321000-RPA-9104-12b/05/WS - Wyprowadzenie gazu ze składu podatkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 maja 2005 r. Urząd Celny w Gdyni 321000-RPA-9104-12b/05/WS Wyprowadzenie gazu ze składu podatkowego.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 w związku z art. 14a § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz.U. Nr 8 poz. 60 z 2005r.), art. 4 ust. 1 pkt 2, art. 5 ust. 1 - 3, art. 6 ust. 1, art. 28 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 23.01.2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29 poz. 257 i Nr 68 poz. 623 z późń. zm.), § 5 ust. 1 pkt 6 i ust. 2 oraz załącznika nr 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.03.2004r. w sprawie wysokości maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, a także szczegółowych zasad i terminów ogłaszania norm dopuszczalnych ubytków oraz norm zużycia takich wyrobów (Dz.U. Nr 63 poz. 585), § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97 poz. 966 ze zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 02.03.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu), dotyczący udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego

postanawiam uznać stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W treści swojego zapytania podatnik stwierdził, iż prowadzi działalność polegającą m.in. na sprzedaży hurtowej i detalicznej gazu płynnego propan-butan o kodzie CN 2711. Spółka dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego i importu gazu płynnego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz importu gazu poza tą procedurą. W przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego gazu objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy gaz przyjmowany jest do trzech składów podatkowych należących do Spółki.

W zależności od przeznaczenia gaz płynny sprzedawany jest z opłaconą akcyzą, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz gaz podlegający zwolnieniu z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Ze składów podatkowych gaz jest wydawany w następujący sposób:

* wydanie na obce autocysterny - odbiór gazu następuje obcą autocysterną (bezpośrednio od kontrahenta), ilość odebrana według dokumentów WZ (oraz dowodów ważenia) zgodna z zafakturowaną w kilogramach; jednostka magazynowania jest zgodna z jednostką sprzedaży. Wydanie magazynowe gazu objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy następuje za dokumentem WZw, w przypadku sprzedaży gazu bezpośrednio do składów podatkowych w w/w procedurze za dokumentem ADT. Wydanie z magazynu gazu zwolnionego z podatku ze względu na przeznaczenie następuje za dokumentem WZz, gdzie sprzedaż następuje bezpośrednio ze składu podatkowego. Z kolei wydania magazynowego gazu z należną akcyzą dokonuje się za dokumentem WZa, zaś wyprowadzenie następuje poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

* wydanie gazu ze składu podatkowego na własne autocysterny - następuje na podstawie zamówień od kontrahentów. Odbiór gazu przez kontrahenta następuje po dostarczeniu gazu własną autocysterną do miejsca przeznaczenia. Wydania na własną autocysternę gazu objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy dokonuje się za dokumentem MMw, w przypadku przewozu gazu własną autocysterną do składów podatkowych w w/w procedurze za dokumentem ADT. Z kolei wydanie na własną autocysternę gazu zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie następuje na podstawie dokumentu MMz. Natomiast wydanie na własną autocysternę gazu z należną akcyzą (przy wyprowadzeniu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy) następuje za dokumentem MMa.

Na własne autocysterny przychód gazu następuje w kilogramach w ilości zgodnej z wydaną ze składu za opisanymi wyżej dokumentami. Z własnych autocystern rozchód gazu następuje w celu: sprzedaży w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (za dokumentem ADT, faktury wystawiane w kilogramach lub w litrach); sprzedaży hurtowej i detalicznej gazu zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie (faktury wystawiane w litrach) oraz sprzedaży hurtowej i detalicznej gazu wyprowadzonego ze składu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (faktury wystawiane w kilogramach lub w litrach). Przemieszczenia wewnątrz Spółki następują w celu sprzedaży detalicznej gazu wyprowadzonego ze składu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz do własnego składu podatkowego. Procedura rozliczania autocystern jest następująca: w przypadku sprzedaży gazu w kilogramach rozchód gazu następuje w kilogramach w ilości zgodnej z ilością zafakturowaną. Z kolei w przypadku sprzedaży gazu w litrach (w związku ze specyficznymi właściwościami gazu, którego objętość w litrach zmienia się w zależności od temperatury oraz składu mieszanki) w celu prawidłowego rozliczenia sprzedaży następuje przeliczenie litrów na kilogramy na podstawie gęstości sprzedaży, ustalonej według tabel "Ciężaru właściwego gazu propan - butan" w określonych temperaturach. Celem takiego rozliczenia jest wiarygodne ustalenie w kilogramach (jednostce magazynowej) ilości sprzedanego gazu.

Na etapie sprzedaży gazu mogą powstawać następujące różnice:

W przypadku sprzedaży gazu z zawieszoną akcyzą fakturowanie następuje w kilogramach lub w litrach. Różnice między ilością wydaną ze składu w kilogramach a ilością odebraną przez kontrahenta (w kilogramach) potwierdzoną na karcie trzeciej ADT mogą wynikać z ubytków powstających w czasie przewozu, przeładunku np. brak gazu na własnej autocysternie lub z braku odbioru przez kontrahenta (np. brak miejsca w zbiorniku), bądź z powodu różnic w kalibracji wag itp. Różnice między ilością wydaną ze składu (w kilogramach) a ilością odebraną przez kontrahenta (w litrach) potwierdzoną jw., wynikają z przeliczenia litrów na kilogramy na podstawie gęstości sprzedaży, ustalonej według tabel "Ciężaru właściwego gazu propan - butan" w określonych temperaturach. Z kolei różnice między ilością wydaną ze składu (w kilogramach) a ilością odebraną przez kontrahenta (w litrach), potwierdzoną jw., wynikają z przeliczenia litrów na kilogramy wg współczynnika przeliczeniowego 1,78.

W przypadku sprzedaży gazu ze zwolnioną akcyzą - jeżeli fakturowanie następuje w litrach różnice między ilością wydaną ze składu a ilością potwierdzoną na oświadczeniu (ilością zafakturowaną w litrach) wynikają z przeliczenia litrów na kilogramy na podstawie gęstości sprzedaży, ustalonej według tabel "Ciężaru właściwego gazu propan - butan" w określonych temperaturach. Różnice między ilością wydaną ze składu a ilością potwierdzoną na oświadczeniu (ilością zafakturowaną w litrach) wynikają z przeliczenia litrów na kilogramy wg współczynnika przeliczeniowego 1,78, bądź też wynikają z ubytków powstających w czasie przewozu, przeładunku (np. brak gazu na własnej autocysternie lub z braku odbioru przez kontrahenta przy braku miejsca w zbiorniku, bądź też z powodu różnic w kalibracji wag itp.).

Natomiast w przypadku sprzedaży z opłaconą akcyzą - jeżeli fakturowanie następuje w litrach, różnice między ilością wydaną ze składu a ilością zafakturowaną w litrach wynikają z przeliczenia litrów na kilogramy na podstawie gęstości sprzedaży, ustalonej wg w/w tabeli, bądź też z przeliczenia litrów na kilogramy wg współczynnika przeliczeniowego 1,78, bądź też wynikają z ubytków powstających w czasie przewozu, przeładunku (np. brak gazu na własnej autocysternie lub brak odbioru przez kontrahenta przy braku miejsca w zbiorniku lub z powodu różnic w kalibracji wag itp.).

Wskazane wyżej różnice wpływają na stan gazu w autocysternach stwierdzony podczas ważenia (różnice między ilością ewidencyjną a ilością stwierdzoną w wyniku zważenia).

W konsekwencji podatnik zwrócił się z prośbą o stanowisko organu celnego w zakresie: określenia czynności podlegającej opodatkowaniu, momentu powstania obowiązku podatkowego, prawidłowości ustalenia wysokości należnej akcyzy, stosowania współczynnika przeliczeniowego 1,78 w przypadku sprzedaży gazu z własnych autocystern, prawidłowości ustalenia należnej akcyzy od ubytków powstających podczas magazynowania, przeładunku i transportu.

Jednocześnie wnioskodawca przedstawił swoje stanowisko w sprawie:

1. W przypadku wyprowadzenia ze składu towarów w poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - podatnik uważa, iż zgodnie z art. 28 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym w przypadku nabywania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza tą procedurą z terenu składu podatkowego. Nie ma znaczenia w tym przypadku dla ustalenia wysokości zobowiązania z tytułu akcyzy, jaka ilość wyrobu została zafakturowana i czy została zafakturowana w litrach czy w kilogramach oraz czy w związku z powyższą sprzedażą powstały ubytki lub nadwyżki inwentaryzacyjne - ze względu na fakt, że obowiązek podatkowy powstał w momencie wydania towaru na autocysternę a podatek został obliczony wg obowiązującej stawki od ilości rzeczywiście wydanej, wyrażonej w kilogramach zgodnej z dokumentami wagowymi. Nie byłoby prawidłowe - zdaniem podatnika - przeliczanie ilości zafakturowanego gazu w litrach wg w/w współczynnika 1,78 w celu wyliczenia wysokości należnej akcyzy. W przypadku wyprowadzenia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje również obowiązek podatkowy od ewentualnych ubytków lub nadwyżek tych wyrobów powstałych np. w transporcie, przeładunku itp. Zdaniem Spółki żadne ewentualne zdarzenia mogące mieć miejsce po opuszczeniu przez przedmiotowe wyroby składu podatkowego poza w/w procedurą nie wpływają na wysokość zobowiązania podatkowego należnego od tych wyrobów.

2. W przypadku wyprowadzenia ze składu towarów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, zdaniem wnioskodawcy, zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na podatniku wygasa z dniem otrzymania przez niego administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem. W związku z tym podstawą ewentualnego zobowiązania z tytułu akcyzy będzie różnica między ilością wydaną ze składu (w kilogramach) a ilością potwierdzoną (również w kilogramach) z uwzględnieniem normy dopuszczalnych ubytków wyliczonej w następujący sposób: 0,20% (norma przy wydaniu ze składu na własną autocysternę) + 0,10 % (norma podczas przewozu dla kontrahenta) X ilość wydanych paliw (w kilogramach wg ADT). W przypadku potwierdzenia na karcie trzeciej dokumentu ADT odebranej ilości w litrach - należy dla potrzeb ustalenia podatku ilość w litrach przeliczyć na kilogramy wg współczynnika 1,78, pozostałe rozliczenie następuje jw. Zdaniem podatnika nie należy przyjmować z powrotem do składu podatkowego towaru, który ewentualnie np. w wyniku częściowego odebrania przez kontrahenta pozostanie na autocysternie. Istotne z punktu zobowiązania akcyzowego jest zapłacenie akcyzy od różnicy między ilością wydaną a odebraną przez kontrahenta (potwierdzoną na karcie trzeciej ADT). Obowiązek podatkowy od tej różnicy powstaje z dniem wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego. Nie ma wpływu - zdaniem wnioskodawcy - na podatek, jaki jest powód powstania różnicy (ubytki lub częściowe odebranie przez kontrahenta z powodu np. braku miejsca w zbiorniku), nie ma też przeszkód, aby towar, który ewentualnie pozostanie na autocysternie w wyniku odebrania częściowego lub niedostarczenia wyrobów akcyzowych do miejsca przeznaczenia, został sprzedany jako towar np. z akcyzą opłaconą. Sprzedaż tego towaru nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w związku z faktem, że obowiązek podatkowy od tych wyrobów powstał z dniem wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego w wyniku ustalenia różnicy między ilością wydaną a ilością potwierdzoną na karcie trzeciej ADT (po uwzględnieniu norm dopuszczalnych ubytków). Według podatnika żadne ewentualne zdarzenia mogące mieć miejsce po opuszczeniu przez wyroby akcyzowe składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy poza opisanym wyżej zobowiązaniem wynikającym z braku potwierdzenia na karcie trzeciej ADT - nie wpływają na wysokość zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego należnego od tych wyrobów.

3. Z kolei w przypadku wyprowadzenia ze składu towarów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie - zdaniem podatnika w przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego gazu zwolnionego z akcyzy zobowiązanie podatkowe w akcyzie wygasa z dniem otrzymania od kontrahenta oświadczenia, w części objętej tym oświadczeniem. Procedura rozliczania wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy powinna być zdaniem Spółki analogiczna do procedury rozliczania wyrobów z zawieszoną akcyzą. W związku z tym podstawą ewentualnego zobowiązania z tytułu akcyzy będzie różnica między ilością wydaną ze składu (w kilogramach) a ilością potwierdzoną (w kilogramach) z uwzględnieniem normy dopuszczalnych ubytków wyliczonej w następujący sposób: 0,20% (norma przy wydaniu ze składu na własną autocysternę) + 0,10% (norma podczas przewozu do kontrahenta) X ilość wydanych paliw (w kilogramach wg oświadczenia). W przypadku potwierdzenia na oświadczeniu odebranej ilości w litrach należy dla potrzeb ustalenia podatku ilość w litrach przeliczyć na kilogramy wg współczynnika 1,78 - pozostałe rozliczenie następuje jw. Zdaniem podatnika nie należy przyjmować z powrotem do składu towaru, który ewentualnie np. w wyniku częściowego odebrania przez kontrahenta pozostanie na autocysternie. Istotne z punktu zobowiązania akcyzowego jest zapłacenie akcyzy od różnicy między ilością wydaną a odebraną przez kontrahenta (potwierdzoną na oświadczeniu). Obowiązek podatkowy od tej różnicy powstaje z dniem wyprowadzenia wyrobów ze składu podatkowego. Według Spółki nie ma przeszkód, aby towar, który ewentualnie pozostanie na autocysternie w wyniku odebrania częściowego lub niedostarczenia towarów do miejsca przeznaczenia, został sprzedany jako towar np. z opłaconą akcyzą. Sprzedaż tego towaru nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w związku z faktem, że obowiązek podatkowy od tych wyrobów powstał z dniem wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego w wyniku ustalenia różnicy między ilością wydaną a ilością potwierdzoną na oświadczeniu (po uwzględnieniu norm dopuszczalnych ubytków). Zdaniem wnioskodawcy żadne ewentualne zdarzenia mogące mieć miejsce po opuszczeniu przez wyroby zwolnione z akcyzy składu podatkowego, poza opisanym powyżej zobowiązaniem wynikającym z braku potwierdzenia na oświadczeniu - nie wpływają na wysokość zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego należnego od tych wyrobów.

Odnosząc się do powyższego wyjaśniam, co następuje:

1) w kwestii wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlega wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego. Z kolei przepis art. 28 ust. 2 w/w ustawy stanowi, iż zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku wyprowadzenia w/w wyrobów ze składu podatkowego poza tą procedurą; obowiązek podatkowy powstaje w dniu wyprowadzenia tych wyrobów poza teren składu podatkowego.

W takim przypadku podatnik ma obowiązek obliczyć należny podatek w prawidłowej wysokości według obowiązujących stawek od ilości rzeczywiście wydanej ze składu podatkowego na autocysternę; ewentualne ubytki lub nadwyżki tych wyrobów powstałe w trakcie przewozu lub przeładunku, nie mają wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego z uwagi na fakt powstania obowiązku podatkowego w chwili wydania gazu ze składu na autocysternę i uiszczenia należnej akcyzy przez podatnika.

Odnosząc się do kwestii przeliczania ilości zafakturowanego w litrach gazu według współczynnika przeliczeniowego 1,78 (wskazanego w treści załączników do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego - Dz.U. Nr 87 poz. 825 ze zm.) w celu wyliczenia wysokości należnej akcyzy, należy stwierdzić, iż nie ma potrzeby stosowania tego współczynnika przy przeliczaniu zafakturowanego towaru z uwagi na fakt, iż obowiązek podatkowy powstał w momencie wydania towaru ze składu podatkowego. Natomiast należy podkreślić, iż odzwierciedleniem dokonywanej sprzedaży towaru są faktury dotyczące tej sprzedaży - organ podatkowy dokonując jej rozliczenia będzie opierał się przede wszystkim na treści przedmiotowych faktur. W konsekwencji ilość gazu ujmowana w fakturze powinna być tożsama z ilością wydawaną ze składu. W sytuacji, gdy do odbiorca towaru otrzyma ilość gazu inną od wyprowadzonej ze składu, sprzedający powinien wystawić fakturę korygującą, w której zawrze zaistniałą różnicę w ilości towaru.

Nadmieniam, iż wskazany wyżej przelicznik 1,78 znajdzie zastosowanie w sytuacji, gdy zajdzie konieczność rozliczenia danej sprzedaży gazu w oparciu o wystawione faktury, w których omawiany gaz będzie ujmowany w litrach w (takim przypadku wyliczenie wysokości należnego podatku nastąpi w oparciu o przedmiotowy współczynnik).

2) w kwestii wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z treścią art. 28 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje w przypadku otrzymania przez podatnika administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez nabywcę; zobowiązanie podatkowe w akcyzie ciążące na tym podatniku wygasa z dniem otrzymania przez podatnika wskazanego wyżej dokumentu z potwierdzeniem odbioru tych wyrobów przez nabywcę, w części objętej potwierdzeniem.

W konsekwencji należy zgodzić się ze stanowiskiem podatnika, iż podstawą ewentualnego zobowiązania z tytułu podatku akcyzowego będzie różnica między ilością wydaną ze składu podatkowego a ilością potwierdzoną na dokumencie ADT przez odbiorcę gazu. Należy jednak zaznaczyć, że różnicę tę może stanowić ubytek lub niedobór towaru powstały w trakcie wydania gazu lub podczas jego przewozu (wówczas należy zastosować normy dopuszczalnych ubytków określone w mojej decyzji nr 321000-RSNP-9282-39/2004 z dnia 30.11.2004r., skierowanej do spółki). W przypadku przekroczenia takiej normy powstanie obowiązek podatkowy, skutkujący koniecznością uiszczenia należnego podatku, naliczonego od ilości gazu przewyższającej dopuszczalną normę ubytku). W przypadku zaistnienia nadwyżki będzie ona podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Organ celny zgadza się z wnioskodawcą, iż nie należy ponownie przyjmować do składu towaru, który pozostał na autocysternie w wyniku częściowego odbioru gazu przez kontrahenta. Obowiązek podatkowy od tego wyrobu powstał w momencie wyprowadzenia gazu ze składu podatkowego (zgodnie z art. 6 ust. 1 w/w ustawy, w myśl którego obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu, chyba że ustawa stanowi inaczej), zatem, zgodnie z zasadą jednokrotności podatku akcyzowego, ilość towaru, która nie została odebrana przez kontrahenta, nie może zostać ponownie opodatkowana.

Należy podkreślić, iż - analogicznie jak w przypadku wyprowadzania ze składu gazu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - odzwierciedleniem dokonywanej sprzedaży towaru są faktury dotyczące tej sprzedaży, będące dla organu podatkowego podstawą do rozliczenia tej transakcji. Ilość gazu ujmowana w fakturze powinna być identyczna z ilością wydawaną ze składu. W sytuacji, gdy do odbiorca towaru otrzyma ilość gazu inną od wyprowadzonej ze składu, sprzedający powinien wystawić fakturę korygującą, w której zawrze zaistniałą różnicę w ilości towaru. Wskazany wyżej przelicznik 1,78 znajdzie zastosowanie w sytuacji, gdy zajdzie konieczność rozliczenia danej sprzedaży gazu w oparciu o wystawione faktury, w których omawiany gaz będzie ujmowany w litrach - w takim przypadku wyliczenie wysokości należnego podatku nastąpi w oparciu o przedmiotowy współczynnik.

3) w kwestii wyprowadzenia ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie.

Zgodnie z § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97 poz. 966 ze zm.) zwalnia się od akcyzy gaz płynny - propan, butan, mieszaniny propanu - butanu w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż do napędu pojazdów samochodowych. Jednym z warunków uzyskania zwolnienia jest przedstawienie oświadczenia uprawnionego nabywcy, że gaz płynny nie będzie przeznaczony do napędu w/w pojazdów (oświadczenie to powinno zostać złożone na fakturze VAT lub na dowodzie dostawy). W przypadku wyprowadzenia ze składu podatkowego gazu zwolnionego z akcyzy zobowiązanie podatkowe wygasa w części objętej w/w oświadczeniem z dniem otrzymania przez prowadzącego skład od kontrahenta tego oświadczenia.

Organ celny nie może zgodzić się ze stanowiskiem podatnika, iż procedura rozliczania wyrobów akcyzowych zwolnionych z akcyzy powinna być tożsama z procedurą rozliczania wyrobów objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Uzyskanie zwolnienia od akcyzy gazu jest ściśle uzależnione od wypełnienia przez podatnika warunków tego zwolnienia, określonych w cytowanym wyżej przepisie § 15 rozporządzenia z dnia 26.04.2004r. W sytuacji, gdy zainteresowany podmiot będzie przestrzegał tych warunków, nie powstanie obowiązek podatkowy w stosunku do towaru zwolnionego od akcyzy. W konsekwencji obowiązek ten nie zaistnieje w przypadku, gdy wskutek wyprowadzenia gazu objętego zwolnieniem ze składu podatkowego i dostarczenia go do kontrahenta zaistnieje różnica między ilością wydaną ze składu a ilością potwierdzoną przez odbiorcę towaru, polegająca zarówno na nadwyżce gazu, jak i na jego ubytku lub niedoborze.

W sytuacji, gdy organ celny stwierdzi, iż podatnik nie dopełnił warunków zwolnienia towaru z akcyzy, wówczas powstaje obowiązek podatkowy w stosunku do tego towaru. W konsekwencji organ celny będzie zobowiązany określić kwotę należnego podatku akcyzowego w prawidłowej wysokości. W takim przypadku - w sytuacji, gdy zaistnieje nadwyżka towaru bądź jego niedobór - różnica ta będzie miała wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego powstałego w wyniku niedotrzymania przez podatnika warunków zwolnienia gazu z podatku akcyzowego.

Należy podkreślić, że w sytuacji wyprowadzania ze składu gazu zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie ewentualne ubytki również będą podlegały zwolnieniu z akcyzy z uwagi na fakt, iż w treści w/w § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie zawarto warunku wyłączającego stosowanie tego zwolnienia w stosunku do ubytków lub niedoborów gazu płynnego.

Również w tym przypadku organ celny, dokonując rozliczenia sprzedaży gazu zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie, będzie się opierał na powyższych oświadczeniach (których przedłożenie jest warunkiem skorzystania ze zwolnienia) oraz na fakturach odnoszących się do tej sprzedaży, w konsekwencji - podobnie jak we wskazanych wyżej przypadkach - ilość gazu ujmowana w fakturze powinna być identyczna z ilością wydawaną ze składu, zaś w przypadku dalszego fakturowania ilość towaru ujmowana w tych fakturach powinna się zgadzać z ilością wyprowadzoną ze składu. W sytuacji, gdy do odbiorca towaru otrzyma ilość gazu inną od wyprowadzonej ze składu, sprzedający powinien wystawić fakturę korygującą, w której zawrze zaistniałą różnicę w ilości towaru. Wskazany wyżej przelicznik 1,78 znajdzie zastosowanie w sytuacji, gdy zajdzie konieczność rozliczenia danej sprzedaży gazu w oparciu o wystawione faktury, w których omawiany gaz będzie ujmowaną w litrach - wówczas wyliczenie wysokości należnego podatku nastąpi w oparciu o przedmiotowy współczynnik.

Należy jednak wyraźnie podkreślić, iż w omawianym przypadku sytuacja, w której ilość gazu wyprowadzana ze składu podatkowego nie odpowiada ilości objętej oświadczeniem, będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego z uwagi na zawarte w treści § 15 w/w rozporządzenia warunki zwolnienia. W konsekwencji decydujące znaczenie należy przypisać możliwości rozliczenia rozchodu gazu zwolnionego z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Wiarygodnymi dokumentami potwierdzającymi prawidłowość tego rozliczenia będą w omawianej sytuacji wskazane wyżej oświadczenia oraz faktury dotyczące sprzedaży tego towaru.

Mając powyższe na uwadze - postanowiłem jak w sentencji.

POUCZENIE

Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. W myśl art. 14b Ordynacji podatkowej, interpretacja wydana na podstawie art. 14a, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy do czasu jej zmiany lub uchylenia. Jeżeli jednak wskazane wyżej podmioty zastosowały się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienia służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Gdyni w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. W przypadku wniesienia zażalenia, zgodnie z ustawą z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity w Dz.U. Nr 253 poz. 2532 z 2004r.) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 05.12.2000r. w sprawie pobierania, zapłaty i zwrotu opłaty skarbowej oraz sposobu prowadzenia rejestrów tej opłaty (Dz.U. Nr 110 poz. 1176) - należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w kwocie 5,00 zł od wniosku oraz po 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl