. 1 pkt 7 ww. rozporządzenia stanowi, iż:

"Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:

(...)7) używany jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;(...)"

Po dogłębnej analizie przedłożonych przez Stronę pism Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze jest zobowiązany uznać, iż XXX w odniesieniu do wykorzystywanego w swoich placówkach alkoholu etylowego nie może stosować zwolnienia z akcyzy, o którym mówi przepis § 18 ust. 1 pkt 7 ww. rozporządzenia.

Podstawowym aktem prawnym regulującym kompleksowo funkcjonowanie podatku akcyzowego na terytorium kraju - w tym między innymi kwestie zwolnień - jest ustawa z dnia z 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.).

Zgodnie z delegacją zawartą w art. 24 ust. 2 i art. 25 ust. 5 tejże ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97 poz. 966 ze zm.), które określa warunki jakie musi spełniać podmiot korzystający ze zwolnień od podatku akcyzowego, a także szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych oraz warunki i tryb ich stosowania.

Mając na uwadze szeroki zakres działalności XXX należy wskazać, iż do czynności podejmowanych przez Stronę, związanych z wykorzystaniem alkoholu etylowego, mogą mieć zastosowanie różne przepisy ujęte w § 18 ww. rozporządzenia, który stanowi, iż:

Ust. 1. Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy:

1) wprowadzany do obrotu handlowego w postaci alkoholu etylowego skażonego środkiem skażającym na podstawie odrębnych przepisów; 2) skażony środkiem skażającym na podstawie odrębnych przepisów i wykorzystywany do wytwarzania produktów nieprzeznaczonych do konsumpcji przez ludzi; 3) używany do produkcji octu; 4) używany do produkcji leków; 5) używany do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, stosowanych do wytwarzania artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości; 6) używany bezpośrednio lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych (rozlewanych lub innych), pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu w tych produktach nie przekracza 8,5 litra czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów czystego alkoholu na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów; 7) używany jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych; 8) używany do badań naukowych; 9) używany do celów medycznych w szpitalach, aptekach i zakładach opieki zdrowotnej, pod warunkiem że będzie stosowany wyłącznie: a) przy czynnościach leczniczych lub do zabiegów dezynfekcyjnych powierzchni i przedmiotów mających bezpośredni kontakt z pacjentem, b) do wytwarzania leków recepturowych w aptekach; 10) używany do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

Ust. 1a. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 3-8 i 10, stosuje się również do innych napojów alkoholowych niż alkohol etylowy.

Ust. 1b. Zwalnia się od akcyzy olejki eteryczne, mieszaniny substancji zapachowych, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, stosowane do produkcji artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych o zawartości alkoholu nieprzekraczającej 1,2 % objętości.

Ust. 2. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie pod warunkiem, że:

1) podmiot uprawniony do zwolnienia, nabywający alkohol etylowy, dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupiony alkohol zostanie zużyty do celów, o których mowa w ust. 1; 2) podmiot uprawniony do zwolnienia, wykorzystujący wyprodukowany w zakresie swojej działalności gospodarczej alkohol etylowy do celów, o których mowa w ust. 1, będzie przekazywał do właściwego naczelnika urzędu celnego do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, oświadczenia o ilości i sposobie wykorzystania zwolnionego alkoholu etylowego; 3) podmiot uprawniony posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór alkoholu etylowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczeń właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy; 4) nabycie alkoholu etylowego nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy; 5) podmiot korzystający ze zwolnienia prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania wyrobów zwolnionych.

Ust. 2a. Warunki określone w ust. 2 stosuje się odpowiednio do zwolnień, o których mowa w ust. 1a i 1b.

Ust. 2b. Przepisów ust. 2 pkt 2 i 3 nie stosuje się do organów wojskowych.

Ust. 3. Przepis ust. 2 nie ma zastosowania do sprzedaży alkoholu etylowego skażonego:

1) benzoesanem denatonium (Bitrex) w ilości nie mniejszej niż 1g/100 dm3 alkoholu etylowego 100 % vol, 2) ogólnym środkiem skażającym- zgodnym z Polską Normą PN-C97911 "Ogólny środek skażający" - w ilości nie mniejszej niż 0,5 litra/100 dm3 alkoholu etylowego 100 % vol, - zabarwionego na fioletowo przez dodanie czystego fioletu krystalicznego w ilości nie mniejszej niż 160 mg/100 dm3 alkoholu etylowego 100 % vol, w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 1 litra.

Ust. 4. Zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do ubytków lub niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych powstałych w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu, o których mowa w art. 5 ustawy.

Ust. 5. Przepisów ust. 2-4 nie stosuje się do alkoholu etylowego skażonego przeznaczonego na cele specjalne określone w odrębnych przepisach, w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz w jednostkach organizacyjnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Agencji Wywiadu.

W związku z tym, iż Strona w przedkładanych pismach nie określiła, czy wykorzystywany alkohol etylowy jest skażony środkiem skażającym na podstawie odrębnych przepisów czy też nie, Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze wskazuje, iż wyżej przytoczone przepisy dają prawną możliwość do korzystania ze zwolnienia z akcyzy w odniesieniu do alkoholu etylowego skażonego zgodnie z odrębnymi przepisami. Oczywistym jest, iż w takiej sytuacji należy przestrzegać przepisów ujętych w wyżej cytowanym § 18 ust. 2 ww rozporządzenia z uwzględnieniem wyjątkiem sytuacji, o których mowa w § 18 ust. 3 tegoż rozporządzenia.

Jeżeli w ramach swojej pracy XXX przeprowadzać będzie badania naukowe z wykorzystaniem do nich alkoholu etylowego, to możliwe będzie zastosowanie zwolnienia z akcyzy na podstawie § 18 ust. 1 pkt 8 tegoż rozporządzenia. Konieczne jest w tym przypadku przestrzeganie przepisów § 18 ust. 3 ww. rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze postanowiono orzec jak w sentencji.

POUCZENIE

Interpretacja ta dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego zaistniałego w dacie zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie zawierające interpretację służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl