35-WPA-9116-291/05 - Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych oraz sposoby jej dokumentowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 września 2005 r. Izba Celna w Krakowie 35-WPA-9116-291/05 Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy w dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych oraz sposoby jej dokumentowania.

DECYZJA

Dyrektor Izby Celnej w Krakowie, działając na podstawie przepisów art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 15 kwietnia 2005 roku wniesionego na postanowienie nr 351000-RPA-91103-8/05 z dnia 5 kwietnia 2005 roku wydane przez Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego

zmienia zaskarżone postanowienie

Uzasadnienie

Pismem z dnia 8 lutego 2005 roku Spółka, działając przez pełnomocnika, zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Z tego pisma wynikało, iż Spółka od 1 maja 2004 roku dokonuje dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w postaci olejów smarowych. Pytanie dotyczy stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych oraz sposobu jej dokumentowania. Zdaniem Spółki z obowiązujących przepisów wynika, że w dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy, a dokumentem towarzyszącym tym dostawom jest uproszczony dokument towarzyszący.

Naczelnik Urzędu Celnego w Krakowie w postanowieniu nr 351000-RPA-91103-8/05 z dnia 5 kwietnia 2005 roku stwierdził, że przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe. Spółka działając przez pełnomocnika wniosła w dniu 18 kwietnia 2005 roku zażalenie na wymienione postanowienie wnosząc o jego zmianę w ten sposób, by potwierdzić prawidłowość stanowiska Strony w kwestii zakresu stosowania procedury zawieszonego poboru podatku akcyzowego od olejów smarowych w dostawach wewnątrzwspólnotowych oraz sposobu jej dokumentowania.

Dyrektor Izby Celnej w Krakowie, po przeanalizowaniu wszystkich aspektów sprawy stwierdza co następuje.

Stanowisko Spółki jest nieprawidłowe z następujących względów.

Zgodnie z § 2a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zmianami) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1. W poz. 4 wykazu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy stanowiącego załącznik do w/w rozporządzenia ujęte zostały zaklasyfikowane do kodu CN 271019 oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych (inne niż surowe) oraz preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70 % masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów, inne niż oleje odpadowe, pozostałe, wyłącznie:

1) oleje smarowe; pozostałe oleje, do przeprowadzania procesu specyficznego zaklasyfikowane do kodu CN 27101971

2) do przeprowadzania przemian chemicznych w innym procesie niż wymieniony w podpozycji 27101971 zaklasyfikowane do kodu CN 27101975

3) do innych celów oleje silnikowe, smarowe oleje sprężarkowe, smarowe oleje turbinowe zaklasyfikowane do kodu CN 27101981

4) płyny hydrauliczne zaklasyfikowane do kodu CN 27101983

5) oleje białe, parafina ciekła zaklasyfikowane do kodu CN 27101985

6) oleje przekładniowe i oleje reduktorowe zaklasyfikowane do kodu CN 27101987

7) mieszanki do obróbki metali, oleje do smarowania form zaklasyfikowane do kodu CN 27101991

8) oleje antykorozyjne zaklasyfikowane do kodu CN 27101993

9) oleje antykorozyjne, oleje izolacyjne, pozostałe oleje smarowe oraz pozostałe oleje zaklasyfikowane do kodu CN 27101999.

W myśl § 2a ust. 2 cytowanego wyżej rozporządzenia, w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w ust. 1, produkowanych i przemieszczanych na terytorium kraju, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inna niż stawka 0, za wyjątkiem wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.32 i kodem CN 2713, nie stosuje się ust. 1.

Treść powołanych wyżej przepisów wskazuje, że oleje smarowe (wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 1), do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0%, które są produkowane na terytorium kraju - mogą być przemieszczane na terytorium kraju w procedurze z zawieszonym poborem akcyzy. Przepisy te jednak nie dają możliwości zastosowania tej procedury w stosunku do olejów smarowych, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0%, które są dostarczane wewnątrzwspólnotowo.

Z powyższego wynika, że dostawa wewnątrzwspólnotowa olejów smarowych, o których mowa w pismach Spółki, musi odbywać się w procedurze z zapłaconą akcyzą.

Z kolei zgodnie z § 2b ust. 3 omawianego rozporządzenia, dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, o których mowa w § 2a ust. 2, odbywa się z zastosowaniem uproszczonego dokumentu towarzyszącego. Jak słusznie Spółka zauważyła we wniesionym zażaleniu, przepis ten reguluje wyłącznie kwestie dokumentacyjne. Zawarte w nim odniesienie do wyrobów wymienionych w § 2a ust. 2 oznacza, że regulacje w nim zawarte dotyczą wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wymienionych w załączniku nr 1 do omawianego rozporządzenia, do których stosuje się stawkę podatku akcyzowego inną niż 0%.

Powyższe oznacza, że w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej olejów smarowych, o których mowa w piśmie Spółki ich przemieszczanie odbywa się w procedurze z zapłaconą akcyzą, a dokumentem towarzyszącym tej dostawie jest uproszczony dokument towarzyszący. W omówionym wyżej zakresie stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku oraz w zażaleniu Spółki nie może zostać uznane za słuszne.

Dla podjętego rozstrzygnięcia nie ma znaczenia stanowisko wyrażone przez Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie w piśmie nr 441000-PA-9100I-181/04/6207/ID. Z treści tego pisma wynika bowiem, że jest to interpretacja przepisów udzielona na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej, a zatem wydana w indywidualnej sprawie. Spółka nie jest adresatem tej interpretacji i wyrażone w niej stanowisko nie ma dla Spółki charakteru wiążącego.

Zaskarżone postanowienie musiało zostać jednak zmienione, ponieważ jego treść rażąco naruszała prawo. Zdaniem Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie "wewnątrzwspólnotowa dostawa olejów smarowych opodatkowanych stawką inną niż 0 % w procedurze zawieszenia poboru akcyzy musi odbywać się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, gdyż do olejów smarowych przemieszczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie stosuje się szczegółowych zasad określonych w rozdziale 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów. Natomiast wewnątrzwspólnotowa dostawa olejów smarowych w procedurze z zapłaconą akcyzą musi się odbywać na podstawie uproszczonego dokumentu towarzyszącego." Z treści przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. U. Nr 89, poz. 849 ze zmianami) w żadnym wypadku nie wynika możliwość, by w dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych, o których mowa w piśmie Spółki, można było zastosować procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

Z tej przyczyny stosownie do brzmienia przepisu art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję służy prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Topolowa 5, z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach, w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Dyrektora Izby Celnej w Krakowie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl