354000-RPA-911-8/05 - Oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego ciężkiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2005 r. Urząd Celny w Kielcach 354000-RPA-911-8/05 Oświadczenia o przeznaczeniu oleju opałowego ciężkiego.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach, działając na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 oraz art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity - Dz. U. Nr 8 z 2005 roku, poz. 60), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 3 marca 2005 roku uzupełnionego pismami z dnia 14 marca 2005 roku oraz 11 kwietnia 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie nie pobierania od nabywców oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego o parametrach jak w załączonym do wniosku wyniku badań oraz jego klasyfikacji stwierdza, iż przestawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 4 marca 2005 roku do Urzędu wpłynął wniosek z dnia 3 marca 2005 roku dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego odnośnie nie pobierania od nabywców oświadczeń o przeznaczeniu oleju opałowego ciężkiego. Do wniosku załączono kserokopię raportu z badań nr LV0530-0021.2. Ponieważ wniosek nie spełniał wymogów art. 14 a § 2 Ordynacji podatkowej wezwaniem z dnia 7 marca 2005 roku wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia pisma. Uzupełnienie wniosku wpłynęło do organu podatkowego w dniu 16 marca 2005 roku. W przesłanym piśmie podatnik dodatkowo rozszerzył swoje zapytanie o prawidłowość zaklasyfikowania oleju do stosownej pozycji załącznika nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zmianami).

Pismem z dnia 30 marca 2005 roku ponownie wezwano podatnika do sprecyzowania stanowiska bowiem w przesłanym uzupełnieniu powołano się na załącznik nr 2 do rozporządzenia w sprawie obniżenia podatku akcyzowego. Załącznik ten dotyczy stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych dostarczanych i nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych. Natomiast z treści uzupełnienia można domniemywać, że podatnik nie będzie dokonywał nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu. Podatnik uzupełnił wniosek pismem z dnia 11 kwietnia 2005 roku - data wpływu 14.04.2005r. Jak wynika z treści pism firma zamierza sprzedawać na terenie kraju ciężki olej opałowy.

Pytania podatnika są następujące: Czy przy sprzedaży oleju opałowego ciężkiego konieczne jest odbieranie oświadczeń od kontrahentów o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zmianami)?

Czy ciężki olej opałowy wg załączonego do wniosku wyniku badań klasyfikowany jest do poz. 2 lit. b załącznika nr 1 do rozporządzenia w kategorii "pozostałe"? Zdaniem podatnika olej opałowy ciężki klasyfikowany jest do poz. 2 lit. b załącznika nr 1 do rozporządzenia oraz, że przy sprzedaży oleju opałowego ciężkiego nie należy pobierać oświadczeń o przeznaczeniu oleju.

Zgodnie z obowiązującą od dnia 1 marca 2004 roku ustawą o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zmianami) do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1 - 12 załącznika nr 2 do ustawy - art. 62 ust. 1 ustawy. Z kolei olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych; ciężkimi olejami opałowymi są oleje opałowe, w których zawartość siarki przekracza 3% - art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Z przesłanego przez podatnika raportu badań nr LV 0530-0021.2 wynika, że przedmiotem sprzedaży będzie ciężki olej opałowy gatunek B którego:- w temp. 200 stopni C destyluje 27,5% v (objętości)- w temp. 250 stopni C destyluje 38,5% v (objętości)- w temp. 300 stopni C destyluje 41,5% v (objętości)- w temp. 3500C destyluje 43,0% v (objętości)- zawartość siarki w oleju wynosi 0,303% wt (w masie).Zatem biorąc pod uwagę definicję oleju opałowego ciężkiego zawartą w przytoczonym powyżej art. 62 ust. 2 ustawy przedmiotowy olej nie może zostać uznany za olej opałowy ciężki bowiem zawartość siarki w oleju nie przekracza 3% i używanie przez podatnika sformułowanie "olej opałowy ciężki" w odniesieniu do przedmiotowego oleju jest błędne.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy stawka akcyzy na paliwa silnikowe i oleje opałowe wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu, a w przypadku ciężkich olejów opałowych wynosi 700 zł od 1.000 kilogramów gotowego wyrobu.

Jednocześnie w przepisach ustawy - art. 65 ust. 2 - zawarto delegację dla Ministra Finansów, który może w drodze rozporządzenia obniżać stawki akcyzy na oleje opałowe oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania. Rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 z 2004r. poz. 825 ze zmianami) Minister Finansów obniżył stawki akcyzy dla olejów opałowych sprzedawanych na terenie kraju - zał. Nr 1 "Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju":

- Poz. 2:- "Oleje opałowe:

a) z których 50% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 stopni C, w przypadku gdy sprzedaż dotyczy oleju zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem przeznaczonego na cele opałowe - 233,00 zł/ 1.000 1.

b) pozostałe - 60,00 zł/ 1.000 kg."

Podatnik do wniosku załączył raport z badań oleju, który zamierza sprzedawać. Z raportu wynika, że w temperaturze 350 stopni C przedmiotowego oleju destyluje 43,0%. W związku z czym olej będący przedmiotem badań mieści się w kategorii "pozostałe". Jednocześnie w § 4 ust. 1 rozporządzenia określono warunki stosowania obniżonych stawek akcyzy, iż "... podatnik sprzedający wyroby wymienione w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia (...) jest obowiązany w przypadku tej sprzedaży:

1) osobom prawnym, jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej oraz osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą - do uzyskania od nabywcy oświadczenia o przeznaczeniu nabywanych wyrobów, uprawniającym do stosowania stawek wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia (...);

2) osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej - do uzyskania od nabywcy oświadczenia stwierdzającego, iż nabywane wyroby są przeznaczone na cele opałowe;"

Jak wynika z przywołanych powyżej przepisów obowiązek pobierania oświadczeń o przeznaczeniu nabywanych wyrobów przy ich sprzedaży na terytorium kraju dotyczy jedynie wyrobów wymienionych w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia a więc olejów opałowych z których 50% lub więcej objętościowo destyluje przy 350 stopni C, w przypadku gdy sprzedaż dotyczy oleju zabarwionego na czerwono i oznaczonego znacznikiem przeznaczonego na cele opałowe.

Jeżeli zatem przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju będzie olej opałowy którego poniżej 50% objętości będzie destylować w temperaturze 350 stopni C zaklasyfikowany zostanie on do poz. 2 lit. b załącznika Nr 1 "Tabela stawek akcyzy dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju" rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004 roku w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87 z 2005r., poz. 257 ze zmianami) jako "pozostałe" obłożone stawką akcyzy w wys. 60,00 zł za 1.000 kg. Sprzedaż takiego oleju nie wymaga pobierania od nabywców oświadczeń o przeznaczeniu nabywanego oleju. Jednakże na podmiocie dokonującym sprzedaży oleju ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego lub musi posiadać dokument potwierdzający zapłatę należnego podatku akcyzowego.

Powyższa interpretacja:- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;

- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu w Kielcach w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w wys. 5,00 zł - i po 0,50 zł - od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl