341000-RPA-911-8/06 - Odsprzedaż paliwa lotniczego innym podatnikom, którym nie przysługuje zwolnienie od podatku akcyzowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 czerwca 2006 r. Urząd Celny w Kielcach 341000-RPA-911-8/06 Odsprzedaż paliwa lotniczego innym podatnikom, którym nie przysługuje zwolnienie od podatku akcyzowego.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu części drugiej wniosku Państwa firmy nr L. dz. 26/06 z dnia 27 marca 2006 r. (data wpływu do tutejszego urzędu 29 marca 2006 r.), uzupełnionego w dniu 12 kwietnia 2006 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn.: Dz. U. nr 72 z 2006 r., poz. 500) w odniesieniu do działalności podatnika polegającej na odsprzedaży paliwa lotniczego innym podmiotom, którym nie przysługuje zwolnienie od tego podatku stwierdza, iż stanowisko podatnika przedstawione w złożonym wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2006 r. do tutejszego urzędu wpłynął wniosek nr L. dz. 26/06 z dnia 27 marca 2006 r. firmy XXX zawierający dwa pytania, dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn.: Dz. U. nr 72 z 2006 r., poz. 500). Ze względu na tematykę poruszaną w tym piśmie, każdy z punktów zapytania został potraktowany jako odrębny wniosek podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja odnosi się do drugiego pytania podatnika: co do zakresu i sposobu zastosowania § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, w odniesieniu do działalności podatnika polegającej na odsprzedaży paliwa lotniczego innym podmiotom, którym nie przysługuje zwolnienie od tego podatku. Pismem z dnia 05 kwietnia 2006 r. (doręczonym w dniu 07 kwietnia 2006 r.) wezwano podatnika do uzupełnienia złożonego wniosku o stosowną opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. nr 253 z 2004 r., poz. 2532 ze zm.). Wniosek został uzupełniony w dniu 12 kwietnia 2006 r. Jak wynika z treści pisma XXX działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach z 1989 roku (Dz. U. Nr 79 z 2001 r., poz. 855). W oparciu o zapisy statutu prowadzi działalność gospodarczą, polegającą między innymi na świadczeniu usług lotniczych i prowadzeniu szkoleń lotniczych. W tym celu wykorzystuje statki powietrzne napędzane benzyną lotniczą do silników tłokowych oraz naftą lotniczą do silników turbinowych. Od 20 sierpnia 2004 r. zakup paliwa odbywa się zgodnie z nowelizacją rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zakupu dokonywano z zastosowaniem § 7 ust. 3 pkt 1 tego rozporządzenia.

Zakupione paliwo nie podlegało dalszej odsprzedaży.

W celu rozszerzenia zakresu świadczonych usług, XXX zamierza prowadzić odsprzedaż paliwa podmiotom, których statki powietrzne korzystają z lotniska w YYY. Sprzedaż oraz tankowanie odbywać się będzie na podstawie koncesji na obrót paliwami ciekłymi, którą XXX uzyskał 21 stycznia 2006 r.

Pytanie podatnika:

Czy poprawne będzie postępowanie, polegające na prowadzeniu przez XXX odsprzedaży paliwa (zakupionego w trybie § 7 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego) innym podmiotom, którym ze względu na charakter wykonywanych lotów (prywatne, rekreacyjne) zakup paliwa zwolnionego z podatku akcyzowego nie przysługuje, pod warunkiem odprowadzenia przez XXX podatku akcyzowego?

Zdaniem podatnika transakcja pomiędzy podmiotem, który nabywa paliwo na podstawie § 7 ust. 3 pkt 1 wymienionego wyżej Rozporządzenia Ministra Finansów, a podmiotem, który nie jest uprawniony do zakupu paliwa zwolnionego z akcyzy jest dopuszczalna o ile sprzedający, jako płatnik podatku akcyzowego, dokona naliczenia akcyzy, a następnie odprowadzi podatek w wysokości stosownej do ilości sprzedanego paliwa. Postępowanie takie nie spowoduje uszczuplenia dochodów Skarbu Państwa z tytułu należności podatkowych.

Stanowisko organu podatkowego jest następujące:

Wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym z 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 29 z 2004, poz. 257 ze zm.) są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 2 do tejże ustawy.

Rozdział 6 ustawy o podatku akcyzowym zwanej dalej "ustawą" wskazuje jakie grupy wyrobów podlegają zwolnieniu od opłaty podatku akcyzowego. Jednocześnie ustawodawca, poprzez delegację ustawową, zawartą w art. 24 ust. 2 oraz art. 25 ust. 5 ustawy, upoważnił ministra właściwego do spraw finansów publicznych, aby ten w drodze rozporządzenia określił:

-

warunki jakie muszą spełniać podmioty korzystające ze zwolnień od podatku akcyzowego,

-

szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych oraz warunki i tryb ich stosowania.

Korzystając z tej delegacji w dniu 26 kwietnia 2004 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn.: Dz. U. nr 72 z 2006 r., poz. 500).

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia zwalnia się od akcyzy sprzedaż benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 niniejszego rozporządzenia.

Uprawnionym podmiotem do powyższego zwolnienia jest zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia, nabywca dokonujący zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, który:

1.

posiada statek powietrzny lub statki powietrzne i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub

2.

dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1 lub zużywa na własne potrzeby do celów, o których mowa w ust. 1

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż podmiotami uprawnionymi do nabywania paliwa lotniczego i olejów zwolnionych od akcyzy są:

a)

podmioty posiadające statki powietrzne, które wykorzystają nabyte wyroby do lotów związanych z celami gospodarczymi oraz

b)

podmioty, które dokonują nabycia paliwa w celu jego odsprzedaży podmiotom posiadającym statki powietrzne lub też sami wykorzystają nabyte wyroby w celach uprawniających do zwolnienia.

Zgodnie z § 7 ust. 2 rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 nie stosuje się w przypadku prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, do celów innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.

Jak wynika z drugiego pytania i części wniosku podatnika, planuje on po zakupie paliwa w trybie § 7 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, zostać podmiotem dokonującym odsprzedaży już posiadanego paliwa w całości lub w części podmiotom, które zużyją je na cele nie objęte zwolnieniem z opłaty akcyzy.

Każda odsprzedaż paliwa uprzednio zwolnionego z akcyzy ze względu na jego przeznaczenie, nabytego w trybie § 7 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie, niezależnie od tego czy nabywca wykorzysta zakupione paliwo na loty o charakterze prywatnym, rekreacyjnym czy też innym.

W opisanym przypadku obowiązek podatkowy ciąży na XXX jako sprzedającym paliwo.

Zgodnie z art. 18 ustawy o podatku akcyzowym podatnicy są obowiązani wówczas składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego (...), za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, a także, mając na uwadze treść art. 19 ust. 1 ustawy, w tym terminie obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwej izby celnej.

W przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a takimi wyrobami są między innymi paliwa, podatnicy są również obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy wstępnie za okresy dzienne. Zgodnie z art. 19 ust. 3 ustawy wstępnych wpłat akcyzy za okresy dzienne dokonuje się nie później niż 25 dnia po dniu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

W świetle powołanych wyżej przepisów prawnych oraz uwzględniając rodzaj prowadzonej przez firmę działalności należy stwierdzić, że stanowisko podatnika jest prawidłowe.

Organ podatkowy nadmienia, iż podatnik formułując swe stanowisko w sprawie, oparł się na przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w wersji sprzed nowelizacji obowiązującej od 20 sierpnia 2004 r., a opublikowanej w Dz. U. Nr 181, poz. 1874.

Wskazana nowelizacja dotyczyła zmiany między innymi § 7 rozporządzenia, będącego przedmiotem niniejszej interpretacji, jednak co do meritum nie zmieniła postanowień dotyczących zwolnienia od opłaty akcyzy zawartych w cytowanym wyżej paragrafie.

Ponadto należy jednak zauważyć, iż wydając niniejszą interpretację, organ podatkowy nie wypowiada się co do ewentualnych konsekwencji prawnych wynikających z faktu złożenia przez podatnika oświadczenia o zużyciu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych tj. nabywanego paliwa, na cele uprawniające do zwolnienia, w przypadku ich późniejszego zużycia lub odsprzedaży do celów nie objętych zwolnieniem z opłaty akcyzy.

Powyższa interpretacja:

-

dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;

-

nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

POUCZENIE

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Kielcach, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Kielcach w terminie 7 dni od jego otrzymania. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł - i po 0,50 zł - od każdego załącznika.

Opublikowano: www.ickielce.pl