361000-PA-050-2/06/WK - Do jakiej kategorii napojów alkoholowych należy produkt o kodzie CN 22060010, o rzeczywistej mocy alkoholu 10% objętości, znajdujący się w butelce zamkniętej korkiem w kształcie grzybka, umocowanym za pomocą węzłów lub spinek oraz wykazujący nadciśnienie wynoszące 4,9 bara, spowodowane obecnością dwutlenku węgla w roztworze?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2006 r. I Urząd Celny w Łodzi 361000-PA-050-2/06/WK Do jakiej kategorii napojów alkoholowych należy produkt o kodzie CN 22060010, o rzeczywistej mocy alkoholu 10% objętości, znajdujący się w butelce zamkniętej korkiem w kształcie grzybka, umocowanym za pomocą węzłów lub spinek oraz wykazujący nadciśnienie wynoszące 4,9 bara, spowodowane obecnością dwutlenku węgla w roztworze?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. Nr 8 z 2005 r. poz. 60 z późn. zm.); po rozpoznaniu wniosku podatnika z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego I w Łodzi postanawia uznać, że stanowisko przedstawione we wniosku nie jest w pełni prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2005 r. do tutejszego Urzędu wpłynął wniosek p. J.J. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujące zagadnienie.

Do jakiej kategorii napojów alkoholowych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z późn. zm.) należą następujące produkty:

1.

kod CN 22060010, o rzeczywistej mocy alkoholu 10% objętości, znajdujący się w butelce zamkniętej korkiem w kształcie grzybka, umocowanym za pomocą węzłów lub spinek oraz wykazujący nadciśnienie wynoszące 4,9 bara, spowodowane obecnością dwutlenku węgla w roztworze.

2.

kod CN 22060059, o rzeczywistej zawartości alkoholu 8% objętości, znajdujący się w butelce zamkniętej korkiem w kształcie grzybka, umocowanym za pomocą węzłów lub spinek oraz wykazujący nadciśnienie wynoszące 4,8 bara, spowodowane obecnością dwutlenku węgla w roztworze.

3.

kod CN 22060039 o rzeczywistej zawartości alkoholu 8% objętości, znajdujący się w butelce zamkniętej korkiem w kształcie grzybka, umocowanym za pomocą węzłów lub spinek oraz wykazujący nadciśnienie wynoszące 3,9 bara, spowodowane obecnością dwutlenku węgla w roztworze.

Zdaniem podatnika wszystkie wymienione wyżej produkty należy zaliczyć do kategorii napoje fermentowane niemusujące. Swój pogląd podatnik opiera na treści art. 70 oraz 69 i 71 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 70 ust. 1 pkt 1 inne niemusujące napoje fermentowane to wszelkie wyroby oznaczone m.in. symbolem PKWiU 15.94.10 i kodem CN 2206 00 o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2 do 10% objętości oraz o rzeczywistej zawartości alkoholu powyżej 10% objętości lecz nie więcej niż 15% objętości, pod warunkiem, że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej. Z kolei art. 70 ust. 1 pkt 2 definiuje inne musujące napoje fermentowane, jako wyroby inne niż określone w art. 69 ustawy, o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1,2% do 15% objętości, pod warunkiem, że cały alkohol zawarty w gotowym wyrobie pochodzi wyłącznie z procesu fermentacji alkoholowej, znajdujące się w butelkach zamkniętych korkiem w kształcie grzybka, umocowanym węzłów lub spinek, albo wykazujące nadciśnienie wynoszące co najmniej 3 bary, spowodowane obecnością dwutlenku węgla w roztworze. Jednakże wśród kodów wymienionych w tym punkcie nie ma kodu CN 2206 00 co jednoznacznie eliminuje przedmiotowe wyroby z tej kategorii.

Artykuł 71 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym określa jako produkty pośrednie wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu od 1.2% do 22% objętości, oznaczone min. również kodem CN 2206 00 z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 68-70 ustawy.

Jak wynika z powyższych przepisów, decydujące w tym przypadku jest wyjaśnienie pojęcia musujące i niemusujące napoje fermentowane. Ustawa o podatku akcyzowym w swojej treści nie zawiera takich wyjaśnień. Zasadnym wobec powyższego jest sięgnięcie do definicji zawartych w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 9 grudnia 2004 r. w sprawie szczególnych rodzajów fermentowanych napojów winiarskich oraz szczególnych wymagań organoleptycznych, fizycznych i chemicznych dla tych napojów (Dz. U. Nr 272 poz. 2696). Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie delegacji zawartej w art. 4 ustawy z dnia 22 stycznia 2004 r. o wyrobie i rozlewie wyrobów winiarskich, obrocie tymi wyrobami i organizacji rynku wina (Dz. U. Nr 34 poz. 292 z późn. zm.) Powołane rozporządzenie określa, że wina musujące zawierają naturalny dwutlenek węgla znajdujący się pod ciśnieniem nie mniejszym niż 3 bary w temperaturze 20 °C, pochodzący z fermentacji alkoholowej, który po otwarciu butelki uchodzi i powoduje perlenie się napoju.

Ponieważ podatnik nie precyzuje w opisie produktów jakiego pochodzenia jest zawarty w nich dwutlenek węgla tzn. czy pochodzi on z fermentacji alkoholowej czy też jest on dodany Naczelnik Urzędu Celnego I w Łodzi stwierdza że:

1.

jeżeli przedmiotowe wyroby zawierają dodany dwutlenek węgla wówczas są to inne niemusujące napoje fermentowane określone w art. 70 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym.

2.

jeżeli zawarty w wyrobach dwutlenek węgla pochodzi z fermentacji alkoholowej wówczas mamy do czynienia z napojami musującymi, a mając na względzie że art. 70 ust. 1 pkt 2 nie wymienia kodu CN 2206 00 przedmiotowe wyroby są produktami pośrednimi opisanymi w art. 71 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.

Udzielona w niniejszym postanowieniu interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie służy podatnikowi prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi, składane za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego I w Łodzi, w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej płatnej w znakach skarbowych w wysokości 5,00 zł od podania i 0,50 zł od każdego załącznika (Dz. U. Nr 86 z 2000 r. poz. 960 z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 222 i art. 239 Ordynacji podatkowej, zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl