371000-PA1-0550-4/06/DO - Zużycie plastyfikatora na cele opałowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Pismo z dnia 14 marca 2006 r. Urząd Celny w Olsztynie 371000-PA1-0550-4/06/DO Zużycie plastyfikatora na cele opałowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie
postanawia
uznać stanowisko Podatnika przedstawione w niniejszym uzasadnieniu za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem nr ... dnia 02.02.2006 r. (data wpływu - 03.02.2006 r.), na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej, Podatnik zwrócił się o wydanie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w następującym stanie faktycznym:
Zakład zamierza zakupić plastyfikator PG-12 o symbolu PKWiU 24.66.46-40.00 i zużyć ten wyrób do celów grzewczych. Przedmiotowy plastyfikator nie jest wyrobem akcyzowym i jego sprzedaż nie podlega opodatkowaniu akcyzą.
Podatnik stoi na stanowisku, że zgodnie art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym olejami opałowymi są również inne wyroby z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych, dlatego też zużycie plastyfikatora na cele grzewcze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 9 i ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto z uwagi na parametry wyrobu, tj. przy temp. 350°C, destyluje mniej niż 30% produktu oraz gęstość w temp. 15°C jest wyższa niż 890 kg/m2, stawka akcyzy określona w poz. 2 lit. b załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 z późn. zm.) ma zastosowanie do ww. produktu i wynosi 60 zł/1.000 kg.
Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, wyjaśnia:
Podatnik prawidłowo wskazuje, iż zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlega zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności, a ponadto na podstawie ust. 3 ww. artykułu opodatkowaniu podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Zgodnie z art. 62 ustawy o podatku akcyzowym do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy, a ponadto olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3%.
Zapis przytoczonego artykułu ma swe źródła w uregulowaniach dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych zapisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. Dyrektywa energetyczna w artykule 2 wymienia listę wszystkich produktów, które należy uznać za wyroby energetyczne:
objętych kodami CN 1507 do 1518, jeśli są przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe,
objętych kodami CN 2701, 2702 i 2704 o 2715,
objętych kodami CN 2901 i 2902,
objętych kodem CN 2905 11 00, które nie są pochodzenia syntetycznego, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe,
objętych kodem CN 3403,
objętych kodem CN 3811,
objętych kodem 3817,
objętych kodem CN 3824 90 99, jeśli są one przeznaczone do stosowania jako paliwo do ogrzewania lub paliwo silnikowe.
Stosownie do ustępu 3 ww. artykułu w przypadku przeznaczenia do wykorzystania, oferowania na sprzedaż lub wykorzystywania jako paliwo silnikowe lub paliwo do ogrzewania produktów energetycznych innych niż te, których poziom opodatkowania został określony w niniejszej dyrektywie, podlegają podatkowi zgodnie z wykorzystaniem, według stawki przyjętej dla równoważnego paliwa do ogrzewania lub paliwa silnikowego.
Mając na uwadze ww. zapis dyrektywy energetycznej Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie informuje, iż opodatkowanie akcyzą powinno nastąpić już na wcześniejszym etapie, a więc przy oferowaniu na sprzedaż tego wyrobu wg stawki dla równoważnego paliwa do ogrzewania. Stąd też Podatnik, uzyskując informację od oferenta, iż produkt ten posiada właściwości zbliżone do olejów opałowych i może zostać użyty jako taki olej, mógłby zakupić plastyfikator z akcyzą już zapłaconą, jako produkt służący do celów opałowych, a informacja o tym fakcie mogłaby mieć odzwierciedlenie na fakturze zakupu.
Niemniej jednak, złożenie deklaracji dla podatku akcyzowego i uiszczenie należnej akcyzy przez Zakład, jako podmiot zużywający plastyfikator na cele opałowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, należy również uznać za postępowanie prawidłowe.
Naczelnik Urzędu Celnego w Olsztynie informuje przy tym, iż w projekcie zmiany ustawy o podatku akcyzowym przetransponowano wszystkie zapisy dyrektywy energetycznej tak, by grupa produktów, o których mowa w art. 62 ust. 2, i nieujętych w załącznikach do ustawy, była ograniczona do niezbędnego minimum.
Przedstawiona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
POUCZENIE
Interpretacja co do zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1, § 2 i § 5 Ordynacji podatkowej).
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).