3850/2016 - Ujednolicenie przywilejów kuratora oświaty oraz innych pracowników kuratorium zatrudnionych na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 3850/2016 Ujednolicenie przywilejów kuratora oświaty oraz innych pracowników kuratorium zatrudnionych na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych.

Przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. poz. 125), o którym mowa w interpelacji Pani Poseł, dotyczą wyłącznie warunków zatrudnienia kierowników komórek organizacyjnych w kuratoriach oświaty, starszych wizytatorów i wizytatorów.

Rozporządzenie to nie może dotyczyć warunków zatrudnienia kuratorów i wicekuratorów oświaty, bowiem zostało wydane na podstawie art. 99 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 2014 r. poz. 1111, z późn. zm.).

Ustawa o służbie cywilnej dotyczy zaś wyłącznie pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych, m.in. w urzędach wojewódzkich oraz innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji rządowej podległych ministrom albo centralnym organom administracji rządowej (art. 2 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Zatrudnienie kuratora i wicekuratora oświaty nie jest zatrudnieniem w korpusie służby cywilnej.

Kurator oświaty jest organem nadzoru pedagogicznego, który zgodnie z przepisami art. 31 ust. 1 ustawy o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.), w imieniu wojewody, wykonuje zadania i kompetencje w zakresie oświaty określone w ustawie i przepisach odrębnych na obszarze województwa. Tryb i warunki powołania i odwołania kuratora i wicekuratora oświaty przez Ministra Edukacji Narodowej określa art. 30 ustawy o systemie oświaty.

Kwestie dotyczące wynagradzania kuratora i wicekuratora oświaty zostały uregulowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz. U. Nr 27, poz. 134, z późn. zm.). Przepis § 8 tego rozporządzenia stanowi, że do okresów pracy uprawniających do dodatku za wieloletnią pracę w urzędach i jednostkach, zwanego dalej "dodatkiem za wysługę lat", wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze. Natomiast w przepisie § 11 ust. 1 rozporządzenia wskazano, że do okresu pracy uprawniającego do nagrody jubileuszowej wlicza się wszystkie poprzednie zakończone okresy zatrudnienia oraz inne okresy, jeżeli z mocy odrębnych przepisów podlegają one wliczeniu do okresu pracy, od którego zależą uprawnienia pracownicze.

Uprawnienia do dodatku za wysługę lat i do nagrody jubileuszowej kuratorów i wicekuratorów oświaty oraz pozostałych pracowników kuratoriów oświaty - zatrudnionych na podstawie przepisów ustawy o służbie cywilnej, zostały ukształtowane w jednakowy sposób w 2010 r., odpowiednio na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz. U. Nr 27, poz. 134) oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 9 grudnia 2009 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. z 2009 r. Nr 211, poz. 1630).

Zróżnicowanie tych zasad nastąpiło w 2016 r. po wejściu w życie przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 125).

Obecna sytuacja kuratorów i wicekuratorów oświaty dotycząca ww. uprawnień będzie przedmiotem analizy w Ministerstwie Edukacji Narodowej, a stanowisko w tej sprawie zostanie przekazane organowi właściwemu do określania zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek.

Przywołane uregulowania rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek dotyczą bowiem szerokiej grupy pracowników urzędów państwowych, w tym kierowników oraz zastępców kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich tworzących rządową administrację zespoloną w województwie. Poza kuratorami oświaty przepisy te dotyczą również np. wojewódzkich inspektorów transportu drogowego, nadzoru budowlanego czy wojewódzkich inspektorów ochrony środowiska.

Możliwość zmiany przepisów dotyczących kuratorów i wicekuratorów oświaty, i wliczania do okresu uprawniającego do dodatku za wysługę lat i do nagrody jubileuszowej, poprzednich zakończonych okresów zatrudnienia, powinna być oceniana przez organ właściwy do wydania ww. rozporządzenia, a kwestia ta powinna być rozważana w kontekście wszystkich stanowisk kierowniczych.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl