321000-RPA-9104-16a/05/WS - Zakres i sposób stosowania przepisów prawa podatkowego regulujących zwolnienie z akcyzy wyrobów dostarczanych zagranicznym przedstawicielstwom dyplomatycznym i urzędom konsularnym na terenie RP.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2005 r. Urząd Celny w Gdyni 321000-RPA-9104-16a/05/WS Zakres i sposób stosowania przepisów prawa podatkowego regulujących zwolnienie z akcyzy wyrobów dostarczanych zagranicznym przedstawicielstwom dyplomatycznym i urzędom konsularnym na terenie RP.

W treści swojego zapytania podatnik stwierdził, iż zaopatruje on w wyroby akcyzowe zharmonizowane (alkohole) zagraniczne przedstawicielstwa dyplomatyczne i urzędy konsularne na terenie RP oraz polskie placówki dyplomatyczne zarówno w krajach Wspólnoty Europejskiej, jak i w państwach trzecich.

Wnioskodawca powołał się na treść art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym zwolnienie od akcyzy stosuje się również wobec organizacji międzynarodowych, przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz członków personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium kraju - w zakresie, jaki wynika z porozumień międzynarodowych i zasady wzajemności.

Z przepisu tego podatnik wyprowadził wniosek, iż zaopatrywanie zagranicznych przedstawicielstw dyplomatycznych na terenie RP jest zwolnione od akcyzy.

W związku z powyższym podatnik zwrócił się o wyjaśnienie, czy w przypadku nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (alkoholi) od producentów krajowych z zapłaconą akcyzą, które są przeznaczone na zaopatrzenie przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych zagranicznych (np. Niemiec, Ukrainy) akredytowanych na terenie RP

- spółka jest podatnikiem uprawnionym do wystąpienia o zwrot akcyzy?

- w jakim trybie, terminie i na podstawie jakich dokumentów podatnik może ubiegać się o zwrot akcyzy?

W dniu 15.06.2005r. podatnik uzupełnił dane w kwestii stanu faktycznego sprawy informując, iż wśród wyrobów akcyzowych dostarczanych zagranicznym przedstawicielstwom akredytowanym na terenie RP - nie znajdują się wyroby oznaczone znakami akcyzy.

Odnosząc się do kwestii dostarczania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zagranicznym placówkom dyplomatycznym akredytowanym w na terytorium RP wyjaśniam, co następuje:

W myśl art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym zwolnienie od akcyzy stosuje się wobec organizacji międzynarodowych, przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych oraz członków personelu tych przedstawicielstw i urzędów, a także innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego pobytu na terytorium kraju - w zakresie, jaki wynika z porozumień międzynarodowych i zasady wzajemności.

W sposób szczegółowy kwestia ta została uregulowana w rozdziale 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (§ 32 do 36). Z treści tych uregulowań wynika, że zwolnienie - realizowane przez zwrot zapłaconej akcyzy - przysługuje uprawnionemu przedstawicielstwu oraz członkom jego personelu z tytułu nabycia wyrobów akcyzowych w ilości (wartości) wynikającej z porozumienia międzynarodowego lub zasady wzajemności stosowanej przez państwo obce wobec polskich przedstawicielstw lub członków ich personelu. Informację o ilości (wartości) wyrobów akcyzowych, których nabycie uprawnia do zwrotu akcyzy, minister właściwy do spraw zagranicznych przekazuje uprawnionym przedstawicielstwom oraz Naczelnikowi Urzędu Celnego I w Warszawie.

Zwrot akcyzy zawartej w cenach wyrobów akcyzowych, nabytych przez uprawnione przedstawicielstwo oraz członków jego personelu, obejmuje kwotę akcyzy wyliczoną na podstawie stawki akcyzy obowiązującej w dniu dokonania zakupu. Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia akcyzy podlegającej zwrotowi jest faktura wystawiona przy zakupie przedmiotowych wyrobów, wystawiana w trzech egzemplarzach. Wniosek w sprawie zwrotu akcyzy jest przekazywany przez uprawnione przedstawicielstwo Naczelnikowi Urzędu Celnego I w Warszawie. Wniosek ten określa: kwotę akcyzy, o zwrot której ubiega się uprawnione przedstawicielstwo oraz członkowie jego personelu (z wyszczególnieniem kwoty akcyzy związanej z nabyciem wyrobów akcyzowych na cele służbowe lub prywatne) oraz numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot akcyzy. Do przedmiotowego wniosku dołącza się:

* wykaz wyrobów akcyzowych, nabytych na cele służbowe przez uprawniony podmiot, potwierdzony przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych

* listę członków personelu uprawnionego podmiotu, którym przysługuje zwrot akcyzy z tytułu nabycia w/w wyrobów na cele prywatne, wraz z wykazem poszczególnych wyrobów oraz kwot akcyzy przypadającej do zwrotu, potwierdzone przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych

* oryginały faktur bądź ich uwierzytelnione kopie, jeżeli oryginały zostały dołączone do wniosku w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług.

Omawiane wnioski są składane za okresy kwartalne i powinny obejmować kwoty akcyzy wynikające z faktur otrzymanych w danym kwartale. Po rozpatrzeniu w/w wniosku każda ze wskazanych wyżej faktur podlega ostemplowaniu pieczęcią Urzędu Celnego I w Warszawie oraz przedziurkowaniu w celu uniknięcia ponownego ich użycia. Zwrotu akcyzy dokonuje Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie w terminie 30 dni od dnia jego przekazania. W przypadku powstania uzasadnionych wątpliwości dotyczących prawidłowości wniosku Naczelnik zwraca ten wniosek przedstawicielstwu w celu ich wyjaśnienia, informując jednocześnie o tym ministra właściwego do spraw zagranicznych (w takim przypadku zwrot podatku następuje w terminie 30 dni od dnia otrzymania wyjaśnień od ministra, według kwot faktycznie uznanych). Po dokonaniu zwrotu Naczelnik zwraca ostemplowane oraz przedziurkowane faktury wnioskodawcy za pośrednictwem ministra właściwego do spraw zagranicznych. Jeżeli wyrób akcyzowy zostaje zwrócony, a uprawnione przedstawicielstwo lub członkowie jego personelu żądają zwrotu zapłaconej ceny, sprzedawca zwraca należność pod warunkiem otrzymania oryginału faktury. O dokonanym zwrocie sprzedawca informuje Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie, przekazując równocześnie otrzymany od uprawnionego przedstawicielstwa lub członków jego personelu oryginał faktury. Jeżeli w/w zwrot należności nastąpił po dokonaniu zwrotu akcyzy wynikającej z tej faktury, kwotę akcyzy zwracanej za następny okres pomniejsza się o tę kwotę.

Ze wskazanych wyżej regulacji § 32 - § 37 rozporządzenia wynika, że przedmiotowe zwolnienie przysługuje jedynie uprawnionemu przedstawicielstwu oraz członkom jego personelu z tytułu nabycia wyrobów akcyzowych w ilości (wartości) wynikającej z porozumienia międzynarodowego lub zasady wzajemności, przy czym uprawnionemu przedstawicielstwu zwrot przysługuje od wyrobów nabytych na cele służbowe, zaś członkom jego personelu na cele prywatne. Oznacza to, że stanowisko spółki - zgodnie z którym zaopatrywanie w wyroby akcyzowe zagranicznych placówek dyplomatycznych na terenie RP jest zwolnione od akcyzy - należy uznać za nieprawidłowe. Treść przytoczonych regulacji wyraźnie wskazuje, komu przysługuje omawiane zwolnienie - jedynie uprawnionym przedstawicielstwom bądź członkom jego personelu, nie zaś podmiotom zaopatrującym te placówki w wyroby akcyzowe. W konsekwencji stwierdzam, że spółka nie jest podatnikiem uprawnionym do wystąpienia o zwrot akcyzy z tytułu sprzedaży wyrobów akcyzowych zagranicznym przedstawicielstwom akredytowanym na terytorium RP.

Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl