31978/15 - Ewidencja fiskalna usług myjni samochodowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2015 r. Ministerstwo Finansów 31978/15 Ewidencja fiskalna usług myjni samochodowej.

Odpowiadając na przekazaną za pośrednictwem platformy ePUAP pismem z dnia 27 marca 2015 r. interpelację nr 31978 Pani Poseł (...) w sprawie ewidencji fiskalnej myjni samochodowych, uprzejmie informuję.

Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych regulują przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.), a podatkiem dochodowym od osób fizycznych - przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).

Powołane ustawy nie zawierają szczególnych regulacji dotyczących opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskiwanych przez przedsiębiorcę, który prowadzi samochodową myjnię samoobsługową. W konsekwencji, przedsiębiorca uzyskujący dochody z tego tytułu podlega takim samym zasadom rozliczenia podatku dochodowego jak inni podatnicy prowadzący działalność gospodarczą.

Na gruncie przepisów ustaw o podatkach dochodowych istnieje zasada samoopodatkowania, zgodnie z którą podatnik obowiązany jest do wykazania w zeznaniu podatkowym osiągniętych przychodów (dochodów) i uiszczenia należnego podatku dochodowego według zasad określonych w przepisach prawa. Natomiast organ podatkowy, realizując uprawnienia kontrolne, może sprawdzić, czy podatnik ujawnił przychody z określonego źródła i uiścił należny podatek dochodowy w prawidłowej wysokości.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m ustawy. Odnosząc się do osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich wykonujących działalność gospodarczą, odpowiednie albo księgi rachunkowej, a także ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wynikają z art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bezwzględny obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych powstaje, jeżeli przychody netto z działalności gospodarczej za poprzedni rok podatkowy wyniosły w walucie polskiej co najmniej równowartość kwoty określonej w euro w przepisach o rachunkowości, tj. 1.200.000 euro.

Należy zaznaczyć, iż tylko rzetelnie i w sposób prawidłowy prowadzone księgi stanowią dowód tego, co wynika z zawartych w nich zapisów. W sytuacji gdy organ podatkowy stwierdzi, iż dane wynikające z ksiąg nie pozwalają na określenie podstawy opodatkowania, to wówczas określi podstawę opodatkowania w drodze oszacowania.

Obowiązek prowadzenia urządzeń ewidencyjnych dotyczy również podatników prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, którzy opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.). W takich sytuacjach istnieje bowiem obowiązek prowadzenia ewidencji przychodów. Przepisy tej ustawy przewidują sankcje dla podatników, którzy nie prowadzą ewidencji przychodów lub też prowadzą je niezgodnie z warunkami wymaganymi do uznania ich za dowód w postępowaniu podatkowym. Mianowicie w takich sytuacjach organ podatkowy określa wartość niezaewidencjonowanego przychodu, w tym również w formie oszacowania, i określa od tej kwoty ryczałt stanowiący pięciokrotność stawek, które byłyby zastosowane do przychodu w przypadku jego zaewidencjonowania, przy czym ryczałt ten nie może być wyższy niż 75% niezaewidencjonowanego przychodu.

Podkreślenia wymaga, iż podatnicy obowiązani są do przechowywania ksiąg, dowodów (rachunków, faktur VAT, itp.), do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego, tj. przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Wskazane wyżej obowiązki ewidencyjne - poprzez możliwość kontroli przez urzędy skarbowe i urzędy kontroli skarbowej zapisów dokonywanych przez podatników w prowadzonych przez nich księgach i ewidencjach - niewątpliwie sprzyjają walce ze zjawiskiem "niewykazywania prawdziwych przychodów przez przedsiębiorcę świadczącego usługi za pośrednictwem myjni bezobsługowej".

Dodatkowo pragnę zaznaczyć, iż stosownie do przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.), jeżeli z odrębnych przepisów nie wynika obowiązek wystawienia faktury, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą są obowiązani, na żądanie kupującego lub usługobiorcy, wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi. Podatnicy wystawiający rachunki są obowiązani kolejno je numerować i przechowywać kopie tych rachunków, w kolejności ich wystawienia, do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Odnosząc się natomiast do przedmiotowej kwestii na tle przepisów dotyczących kas rejestrujących pragnę zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Na mocy art. 111 ust. 8 ww. ustawy, Minister Finansów upoważniony został do wprowadzania w drodze rozporządzenia, na czas określony, zwolnień od ewidencjonowania przy zastosowaniu kas dla niektórych grup podatników oraz niektórych czynności.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1544), stanowiące wypełnienie powyższej delegacji, określa zakres zwolnień od ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na lata 2015-2016.

Na mocy § 2 ust. 1 oraz poz. 41 załącznika do ww. rozporządzenia zostały zwolnione z ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1)

w bilonie lub banknotach, lub

2)

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Podkreślić należy, że korzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących jest w powyższym przypadku uzależnione od zapewnienia, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej transakcji zapłata dotyczyła. Oznacza to, że każda transakcja winna być ewidencjonowana (przy czym zapewnione jest powiązanie pomiędzy transakcją a zapłatą, której ta dotyczy) - co jest przedmiotem ewentualnych kontroli u podatnika.

Przedmiotowy tytuł zwolnieniowy wprowadzono ze względów technicznych i został on również utrzymany w niniejszym rozporządzeniu.

Ponadto pragnę poinformować, iż w przypadku dostaw towarów i świadczenia usług za pośrednictwem automatów obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Podatnik z tego tytułu prowadzi ewidencję i rozlicza się na zasadach ogólnych.

Mając na uwadze to, że przedmiotowe rozporządzenie ma charakter czasowy (lata 2015 - 2016) przy projektowaniu nowego rozporządzenia w zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, kwestia m.in. utrzymania tego tytułu będzie przedmiotem analizy (wszelkie informacje, w tym o występujących zagrożeniach związanych z nieewidencjonowaniem obrotu, będą wzięte pod uwagę).

Opublikowano: www.sejm.gov.pl