411000-PA-910-37/05 - Nanoszenie znaków akcyzy na wino produkowane z winogron pochodzących z własnej uprawy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2005 r. Urząd Celny w Zielonej Górze 411000-PA-910-37/05 Nanoszenie znaków akcyzy na wino produkowane z winogron pochodzących z własnej uprawy.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14 a §1, §3, §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60)

oceniam stanowisko wnioskodawcy w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego a dot. podatku akcyzowego przedstawione w piśmie z dn. 2005.01.12, bez numeru (pismo uzupełnione dnia 2005.01.31 i przesłane przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego do tutejszego Urzędu dnia 2005.02.11), jako nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z pismem z dnia 2005.01.12, uzupełnionym pismem z dnia 2005.01.25 (data wpływu do UC Zielona Góra 2005.02.11) Pan X jest właścicielem winnicy, położonej w miejscowości X. Z winogron zebranych w roku 2004 Pan X wyprodukował wino przeznaczone do obrotu handlowego. Swoją działalność wykonuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34, poz.292, Nr 96, poz.959, Nr 173, poz.1808), która nie nakłada na podmioty, które wyrabiają wino gronowe z winogron pochodzących z upraw własnych, obowiązku uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców. Pan X uważa, że dokonując transakcji zbycia wina wystarczy zakupić znaki akcyzy i oznaczyć takim znakiem każdą sprzedawaną butelkę. Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz.257, Dz. U. Nr 68 poz.623) w załączniku nr 1 określa wyroby podlegające akcyzie. Zgodnie z tym załącznikiem, między innymi wina musujące gronowe (symbol PKWiU 15.93.11, kod CN 2204), wina ze świeżych winogron, moszcz winogronowy (symbol PKWiU 15.93.12, kod CN 2204), wermut gronowy i inne wina ze świeżych winogron przyprawione roślinami lub substancjami aromatycznymi (symbol PKWiU 15.95.10, kod CN 2205) są wyrobami akcyzowymi. Zgodnie z załącznikiem nr 2 w/w ustawy są to wyroby akcyzowe zharmonizowane.

Winem w myśl art. 69 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym są: 1) wino niemusujące - wszelkie wyroby oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.12 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 i 2205 o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2 % do 15 % objętości, pod warunkiem że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej, a także o rzeczywistej zawartości alkoholu od 15 % do 18 % objętości, pod warunkiem że wino takie nie zawiera żadnych dodatków wzbogacających oraz że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej; 2) wino musujące - wszelkie wyroby oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 15.93.11 i 15.95.10 oraz kodami CN 2204 10, 2204 21 10, 2204 29 10 i 2205 o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2 % do 15 % objętości, pod warunkiem że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej, znajdujące się w butelkach zamkniętych korkiem w kształcie grzybka, umocowanym za pomocą węzłów lub spinek, albo wykazujące nadciśnienie wynoszące co najmniej 3 bary, spowodowane obecnością dwutlenku węgla w roztworze. Producentem wina, w rozumieniu ustawy, jest podmiot dokonujący wyrobu lub rozlewu wina - art. 69 ust. 2 ww. ustawy.

Produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym - art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 30 ust. 3 ww. ustawy - prowadzącym skład podatkowy może być wyłącznie podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego . W myśl art. 31 ww. ustawy zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego jest wydawane podmiotowi, który spełnia łącznie następujące warunki: 1) prowadzi co najmniej jeden rodzaj działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych; 2) jest podatnikiem podatku od towarów i usług; 3) jest podmiotem, którego działalnością kierują osoby, które nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe; 4) nie zalega z cłem, podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, składkami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne; 5) złoży zabezpieczenie akcyzowe; 6) nie zostało jemu cofnięte zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych ze względu na naruszenie przepisów prawa w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.

Szczegółowe przepisy dotyczące składu podatkowego określone są w art. 30 - art. 36 ww. ustawy. Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 1 marca 2004 r. (Dz. U Nr 35 poz.311) określił szczegółowe warunki prowadzenia składów podatkowych.

W rozporządzeniu z dnia 1 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 35 poz.312, zm. Dz. U. Nr 167 poz.1749) Minister Finansów określił szczegółowy sposób wydawania oraz cofania zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, wzór wniosku o wydanie zezwolenia oraz rodzaje dokumentów, które powinny być dołączone do wniosku.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Obowiązek podatkowy powstaje między innymi z dniem wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu- art. 6 ust. 1 ustawy chyba, że ustawa stanowi inaczej. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego- art. 14 ust. 1 ustawy. Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - organami podatkowymi w zakresie akcyzy stosownie do ich właściwości są naczelnik urzędu celnego i dyrektor izby celnej, właściwi ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu. Jeżeli czynności podlegające opodatkowaniu są wykonywane na terenie właściwości miejscowej dwóch lub więcej organów podatkowych, właściwość miejscową ustala się dla: 1) osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - ze względu na ich siedzibę i adres; 2) osób fizycznych - ze względu na ich miejsce zamieszkania - art. 13 ust. 2 ww. ustawy.

Wykaz i terytorialny zasięg działania urzędów celnych i izb celnych, których odpowiednio naczelnicy i dyrektorzy są właściwi do wykonywania zadań w zakresie akcyzy na terytorium kraju został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 82 poz.751).

Podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy - art. 18 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej. Zgodnie z ust. 2 w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne. Ustęp 3 określa, iż wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne dokonuje się nie później niż 25 dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Wpłaty dzienne dokonywane za miesiąc rozliczeniowy są uwzględniane przy rozliczeniu akcyzy, o której mowa w ust.1, za dany miesiąc rozliczeniowy. Zgodnie z ust. 4 wpłaty dzienne dokonywane w miesiącu rozliczeniowym są pomniejszane o: 1) kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy, wpłaconą w celu otrzymania tych znaków; 2) kwoty przysługujących podatnikowi zwolnień i pomniejszeń akcyzy. Pomniejszenie wpłat dziennych, o których mowa w ust. 4 pkt 1, może być dokonane nie wcześniej niż następnego dnia po naniesieniu znaków akcyzy na dany wyrób zgodnie z przepisami szczególnymi - ust. 5.

Podstawą opodatkowania wina jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu - art. 69 ust. 3 ustawy. Stawka akcyzy na wino wynosi 136,00 zł/hl zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz.825, Nr 113, poz.1190, Nr 256, poz. 2570, Nr 279, poz. 2763).

Podmioty podejmujące działalność w zakresie, o którym mowa w art. 6a ust. 2 pkt 1 ustawy o Służbie Celnej, w tym produkcja, przemieszczanie i obrót (także eksport i import) niektórymi wyrobami akcyzowymi, podlegają przed rozpoczęciem jej prowadzenia urzędowemu sprawdzeniu przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego. Szczególny nadzór podatkowy w zakresie i trybie określonym w rozdziale 1a ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 156, poz. 1641 ze zm.) wykonują naczelnicy urzędów celnych właściwi w zakresie podatku akcyzowego w obrocie krajowym. Jednocześnie w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz. U. Nr 65, poz. 598) wymienione są enumeratywnie wyroby akcyzowe, które są objęte szczególnym nadzorem podatkowym w związku z tym, iż są objęte procedurą zawieszenia poboru podatku akcyzowego lub zwolnione z podatku akcyzowego. I tak w § 4 ust. 1 pkt 4 cytowanego wyżej rozporządzenia wymienia się: wino gronowe, oznaczone symbolem PKWiU 15.93 oraz kodem CN 2204, napoje fermentowane (np. jabłecznik, wino z gruszek, miód pitny) pozostałe; mieszane napoje zawierające alkohol, oznaczone symbolem PKWiU 15.94.10 oraz kodem CN 2206 00, wermut gronowy i inne wina ze świeżych winogron przyprawione roślinami lub substancjami aromatycznymi, oznaczone symbolem PKWiU 15.95.10 oraz kodem CN 2205, zwane dalej wyrobami winiarskimi.

Szczegółowy zakres i sposób wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do wyrobów winiarskich i innych napojów alkoholowych oraz przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia podmiotów podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu przedstawiony został odpowiednio w rozdziale 5 i 14 rozporządzenia w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.

Na podstawie art. 83 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 3 do ustawy, w tym między innymi :- wina musujące gronowe oznaczone symbolem PKWiU 15.93.11 oraz kodem CN 2204,- wina ze świeżych winogron, z wyjątkiem win musujących; moszcz z winogron oznaczone symbolem PKWiU 15.93.12 oraz kodem CN 2204,- napoje fermentowane (np. jabłecznik, wino z gruszek, miód pitny) pozostałe; mieszane napoje zawierające alkohol oznaczone symbolem PKWiU 15.94.10 oraz kodem CN 2206 00,- wermut gronowy i inne wina ze świeżych winogron przyprawione roślinami lub substancjami aromatycznymi oznaczone symbolem PKWiU 15.95.10 oraz kodem CN 2205. Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym ciąży na producentach, importerach, podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego, przedstawicielach podatkowych oraz na podmiotach dokonujących pakowania, rozlania lub rozważania wyrobów w opakowania jednostkowe, a także przepakowania, ponownego rozlania lub rozważenia wyrobów akcyzowych w inne opakowania jednostkowe. Na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym decyzję w sprawie wydania podatkowych znaków akcyzy lub sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Zgodnie z ust. 2 składając wniosek wnioskodawca dołącza odpowiednio dokumenty o: 1) braku zaległości podatkowych w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa; 2) rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej i posiadaniu zezwolenia lub koncesji; 3) rejestracji podatkowej; 4) zawartych umowach i kontraktach handlowych; 5) złożonym zabezpieczeniu należności podatkowych; 6) uprawnieniu do: a) prowadzenia składu podatkowego, b) wykonywania czynności zarejestrowanego handlowca, c) wykonywania czynności niezarejestrowanego handlowca, d) wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego; 7) posiadanych wyrobach akcyzowych.

W dziale IV ustawy o podatku akcyzowym określone są: tryb i zasady umieszczania znaków akcyzy, procedura otrzymywania znaków akcyzy oraz prawa i obowiązki wynikające ze stosowania znaków akcyzy.

Szczegóły dotyczące nabycia oraz procedury oznaczania wyrobów znakami akcyzy regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80, poz. 742 ze zm.).

W rozporządzeniu z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 70 poz.638) Minister Finansów określił wykaz urzędów celnych, których naczelnicy są właściwi w sprawach wydawania i sprzedaży znaków akcyzy, wydawania upoważnień do odbioru tych znaków oraz terytorialny zasięg ich działania. Zgodnie z powyższym rozporządzeniem województwo lubuskie jest w terytorialnym zasięgu działania Naczelnika Urzędu Celnego w Poznaniu. W odniesieniu do powyżej opisanego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Celnego w Zielonej Górze stwierdza, że: 1) wino jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, 2) produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, 3) prowadzącym skład podatkowy może być wyłącznie podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, 4) skład podatkowy podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu a przed rozpoczęciem działalności polegającej na produkcji wina, podmioty podlegają urzędowemu sprawdzeniu przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego, 5) opodatkowaniu akcyzą podlega produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, 6) podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego, 7) wino podlega obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy, 8) zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy piwo, wino i napoje fermentowane, o których mowa w art. 68-70, wytworzone domowym sposobem przez osoby fizyczne na własny użytek i nieprzeznaczone do sprzedaży.

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy prawa, oceniam stanowisko wnioskodawcy przedstawione w piśmie z dn. 2005.01.12 (uzupełnionym w dn.2005.01.31 i przesłanym przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego do Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze) za niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.

POUCZENIE

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stosownie do postanowienia art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Zielonej Górze, w terminie 7 dni od dnia jej doręczenia. Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w kwocie 5,00 zł i po 0,50 zł od każdego załącznika - zgodnie z ustawą z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej ( tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz.2532).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl