402000-PA-911-1B/2005 - Podatnik podatku akcyzowego przy odsprzedaży oleju transformatorowego dla celów objętych zwolnieniem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2005 r. Urząd Celny w Rzeszowie 402000-PA-911-1B/2005 Podatnik podatku akcyzowego przy odsprzedaży oleju transformatorowego dla celów objętych zwolnieniem.

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po przeprowadzeniu postępowania wszczętego na wniosek strony z dnia 10.01.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie, postanawia :

1. uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione w pkt 2 wniosku za nieprawidłowe,

2. uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione w pkt 3 wniosku za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 10.01.2005 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Rzeszowie wpłynął wniosek nr FK/194/05 z dn. 04.01.2005 r. firmy XXXXX, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskujący prowadzi działalność usługową, w ramach której dokonuje m.in. wymiany olejów w transformatorach. Spółka kupuje więc olej transformatorowy, którym zastępuje zużyty olej w transformatorach i sprzedaje go w ramach usługi remontu tegoż urządzenia. Niezależnie od powyższego Spółka dokonuje również sprzedaży nieużywanych oraz przepracowanych olejów transformatorowych innym podmiotom.

W okresie od stycznia do listopada 2004 r. Spółka dokonywała zakupu oleju transformatorowego obciążonego podatkiem akcyzowym i sprzedając go innym podmiotom nie doliczała podatku akcyzowego. W grudniu 2004 r. Spółka zakupiła olej transformatorowy NYTRO 3000 (CN 27101993) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, tzn.:

- dostawa nastąpiła z zastosowaniem dokumentu ADT,

- sprzedającemu złożone zostało oświadczenie, iż zamówiony olej zużyty zostanie do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników, albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan faktyczny podatnik stanął na stanowisku, iż dokonując sprzedaży oleju transformatorowego, nabytego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, może dalej odsprzedać ten olej innemu podmiotowi do celów objętych zwolnieniem i wówczas nie jest podatnikiem podatku akcyzowego. Również - zdaniem podatnika - sprzedaż takiego wyrobu, od którego podatek akcyzowy został uiszczony nie powoduje, iż sprzedający staje się podatnikiem podatku akcyzowego.

Zapytanie złożone przez podatnika w punktach 2 i 3 wniosku przybrało następującą postać: "Czy dokonując odsprzedaży oleju transformatorowego dla celów objętych zwolnieniem Spółka nasza staje się podatnikiem podatku akcyzowego?" oraz "Czy odsprzedając olej zakupiony, w cenie którego sprzedawca zawarł podatek akcyzowy, Spółka nasza staje się podatnikiem podatku akcyzowego?"

Naczelnik Urzędu Celnego w Rzeszowie wyjaśnia:

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) "Podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu, zwane dalej «podatnikami».

Podatnikami są również podmioty:

1) nabywające lub posiadające wyroby akcyzowe, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości;

2) u których powstają nadmierne ubytki lub niedobory wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 cyt. ustawy;

3) będące zleceniobiorcami usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy".

Stawki podatku akcyzowego dla tych wyrobów określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.).

W załączniku nr 1 poz. 3 określona jest stawka podatku akcyzowego dla olejów smarowych z wyłączeniem olejów odpadowych - przepracowanych klasyfikowanych do grupowania PKWiU 23.20.18-09.1 i olejów białych, parafiny ciekłej (PKWiU 23.20.18-50.40). Z powyższego wynika, iż wskazane wyroby akcyzowe są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi i opodatkowane są stawką 1.141 zł/ 1.000 l.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym "Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego".

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że podatnik prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych, jest obowiązany przed dniem dokonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Wzór zgłoszenia AKC-R stanowi załącznik do rozporządzenia z dnia 7 kwietnia 2004 r. w sprawie zgłoszeń rejestracyjnych w zakresie podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 74, poz. 670). Poza tym zgodnie z art. 18 ust. 1 "Podatnicy są obowiązani składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, zwane dalej «deklaracjami podatkowymi», za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy".

Jak wynika z przytoczonych powyżej przepisów obowiązek zarejestrowania się jako podatnik podatku akcyzowego jest ściśle związany z prowadzeniem działalności w zakresie wyrobów akcyzowych: norma prawna nie uzależnia go jednak od tego, czy dany wyrób akcyzowy wykorzystywany jest do celów zwolnionych czy też nie. Podatnikiem podatku akcyzowego będzie więc zarówno podmiot, u którego powstaje obowiązek podatkowy, jak i podmiot zużywający wyrób akcyzowy do celów zwolnionych lub dokonujący odsprzedaży takiego wyrobu do celów zwolnionych (potencjalnie może bowiem powstać u niego obowiązek podatkowy). Różnica między tymi dwoma kategoriami podmiotów uwidacznia się natomiast w zakresie obowiązku składania deklaracji podatkowej, gdyż w tym przypadku podmiot, u którego postaje obowiązek podatkowy, zawsze zobowiązany będzie do złożenia deklaracji podatkowej.

Obowiązek rejestracji nie dotyczy natomiast podmiotów, u których - nawet potencjalnie - nie może powstać obowiązek podatkowy, a więc takich, które w swojej działalności mają do czynienia z wyrobami akcyzowymi, od których podatek akcyzowy został uiszczony w pełnej wysokości.

Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i udzielona została w oparciu o stan prawny obowiązujący na dzień jej wydania.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl