341000-RPA-911-9/05 - Sposób ustalenia należnej akcyzy od sprzedaży samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2006 r. Urząd Celny w Kielcach 341000-RPA-911-9/05 Sposób ustalenia należnej akcyzy od sprzedaży samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Państwa firmy z dnia 7 listopada 2005 r. (data wpływu do tutejszego urzędu: 24 listopada 2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 3 grudnia 2005 r. (data wpływu do tutejszego urzędu: 5 grudnia 2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie stosowania przez firmę art. 10 ust. 1 pkt 1 oraz art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) w prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży samochodów osobowych, sprowadzanych z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej, przed ich pierwszą rejestracją na terenie kraju, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko podatnika nie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2005 r. do tutejszego urzędu wpłynął wniosek z dnia 07 listopada 2005 r. firmy XXX, dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w zakresie stosowania przez firmę art. 80 ust. 2 pkt 1 oraz art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej.

Jak wynika z treści wniosku firma XXX prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na sprzedaży samochodów osobowych, sprowadzanych z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej, przed ich pierwszą rejestracją na terenie kraju. Firma ta jest zarejestrowanym podatnikiem w podatku akcyzowym w Urzędzie Celnym w Kielcach.

Przywożone pojazdy nabywane są wewnątrzwspólnotowo i z tego tytułu firma składa w tutejszym urzędzie deklaracje uproszczone AKCU oraz opłaca podatek akcyzowy. Następnie samochody te są odsprzedawane przed ich zarejestrowaniem w Polsce. Czynność ta również powoduje powstanie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym i konieczność składania deklaracji AKC-3 oraz zapłatę tego podatku.

Pytanie podatnika:

Czy firma będąc podatnikiem podatku akcyzowego zgodnie z treścią art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz sprzedając nabywany wewnątrzwspólnotowo samochód osobowy przed jego pierwszą rejestracją na terenie kraju, prawidłowo oblicza podatek akcyzowy do zapłaty, przy zastosowaniu i interpretacji treści art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy jak w podanych we wniosku przykładach?

Zdaniem podatnika będącego podatnikiem podatku akcyzowego, jest on zobowiązany opłacić podatek akcyzowy z tytułu sprzedaży pojazdów na terenie kraju przed ich pierwszą rejestracją na terenie kraju.

Stawki podatku akcyzowego na samochody zostały określone procentowo, dlatego też zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, podstawą opodatkowania dla tego rodzaju wyrobów jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona, o kwotę podatku od towarów i usług oraz kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów.

Podatnik interpretując i stosując ww. przepis do wyliczeń należnego podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodów osobowych, podał dwa przykłady obliczeń tego podatku.

W przykładzie pierwszym w poniższy sposób dokonano obliczeń:

-

koszt zakupu samochodu w Unii: 1.000 euro - z dnia 4 listopada 2005 r.;

-

średni kurs euro z dnia zakupu wg tabeli NBP Nr 214/A/NBP/2005: 3,9751 zł;

-

koszt zakupu samochodu w zł: 1.000 x 3,9751 = 3.975,10 zł;

-

zapłacona akcyza w Urzędzie Celnym od wewnątrzwspólnotowego nabycia: 3.975,10 x 65% = 2.583,81 zł;

-

kwota sprzedaży brutto: 7.500,00 zł;

-

marża brutto: 7.500,00 - 3.975,10 - 2.583,81 = 941,09 zł;

-

marża netto: 941,09 / 1,22 = 771,38 zł;

-

należny VAT: 941,09 - 771,38 = 169,71 zł;

-

stawka akcyzy: 65%;

-

podstawa naliczenia akcyzy: 7.500,00 - 169,71 - 2.583,81 = 4.746,48 zł;

-

należna akcyza: 4.746,48 x 65% = 3.085,21 zł.

Wyliczoną w ten sposób akcyzę ujmuje podatnik w pozycji 7 deklaracji AKC-3E, natomiast zapłaconą akcyzę od wewnątrzwspólnotowego nabycia ujmuje w pozycji 8 deklaracji.

Podatek akcyzowy należny wykazany w pozycji 10 deklaracji AKC-3E wyniesie w opisanym przykładzie 501,40 zł.

W przykładzie drugim obliczeń dokonano w następujący sposób:

-

koszt zakupu samochodu w Unii: 1.000 euro - z dnia 4 listopada 2005 r.;

-

średni kurs euro z dnia zakupu wg tabeli NBP Nr 214/A/NBP/2005: 3,9751 zł;

-

koszt zakupu samochodu w zł: 1.000 x 3,9751 = 3.975,10 zł;

-

zapłacona akcyza w Urzędzie Celnym od wewnątrzwspólnotowego nabycia: 3.975,10 x 65% = 2.583,81 zł;

-

kwota sprzedaży brutto: 7.500,00zł;

-

marża brutto: 7.500,00 - 3.975,10 - 2.583,81 = 941,09 zł;

-

marża netto: 941,09 / 1,22 = 771,38 zł;

-

należny VAT: 941,09 - 771,38 = 169,71 zł;

-

stawka akcyzy: 65%;

-

podstawa naliczenia akcyzy: (7.500,00 - 169,71) / 1,65 = 4.442,60 zł;

-

należna akcyza: 4.442,60 x 65% = 2.887,69 zł.

Podatek akcyzowy należny do zapłaty wykazany w pozycji 10 deklaracji AKC-3E wyniesie wówczas 303,88 zł.

Podatnik analizując oba przykłady oraz obowiązujące przepisy w tej materii uznał, iż w przykładzie drugim w sposób prawidłowy wyliczono podatek akcyzowy do zapłaty z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terenie kraju.

Stanowisko organu podatkowego jest następujące:

W myśl art. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 i Nr 68, poz. 623), zwanej dalej "ustawą", samochód osobowy jest wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym (poz. 59 Załącznik Nr 1 do ustawy, nie wymieniony w Załączniku Nr 2).

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy o akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju (art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy), a obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku sprzedaży z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania towaru (art. 80 ust. 3 pkt 1 ustawy). W myśl art. 18 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani do składania w urzędzie celnym deklaracji dla podatku akcyzowego, za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Art. 19 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zaś mówi, że podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy podstawą opodatkowania, w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania, jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należną od tych wyrobów.

Oznacza to, iż dla ustalenia prawidłowej podstawy naliczenia podatku akcyzowego koniecznym jest określenie należnego podatku od towarów i usług w prawidłowej wysokości.

Organy celne nie są właściwe do orzekania w zakresie prawidłowości w podatku VAT z tytułu sprzedaży towarów w kraju. Kompetencje w tym przedmiocie posiada Naczelnik Urzędu Skarbowego właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedziby podatnika.

W zakresie prawidłowego obliczania należnego podatku VAT podatnik powinien więc złożyć zapytanie do właściwego Urzędu Skarbowego.

Jednocześnie organ podatkowy wyjaśnia, iż w myśl art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, nabytych uprzednio przez tego podatnika, dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru (samochodu osobowego), a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Kwota nabycia, o której mowa w cytowanym wyżej przepisie, rozumiana jako cena zakupu, czyli to wszystko co stanowi wynagrodzenie sprzedawcy towaru, nie obejmuje kwoty podatku akcyzowego zapłaconego przez nabywcę w związku z wykonaniem czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Po ustaleniu w podany sposób podstawy opodatkowania, podatnik winien wypełnić załącznik AKC-3/E do deklaracji AKC-3 w podany poniżej sposób.

W pozycji 7 części B załącznika ujmuje się kwotę podatku należnego tj. kwotę podatku akcyzowego bez żadnych zwolnień i pomniejszeń. W pozycji 8 części B wpisuje się wszelkie zwolnienia i pomniejszenia, w tym kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (wykazaną w deklaracji AKCU). Następnie w pozycji 10 części C załącznika ujmuje się kwotę podatku należnego do zapłaty tj. kwotę podatku ujętego w pozycji 7 tego załącznika, pomniejszoną o kwotę podatku akcyzowego uiszczonego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu.

Organ podatkowy stwierdza, iż w świetle opisanego powyżej sposobu ustalania należnej akcyzy od sprzedaży samochodów osobowych, niezarejestrowanych na terytorium kraju, w obydwu przykładach błędnie wyliczono kwotę podatku akcyzowego do zapłaty, dlatego też stanowisko podatnika należy uznać za nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja:

-

dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;

-

nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

POUCZENIE

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Kielcach, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Kielcach w terminie 7 dni od daty jego otrzymania. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł - i po 0,50 zł - od każdego załącznika.

Opublikowano: www.ickielce.pl