372000-PA-055-20/04/KA - Stawka podatku akcyzowego na oleje opałowe zużywane do celów grzewczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 października 2004 r. Urząd Celny w Elblągu 372000-PA-055-20/04/KA Stawka podatku akcyzowego na oleje opałowe zużywane do celów grzewczych.

Pytanie:

Firma nasza wykorzystuje w swej działalności kilkadziesiąt autobusów. Pojazdy te wyposażone są w agregaty do ogrzewania, wykorzystywane w czasie postoju (w czasie jazdy ogrzewanie odbywa się tradycyjnie, tj. z wykorzystaniem ciepła silnika). Mamy zamiar zakupić i zamontować w autobusach dodatkowe zbiorniki na paliwo grzewcze, które wydzielone będzie do odrębnego obiegu związanego z zasilaniem agregatu grzewczego. Na terenie bazy XXXXXXX olej opałowy składowany będzie w miejscu odrębnym od stacji paliw.

Chcąc upewnić się w naszej ocenie, dotyczącej obowiązku w zakresie podatku akcyzowego od tego produktu i warunków, jakie muszą być spełnione w czasie jego wykorzystania zwracamy się z pytaniem, czy wykorzystanie oleju opałowego w opisany powyżej sposób spełnia wymogi prawa podatkowego do opłacania akcyzy w wysokości przewidzianej dla produktów wykorzystywanych do celów grzewczych.

Uważamy, że warunki, w szczególności techniczne i organizacyjne, o których mowa powyżej, są wystarczające, aby uznać, że olej wykorzystywany jest do celów grzewczych.

Odpowiedź:

W odpowiedzi na zapytanie z dnia DD.MM.RRRR. (wpływ do UC w dniu DD.MM.RRRR), uzupełnione pismem z dnia DD.MM.RRRR (wpływ do UC w dniu DD.MM.RRRR), Naczelnik Urzędu Celnego w Elblągu wyjaśnia, iż stosownie do przepisów art. 14a §1 i §3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), organ podatkowy udziela Podatnikom pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie przed sądem administracyjnym. Informacja ta zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Z treści zapytania wynika, iż firma w ramach prowadzonej działalności wykorzystuje kilkadziesiąt autobusów. Pojazdy te wyposażone są w agregaty do ogrzewania wykorzystywane w czasie postoju. W czasie jazdy autobusów ogrzewanie odbywa się tradycyjnie, tj. z wykorzystaniem ciepła silnika zasadniczego służącego generalnie do napędu pojazdu. Firma planuje zakup i montaż w autobusach dodatkowych zbiorników na paliwo "grzewcze", które miałoby być wydzielone do odrębnego obiegu związanego z zasilaniem agregatu grzewczego. Kupowany olej opałowy miałby być składowany na terenie bazy przedsiębiorstwa w miejscu odrębnym od stacji paliw.

Przedsiębiorstwo zadało pytanie: "czy wykorzystanie oleju opałowego w opisany powyżej sposób spełnia wymogi prawa podatkowego, warunkujące prawo do opłacania akcyzy w wysokości przewidzianej dla produktów wykorzystywanych do celów grzewczych". Zdaniem przedsiębiorstwa, przedstawione przez nie warunki techniczne i organizacyjne w tym zakresie są wystarczające aby uznać, że olej opałowy wykorzystywany jest do celów grzewczych.

Po dokonaniu analizy przedstawionego stanu faktycznego w kontekście obowiązującego stanu prawnego, Naczelnik Urzędu Celnego w Elblągu przedstawia poniżej swoje stanowisko w przedmiotowej sprawie, dokonując interpretacji odpowiednich przepisów prawa podatkowego regulujących opisane przez pytanie zagadnienia:

Zgodnie z art. 62 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się:

1. wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy (wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych)

2. pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN

Zgodnie z ust. 2 w/w przepisu olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych.

Zgodnie zaś z art. 65 ust. 1 w/w ustawy, stawka akcyzy na paliwa silnikowe i oleje opałowe wynosi 2000,00 zł. od 1000 litrów gotowego wyrobu. Jednocześnie w ust. 2 tego przepisu ustawodawca zawarł delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych, do obniżenia w drodze rozporządzenia stawek akcyzy określonych w ust. 1 oraz różnicowania ich w zależności od rodzaju wyrobu, a także określania warunków ich stosowania.

Korzystając m.in. z tej delegacji, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) w którego §1 wskazał, iż rozporządzenie określa obniżenie stawek podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych, w tym warunki ich stosowania. §2 tego rozporządzenia stanowi m. in., że stawki akcyzy określone w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, obniża się do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju. W poz. 2, lit. "a" załącznika nr 1 do przedmiotowego rozporządzenia, stawkę podatku akcyzowego dla olejów opałowych, z których 50% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 stopniach C obniżono do 197,00 zł od 1000 litrów, w przypadku gdy sprzedaż dotyczy oleju zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem, przeznaczonego na cele opałowe. W §3 ust. 1 tego rozporządzenia zastrzeżono m. in., że stawki akcyzy określone w poz. 2 lit. "a" załącznika nr 1 do rozporządzenia stosuje się dla olejów opałowych, z których 50% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 stopniach więcej, więcej przypadku gdy do tyczą oleju zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem, przeznaczonego na cele opałowe. Dodatkowe warunki dla zastosowania w/w obniżonej stawki akcyzy dla olejów opałowych zawarte są w przepisie §4 w/w rozporządzenia (wymóg składania przez nabywców pisemnych oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów). Jednocześnie w ustępie 3 tego przepisu wskazano, że jeżeli wyroby określone w poz. 2 lit. "a" załącznika nr 1 do rozporządzenia nie są prawidłowo oznaczone lub nie są zabarwione na czerwono, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów dnia 29 marca 2004r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych przeznaczonych na cele opałowe oraz olejów opałowych (Dz. U. Nr 53, poz.527), lub są przeznaczone na inne cele niż opałowe, lub nie spełniają warunków wskazanych w tym rozporządzeniu, stosuje się dla wyrobów wymienionych w poz. 2 lit. "a" załącznika nr 1 do rozporządzenia - stawki akcyzy określone w poz. 1 pkt 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia, tj. w zależności od zawartości siarki: 1.141,00 zł/1.000 l, 1.063,00 zł/1.000 l lub 1.014,00 zł/1.000 l. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 4 ust. 2 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym, za sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju uważa się również zużycie wyrobów akcyzowych niezgodnie z ich przeznaczeniem w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy. Sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju podlega zaś za podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy opodatkowaniu akcyzą.

Z przytoczonych wyżej przepisów wyraźnie wynika, że zastosowanie obniżonej stawki akcyzy dla olejów opałowych określonej w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, uwarunkowane jest przede wszystkim zużyciem tego wyrobu na cele opałowe , co wiąże się z koniecznością użycia do tego celu urządzeń w postaci wszelkiego rodzaju pieców. Konsekwentne użycie takiego sformułowania w przepisach prawa podatkowego z zakresu podatku akcyzowego, wyklucza więc zastosowanie obniżonej stawki tego podatku w przypadku jego zużycia na cele inne niż opałowe - w tym np. jak wskazuje pytający - na cele "grzewcze" w postaci wykorzystania go jako paliwo do zasilania agregatów grzewczych - spalinowych, wykorzystujących ciepło uzyskane w procesie pracy silnika spalinowego tego agregatu.

Z tego samego powodu nie będzie również podstaw prawnych do zastosowania obniżonej stawki tego podatku w wysokości 197,00 zł/1000 l, w przypadku wykorzystania olejów opałowych, z których 50% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 stopniach, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem, wykorzystanych do zasilania zasadniczego silnika spalinowego pojazdu -proporcjonalnie w części, w której energię cieplną z pracy tego silnika wykorzysta się do celów "grzewczych" tj. ogrzewania kabiny pojazdu.

Tak więc stanowisko przedsiębiorstwa w przedmiotowej sprawie zawarte w piśmie z dnia DD.MM.RRRR, uzupełnionym pismem z dnia DD.MM.RRRR, jest błędne i tym samym w tak opisanym stanie faktycznym, przedsiębiorstwo nie spełni warunków określonych przepisami prawa dla zastosowania obniżonej stawki podatku akcyzowego w wysokości 197,00 zł/1.000 l - dla olejów opałowych, z których 50% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 stopniach w przypadku, gdy dotyczą oleju zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem, przeznaczonego na cele opałowe.

Odpowiedź zgodna ze stanem prawnym na dzień udzielenia, tj. 08 października 2004r.

Opublikowano: www.olsztyn.uc.gov.pl