33311/15 - Opodatkowanie VAT usług turystyki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 lipca 2015 r. Ministerstwo Finansów 33311/15 Opodatkowanie VAT usług turystyki.

W związku z otrzymaną interpelacją nr 33311 Posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej (...) w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie świadczenia usług turystycznych, uprzejmie wyjaśniam.

Od dnia 1 stycznia 2014 r. stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 i 1027), obowiązek podatkowy w przypadku usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ustawy, powstaje na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wykonania usługi.

Jeśli przed wykonaniem usługi została uiszczona całość lub część należnej z tytułu wykonania usługi zapłaty, obowiązek podatkowy powstaje z tą chwilą i w części otrzymanej zapłaty (art. 19a ust. 8).

W uzasadnieniu do projektu ustawy (druk sejmowy nr 805) wskazano, że "W projekcie przewidziano również (analogicznie jak obecnie) delegację dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, późniejszych niż wymienione w ust. 1, 5 oraz 7-11 terminów powstania obowiązku podatkowego, z uwzględnieniem specyfiki wykonywania niektórych czynności, uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami oraz przepisów Unii Europejskiej (art. 19a ust. 12). Należy podkreślić, że terminy powstania obowiązku podatkowego określone obecnie w rozporządzeniu wykonawczym zostaną objęte zasadami ustawowymi.".

Z powyższego jednoznacznie wynika, że wraz z wejściem w życie projektowanej ustawy, szczególne terminy powstania obowiązku podatkowego określone w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392, z późn. zm.), w tym m.in. dotyczące świadczenia usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury na podstawie art. 119 ustawy o VAT, od 1 stycznia 2014 r. zostaną objęte zasadami ustanowionymi w projektowanej ustawie. A zatem skoro nowela takiego szczególnego momentu rozpoznawania obowiązku podatkowego dla usług turystyki nie zawierała, to znaczyło, że ustawodawca zadecydował o objęciu tych usług ogólnymi zasadami powstawania obowiązku podatkowego w VAT.

Dodatkowo chciałbym zauważyć, że szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla usług turystyki, który obowiązywał do końca 2013 r. nie znajdował umocowania w przepisach dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Tym samym utrzymywanie tej szczególnej konstrukcji nie było zasadne, zwłaszcza w kontekście wytycznych interpretacyjnych zawartych w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie polskiej (C-169/12 TNT Express Worldwide (Poland) Sp. z o.o.). W świetle powyższego, nie jest możliwe wprowadzenie odmiennych zasad związanych z rozpoznawaniem tego obowiązku niż te określone w ustawie o VAT.

Odnosząc się do kwestii podstawy opodatkowania w kontekście stosowania ogólnych zasad określania obowiązku podatkowego w przypadku usług turystyki uprzejmie informuję, że podstawa opodatkowania dla usług turystyki, określona została w art. 119 ustawy o VAT. Zatem w przypadku otrzymania całości lub części zapłaty przed wykonaniem usługi turystyki podatnik powinien obliczyć kwotę podatku od otrzymanej zaliczki przy uwzględnieniu, iż podstawą opodatkowania w tym przypadku jest również marża. W momencie otrzymania zaliczki na poczet usługi turystyki, z uwagi na szczególną procedurę przy świadczeniu tych usług, podatnik może zamiast obliczania marży uwzględniającej faktycznie poniesione koszty przyjąć marżę taką, którą skalkulował przy określaniu ceny danej wycieczki, obliczoną w oparciu o przewidywane koszty.

Natomiast w sytuacji, gdy znane będą już faktyczne koszty poniesione z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty w odniesieniu do danej wycieczki i kwota marży obliczona przy uwzględnieniu tych kosztów będzie inna niż wcześniej skalkulowana, podatnik powinien dokonać korekty podatku w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym usługa została wykonana.

Koszty, które zostaną poniesione w okresach późniejszych niż okres wykonania usługi, powinny być rozliczone poprzez stosowną korektę deklaracji podatkowej złożonej za okres, w którym doszło do wykonania usługi. Należy bowiem zauważyć, że obowiązek podatkowy nie powstaje w stosunku do tych usług później niż z chwilą ich wykonania.

W celu zmniejszenia uciążliwości w związku z ewentualnymi korektami podstawy opodatkowania podatnicy świadczący usługi turystyki opodatkowane według procedury marży mogą wybrać kwartalne rozliczanie tego podatku.

Jednocześnie uprzejmie informuję, że w związku ze zgłaszanymi przez branżę turystyczną wątpliwościami w kwestii opodatkowania usług turystyki w początkowym okresie obowiązywania nowych zasad rozpoznawania obowiązku podatkowego, przygotowana została obszerna informacja Opodatkowanie usług turystyki, w której zamieszczono wyjaśnienia wraz z przykładami w odniesieniu do prawidłowego rozliczania tych usług. Informacja ta jest dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w zakładce VAT - Wyjaśnienia i komunikaty, a także VAT - Broszury informacyjne.

W świetle powyższego, nie znajduję uzasadnienia do zmiany przepisów o VAT w zakresie momentu powstawania obowiązku podatkowego dla usług turystyki.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl