32015/15 - Zasady opłacania podatku VAT od usług związanych z wyżywieniem.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2015 r. Ministerstwo Finansów 32015/15 Zasady opłacania podatku VAT od usług związanych z wyżywieniem.

Nawiązując do przesłanej w dniu 8 kwietnia 2015 r. interpelacji nr 32015 Pana Posła (...) w sprawie zasad opłacania podatku VAT w przypadku świadczenia usług związanych z wyżywieniem, uprzejmie wyjaśniam co następuje:

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719) - dalej "rozporządzenie o stawkach VAT" obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się do towarów i usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 7 tego załącznika zostały wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

1)

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2)

napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3)

napojów przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4)

napojów bezalkoholowych gazowanych,

5)

wód mineralnych,

6)

innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że w przypadku świadczenia usług związanych z wyżywieniem (PKWiU 56) polegających na przygotowaniu i podaniu produktów żywnościowych wymienionych wprost w przedmiotowej pozycji 7 załącznika do rozporządzenia o stawkach VAT jako wyłączonych z możliwości zastosowania stawki obniżonej, będą one opodatkowane podstawową stawką podatku od towarów i usług (obecnie 23%). Natomiast do pozostałych usług związanych z wyżywieniem (PKWiU 56) dotyczących przygotowania i podania innych niż wymienione w tej pozycji jako wyłączone z możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku produktów żywnościowych - będzie miała zastosowanie obniżona stawka tego podatku (8%).

Zatem w przypadku, gdy w restauracji zamówiony zostanie np. obiad (kotlet, surówka, ziemniaki) oraz np. wino, kawa lub herbata, wówczas wydawane danie obiadowe będzie opodatkowane przy zastosowaniu 8% stawki podatku, natomiast wydawany napój (np. wino, kawa lub herbata) będzie objęty 23% stawką podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do uwag zawartych w interpelacji Pana Posła dotyczących interpretacji indywidualnych wydanych w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 9 stycznia 2015 r., które dotyczyły opodatkowania usług restauracyjnych podatkiem od towarów i usług należy w pierwszej kolejności wskazać na regulacje dotyczące trybu wydawania takich interpretacji.

Instytucja interpretacji indywidualnej przewidziana przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), służy uzyskaniu przez zainteresowanych informacji, co do prawidłowego zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach.

W myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej minister właściwy do spraw finansów publicznych wydaje taką interpretację na wniosek zainteresowanego.

Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego powinien zawierać wyczerpujące przedstawienie zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego (art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej).

Zatem zakres przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej konkretnego stanu faktycznego oraz zadanego pytania ma decydujące znaczenie dla treści wydanej interpretacji indywidualnej, organ podatkowy bowiem w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej uprawniony jest jedynie do oceny skutków prawnopodatkowych stanu faktycznego zaprezentowanego przez wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

W przypadku negatywnej oceny stanowiska wnioskodawcy interpretacja indywidualna zawiera wskazanie prawidłowego stanowiska wraz z uzasadnieniem prawnym (art. 14c § 2 Ordynacji podatkowej).

Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że wydana interpretacja indywidualna jest skutkiem złożonego wniosku o jej wydanie, a zatem nie można jej treści analizować w oderwaniu od przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, zadanych pytań i stanowiska wnioskodawcy, a w szczególności rozciągać jej treści na sytuacje, których nie dotyczył wniosek o jej wydanie.

W tym miejscu należy zauważyć, że wnioski, na skutek których zostały wydane w dniu 9 stycznia 2015 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach interpretacje indywidualne w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych usług restauracyjnych nie dotyczyły stanu faktycznego, który przedstawia Pan Poseł w interpelacji. Przedmiotowe wnioski dotyczyły tylko sposobu opodatkowania świadczenia obejmującego "wydanie produktu żywnościowego wraz z wykonaniem czynności dodatkowych na rzecz klienta", przy czym jako przykłady produktów żywnościowych zostały wskazane napoje wymienione w pozycji 7 załącznika do rozporządzenia o stawkach VAT jako wyłączone z możliwości zastosowania stawki obniżonej.

Przykładowo we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, na skutek którego została wydana interpretacja indywidualna z dnia 9 stycznia 2015 r. sygn.: IBPP2/443-1009/14/JJ wskazano, że "jeśli klient Wnioskodawcy nabywa w lokalu produkt żywnościowy, to otrzymując produkt, uzyskuje również szereg dodatkowych świadczeń wykonywanych przez Wnioskodawcę (dalej: Czynności dodatkowe), w tym m.in.:

- przygotowanie i podanie produktu żywnościowego zgodnie z zamówieniem klienta (np. przygotowanie napoju zawierającego alkohol),

- możliwość podania produktu przez obsługę Wnioskodawcy w miejsce w lokalu wskazane przez klienta,

- otrzymanie produktu w naczyniu (zastawie) wielorazowego użytku

- możliwość spożycia produktu przez klienta w dowolnym miejscu w lokalu, w szczególności przy stoliku,

- możliwość "korzystania" z wystroju i klimatu tworzonego przez Wnioskodawcę w lokalu,

- możliwość skorzystania z zaplecza sanitarnego Wnioskodawcy (m.in. szatnia, toalety),

- możliwość korzystania z obsługi zapewnianej przez Wnioskodawcę (m.in. kelnerzy. ochrona),

- sprzątnięcie po spożyciu produktu żywnościowego przez obsługę.".

Złożony wniosek w szczególności dotyczył pytania czy do tego świadczenia (przy czym jako przykład została wskazana przez wnioskodawcę m.in. sprzedaż piwa, gdzie cena tego świadczenia obejmowała "koszty ponoszone przez Wnioskodawcę na nabycie/wytworzenie piwa i wykonanie Czynności dodatkowych") mają zastosowanie dwie podstawy opodatkowania: jedna dla czynności dodatkowych i druga dla samego produktu żywnościowego, a zatem czy takie świadczenie na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług może być traktowane jako dwie czynności:

1)

świadczenie usługi restauracyjnej opodatkowanej 8% stawką podatku,

2)

sprzedaż towaru wymienionego w pozycji 7 załącznika do rozporządzenia o stawkach VAT opodatkowana 23% stawką podatku w odniesieniu do samego wydania tego produktu.

Na tak postawione pytanie organ podatkowy odpowiedział, że świadczenie obejmujące wydanie produktu, o którym mowa w zapytaniu wraz z wykonaniem czynności dodatkowych jest opodatkowane stawką podstawową - nie ma bowiem podstawy do stosowania wobec takiej transakcji dwóch stawek podatku.

Należy tu zauważyć, że wnioski o wydanie przedmiotowych interpretacji nie dotyczyły natomiast sytuacji opisanej przez Pana Posła (zamówienie w restauracji dania obiadowego np. kotleta schabowego i wody mineralnej).

W związku z powyższym uwagi Pana Posła co do absurdalności przyjmowanej przez organy podatkowe interpretacji ww. przepisów nie są uzasadnione. Jak już wskazano, uważna analiza ww. interpretacji prowadzi do wniosku, że zostały one wydane prawidłowo, a specyfika interpretacji indywidualnych powoduje, że nie można jej rozciągać na wszelkie inne, nieadekwatne do przedstawionej we wniosku o jej wydanie, sytuacje.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl