341000-RPA-911-7/06 - Warunki zwolnienia z akcyzy nabywcy paliwa lotniczego odsprzedającego je innym podmiotom, którym przysługuje zwolnienie od tego podatku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 czerwca 2006 r. Urząd Celny w Kielcach 341000-RPA-911-7/06 Warunki zwolnienia z akcyzy nabywcy paliwa lotniczego odsprzedającego je innym podmiotom, którym przysługuje zwolnienie od tego podatku.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu części pierwszej wniosku Państwa firmy nr L. dz. 26/06 z dnia 27 marca 2006 r. (data wpływu do tutejszego urzędu w dniu 29 marca 2006 r.), uzupełnionego w dniu 12 kwietnia 2006 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn.: Dz. U. Nr 72 z 2006 r., poz. 500) w odniesieniu do działalności podatnika, polegającej na odsprzedaży paliwa lotniczego innym podmiotom, którym przysługuje zwolnienie od tego podatku stwierdza, iż stanowisko podatnika przedstawione w złożonym wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2006 r. do tutejszego urzędu wpłynął wniosek nr L. dz. 26/06 z dnia 27 marca 2006 r. XXX zawierający dwa pytania, dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn.: Dz. U. Nr 72 z 2006 r., poz. 500).

Ze względu na tematykę poruszaną w tym piśmie, każdy z punktów zapytania został potraktowany jako odrębny wniosek podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Niniejsza interpretacja odnosi się do pierwszego pytania podatnika: co do zakresu i sposobu zastosowania § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w odniesieniu do działalności firmy, polegającej na odsprzedaży paliwa lotniczego innym podmiotom, którym przysługuje zwolnienie od tego podatku.

Pismem z dnia 05 kwietnia 2006 r.(doręczonym w dniu 07 kwietnia 2006 r.) wezwano podatnika do uzupełnienia złożonego wniosku o stosowną opłatę skarbową zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. Nr 253 z 2004 r., poz. 2532 ze zm.). Wniosek został uzupełniony w dniu 12 kwietnia 2006 r.

Jak wynika z treści pisma XXX działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach z 1989 roku (Dz. U. Nr 79 z 2001 r., poz. 855). W oparciu o zapisy statutu, prowadzi działalność gospodarczą, polegającą między innymi na świadczeniu usług lotniczych i prowadzeniu szkoleń lotniczych. W tym celu wykorzystuje statki powietrzne, napędzane benzyną lotniczą do silników tłokowych oraz naftą lotniczą do silników turbinowych. Od 20 sierpnia 2004 r. zakup paliwa odbywa się zgodnie z nowelizacją rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Zakupu dokonywano z zastosowaniem § 7 ust. 3 pkt 1 tego rozporządzenia.

Zakupione paliwo nie podlegało dalszej odsprzedaży.

W celu rozszerzenia zakresu świadczonych usług, XXX zamierza prowadzić odsprzedaż paliwa podmiotom, których statki powietrzne korzystają z lotniska w YYY.

Sprzedaż oraz tankowanie odbywać się będzie na podstawie koncesji na obrót paliwami ciekłymi, którą XXX uzyskał 21 stycznia 2006 r.

Pytanie podatnika:

Czy poprawne będzie postępowanie, polegające na prowadzeniu przez XXX odsprzedaży paliwa (zakupionego w trybie § 7 ust. 3 pkt 1) innym podmiotom, którym przysługuje zwolnienie i które złożą oświadczenie, że nabyte paliwo zostanie zużyte do celów, o których mowa w § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego?

Zdaniem podatnika odsprzedaż paliwa nabytego w trybie § 7 ust. 3 pkt 1 wymienionego wyżej Rozporządzenia Ministra Finansów (na podstawie złożenia wraz z zamówieniem oświadczenia o wykorzystywaniu paliwa do celów, o których mowa w ust. 1), podmiotowi, który również jest uprawniony (posiada co najmniej jeden statek powietrzny oraz złoży oświadczenie, że paliwo zostanie zużyte do celów, o których mowa w § 7 ust. 1) jest dopuszczalne w trybie § 7 ust. 3 pkt 6 i nie narusza postanowień rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Stanowisko organu podatkowego jest następujące:

Wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym z 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 29 z 2004 r., poz. 257 ze zm.) są paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku Nr 2 do tejże ustawy.

Rozdział 6 ustawy o podatku akcyzowym zwanej dalej "ustawą" wskazuje jakie grupy wyrobów podlegają zwolnieniu od opłaty podatku akcyzowego. Jednocześnie ustawodawca, poprzez delegację ustawową, zawartą w art. 24 ust. 2 oraz art. 25 ust. 5 ustawy, upoważnił ministra właściwego do spraw finansów publicznych, aby ten w drodze rozporządzenia określił:

-

warunki jakie muszą spełniać podmioty korzystające ze zwolnień od podatku akcyzowego,

-

szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych oraz warunki i tryb ich stosowania.

Korzystając z tej delegacji w dniu 26 kwietnia 2004 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn.: Dz. U. Nr 72 z 2006 r., poz. 500).

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia zwalnia się od akcyzy sprzedaż benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, dokonywaną ze składu podatkowego na terytorium kraju uprawnionemu nabywcy lub dokonywaną przez podmiot, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 niniejszego rozporządzenia.

Uprawnionym nabywcą do powyższego zwolnienia jest zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia podmiot dokonujący zakupu benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych wykorzystywanych do statków powietrznych, który:

1)

posiada statek powietrzny lub statki powietrzne i złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte na własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem lub

2)

dokonuje odsprzedaży tych wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1 lub zużywa na własne potrzeby do celów, o których mowa w ust. 1.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż podmiotami uprawnionymi do nabywania paliwa lotniczego i olejów zwolnionych od akcyzy są:

a)

podmioty posiadające statki powietrzne, które wykorzystają nabyte wyroby do lotów związanych z celami gospodarczymi oraz

b)

pośrednicy, którzy dokonają nabycia paliwa w celu jego odsprzedaży podmiotom posiadającym statki powietrzne lub też sami wykorzystają nabyte wyroby w celach uprawniających do zwolnienia.

Zgodnie z § 7 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1, podmiotowi dokonującemu ich odsprzedaży podmiotowi, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, zwolnienie ma zastosowanie pod warunkiem, że:

1)

podmiot dokonujący odsprzedaży dołączy do zamówienia, złożonego sprzedawcy, oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną odsprzedane lub zużyte na cele objęte zwolnieniem;

2)

podmiot, o którym mowa w pkt 1, posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego, potwierdzające zamówienie na odbiór benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; właściwy naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczenia właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;

3)

sprzedaż podmiotowi, o którym mowa w pkt 1, nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy, na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot, o którym mowa w pkt 1, zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;

4)

podmiot, o którym mowa w pkt 1, potwierdzi na trzeciej karcie administracyjnego dokumentu towarzyszącego otrzymanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych i zwróci ją niezwłocznie prowadzącemu skład podatkowy, od którego nabył wyroby;

5)

podmiot, o którym mowa w pkt 1, prowadzi ewidencję, pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów, o których mowa w ust. 1;

6)

podmiot posiadający statek lub statki powietrzne, nabywający wyroby, o których mowa w ust. 1, od podmiotu, o którym mowa w pkt 1, złoży oświadczenie, że nabywane wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia.

7)

prowadzący skład podatkowy oraz uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 3 pkt 2 przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 6 i 7, będą dostępne u podatnika w celu kontroli.

Ponadto w przepisie § 7 ust. 6 rozporządzenia ustawodawca określa, że wyżej wskazane oświadczenie powinno zawierać co najmniej:

1)

nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;

2)

ilość zamawianej benzyny silnikowej lotniczej do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub olejów smarowych do silników lotniczych;

3)

określenie celów, na które zostanie przeznaczona zakupiona benzyna silnikowa lotnicza do silników tłokowych, paliwa do lotniczych silników turbinowych lub oleje smarowe do silników lotniczych;

4)

datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.

Zgodnie z § 7 ust. 7 oświadczenie to, oprócz danych określonych w ust. 6, powinno dodatkowo zawierać określenie liczby posiadanych przez podmiot statków powietrznych oraz danych o przeciętnym zużyciu wyrobów, o których mowa w ust. 1.

Jak wynika z pierwszego pytania i części wniosku podatnika, planuje on po zakupie paliwa w trybie § 7 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, zostać podmiotem dokonującym odsprzedaży już posiadanego paliwa w całości lub w części podmiotom, które zużyją je na cele objęte zwolnieniem z opłaty akcyzy.

Zakup paliwa we wskazanym trybie § 7 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia, uprawnia do zwolnienia z akcyzy, w przypadku zużycia go na własne potrzeby nabywcy, do celów objętych zwolnieniem. Aby podatnik mógł korzystać ze zwolnienia paliwa lotniczego z akcyzy jako uprawniony nabywca wymieniony w § 7 ust. 3 pkt 2; zakup tego paliwa, a następnie jego dalsza odsprzedaż powinna nastąpić w sposób wskazany w § 7 ust. 4 pkt 1 do 7 rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, w świetle przywołanych wyżej przepisów prawnych oraz uwzględniając rodzaj prowadzonej przez podatnika działalności należy stwierdzić, że jego stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowo nadmieniam, iż podatnik formułując swe stanowisko w sprawie, oparł się na przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w wersji sprzed nowelizacji obowiązującej od 20 sierpnia 2004 r., a opublikowanej w Dz. U. Nr 181, poz. 1874.

Wskazana nowelizacja dotyczyła zmiany między innymi § 7 rozporządzenia, będącego przedmiotem niniejszej interpretacji, jednak co do meritum nie zmieniła postanowień dotyczących zwolnienia od opłaty akcyzy zawartych w cytowanym wyżej przepisie.

Powyższa interpretacja:

-

dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;

-

nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

POUCZENIE

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Kielcach, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Kielcach w terminie 7 dni od jego otrzymania. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w wysokości 5,00 zł - i po 0,50 zł - od każdego załącznika.

Opublikowano: www.ickielce.pl