311000-PA-0550-8/1/05/KGint - Zwolnienie od podatku akcyzowego niektórych wyrobów zharmonizowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 kwietnia 2005 r. Urząd Celny w Białymstoku 311000-PA-0550-8/1/05/KGint Zwolnienie od podatku akcyzowego niektórych wyrobów zharmonizowanych.

Stan faktyczny:

Firma XXXXXX jest przedsiębiorstwem handlowym, prowadzącym obrót tj. nabywa i odsprzedaje m.in. wyrobów akcyzowych zharmonizowanych takich jak benzyna, heksan, metanol, 1-butanol, 2-propanol, benzyna ekstrakcyjna, nafta oświetleniowa, benzyna lakowa oraz mieszaniny tych produktów. Wyroby te nabywane i odsprzedawane są w opakowaniach 1l, 5l, 10l, 20l oraz w beczkach po 200l. Otrzymywany towar od jednej z firm jest zwolniony z akcyzy ze względu na przeznaczenie, zaś od drugiej z firm jest z akcyzą.

Na podstawie art. 14a § 1 i § 3-4, art. 14b § 1 i 2 oraz art. 216 § 1 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60), w związku z wnioskiem z dnia 16.02.2005r. wniesionym przez firmę XXXXXX w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych na podstawie § 13, 14 i 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późniejszymi zmianami), Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku postanowił uznać przedstawione przez podatnika stanowisko w zakresie zwolnienia od akcyzy na podstawie § 13, 14 i 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie: Strona działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60), wnioskiem z dnia 15.02.2005r. (wpływ do Urzędu Celnego w Białymstoku w dniu 16.02.2005r.) zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż firma XXXXXX jest przedsiębiorstwem handlowym, którego przedmiotem działalności jest obrót tj. nabywanie i zbywanie m.in. wyrobów akcyzowych zharmonizowanych takich jak benzyna, heksan, metanol, toluen, l-butanol, 2-propanol, benzyna ekstrakcyjna, nafta oświetleniowa, benzyna łąkowa oraz mieszaniny tych produktów. Wyroby te są nabywane i zbywane w opakowaniach 1 L, 5 L, 10 L, 20 L oraz beczkach po 200 L.

Zdaniem Strony na podstawie § 13, 14 i 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966), przysługuje jej zwolnienie od akcyzy na wyżej wymienione produkty.

Wobec powyższego Strona zwróciła się z następującym zapytaniem:

Czy zgodnie z brzmieniem § 13, 14, 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966) przedsiębiorstwo jest zwolnione od akcyzy na ww. produkty?

Nadto, na zapytanie Urzędu Celnego w Białymstoku odnośnie wskazanie symboli PKWiU lub CN wyrobów wskazanych we wniosku, Strona przy piśmie z dnia 13.04.2005r. wskazała następujące symbole PKWiU, dla następujących wyrobów:

1. benzyna ekstrakcyjna 23.20.13-00.21

2. heksan 24.14.11-20.24

3. metanol 24.66.42-10.10

4. toluen 24.14.12-25.20

5. 1-butanol 24.14.22.-30.00

6. 2-propanol24.14.22.-20.20

7. nafta oświetleniowa 23.20..14.-00.60

8. benzyna łąkowa 23.20.13-00.22

9. mieszaniny tych produktów: abizol 23.20.32-00.43

10. Dacholeum 26.82.13-00.62

11. Dysperbit 26.82.13-00.69

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku zważył, co następuje:

W przypadku nabywania i odsprzedawania przez Firmę wyrobów wymienionych we wniosku z dnia 16.02.2005r. oraz piśmie z dnia 13.04.2005r. zastosowanie będą miały m.in. przepisy art. 24 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą oraz § 13 ust. 1 pkt 2 i 4, § 14 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. d i § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn. zm.) zwanego dalej rozporządzeniem. Zwolnienie od podatku akcyzowego na podstawie ww. przepisów przysługuje po spełnieniu przez podmiot określonych w przedmiotowych przepisach konkretnych wymogów.

Na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. nr 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. W załączniku nr 1 do ustawy wskazano wykaz wyrobów akcyzowych, a poz. nr 5 przedmiotowego załącznika dotyczy: Produktów rafinacji ropy naftowej o symbolu PKWiU 23.20. Do tej grupy należy zaliczyć naftę o wskazanym przez stronę symbolu PKWiU 23.20.14.-00.60.

W świetle powyższego zauważam, iż z uwagi na okoliczność, że nafta o wskazanym przez stronę symbolu PKWiU 23.20.14.-00.60 stanowi wyrób akcyzowy o którym mowa w poz. nr 5 załącznika nr 1 do ustawy, nie podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy.

Nadto, nafta o wskazanym przez stronę symbolu PKWiU 23.20.14.-00.60 nie została wskazana przez ustawodawcę jako wyrób akcyzowy podlegający zwolnieniu od akcyzy w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 97, poz. 966 z późn zm.), a zatem na podstawie ww. aktu prawnego również nie podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Natomiast na podstawie § 16a ust. 1 rozporządzenia, nafta oznaczona symbolem PKWiU 23.20.14-00.90 i kodem CN 2710 19 25 podlega zwolnieniu od akcyzy, w przypadku gdy jest przeznaczona do celów oświetleniowych, kosmetycznych lub jako zmywacz antykorozyjny, a stosownie do ust. 2 ww. przepisu, w zakresie zwolnienia § 16 ust. 2-8 rozporządzenia stosuje się odpowiednio.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia zwalnia się od akcyzy koks naftowy; bitum naftowy; inne pozostałości olejów z ropy naftowej oznaczone symbolem PKWiU 23.20.32 oraz kodem CN 2713 (do tej grupy należy wskazany przez stronę abizol symbol PKWiU 23.20.32-00.43) oraz mieszanki bitumiczne oparte na naturalnym asfalcie lub naturalnym bitumie, na bitumie naftowym, smole mineralnej, paku smołowym oznaczone symbolem PKWiU 26.82.13 oraz kodem CN 2715 00 00 (do tej grupy należy wskazany przez stronę dacholeum symbol PKWiU 26.82.13-00.62 i dysperbit symbol PKWiU 26.82.13-00.69).

Stosownie do ust 2 § 13 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwolnienie od akcyzy ww. wyrobów następuje z uwagi m.in. na przeznaczenie tj. pod warunkiem, że wyroby akcyzowe zostaną zużyte do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, a podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający wyroby akcyzowe dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną zużyte do celów, o których mowa powyżej.

W świetle powyższego, zwolnienie od akcyzy w zakresie wyrobów: abizol symbol PKWiU 23.20.32-00.43, dacholeum symbol PKWiU 26.82.13-00.62 i dysperbit symbol PKWiU 26.82.13-00.69, przysługuje po spełnieniu warunku określonego w ust. 2 § 13 rozporządzenia. Stosownie do § 14 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. d wyżej powołanego rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zwalnia się od akcyzy wyroby akcyzowe w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych tj. węglowodory acykliczne oznaczone symbolem PKWiU 24.14.11 oraz kodem CN 2901 - do tej grupy należy wskazany przez podatnika heksan i toluen, oznaczony symbolem PKWiU 24.14.12-25 oraz kodem CN 2902 30 00.

§ 14 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie pod warunkiem, że:

1) importer przy dokonaniu zgłoszenia celnego, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego lub sprzedawca złoży oświadczenie, że wyroby akcyzowe, o których mowa w ust. 1, nie będą przeznaczone do celów napędowych lub opałowych lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych;

2) nabywca złoży oświadczenie, że nabywane wyroby akcyzowe, o których mowa w ust. 1, nie będą przeznaczone do celów napędowych lub opałowych lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych.

Zwolnienie od akcyzy w zakresie wyrobów wymienionych § 14 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. d rozporządzenia przysługuje po spełnieniu warunku o którym mowa w ust. 2 powyższego przepisu. Jednocześnie należy pamiętać, iż podatnik, aby skorzystać ze zwolnienia o którym mowa w § 14 rozporządzenia winien także spełnić warunki określone w ust. 3 i 4 § 14 rozporządzenia (ust. 3 i 4 ww. przepisu dot. warunków jakie musi spełniać oświadczenia oraz "technicznych" wymogów-sposobów składania oświadczenia). Nadto, zgodnie z § 14 ust. 4a rozporządzenia, warunki określone w ust. 2 niniejszego przepisu nie mają zastosowania do sprzedaży wyrobów, o których mowa w ust. 1 § 14 rozporządzenia, w opakowaniach jednostkowych.

W związku z powyższym, zwolnienie od akcyzy wskazanych przez Firmę we wniosku wyrobów takich jak heksan i toluen będzie miało miejsce po spełnieniu warunku określonych w ust. 2 -4 § 14 rozporządzenia. Natomiast stosownie do § 14 ust. 4a rozporządzenia w przypadku, gdy przedmiotowe wyroby będą sprzedawane w opakowaniach jednostkowych wymogi określone w ust 2 § 14 rozporządzenia, nie mają zastosowania.

W § 16 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, stwierdza się, że zwalnia się od akcyzy benzyny specjalne oznaczone symbolem PKWiU 23.20.13-00.2 oraz objęte kodami CN 2710 11 21 i CN 2710 11 25, w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe, do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych (do tej kategorii należą wskazane we wniosku benzyna ekstrakcyjna symbol PKWiU 23.20.13-00.21 oraz benzyna łąkowa symbol PKWiU 23.20.13-00.22).

Zwolnienie od akcyzy w zakresie obrotu ww. wyrobami przysługuje zatem z uwagi na przeznaczenie. Zwolnienie od akcyzy w zakresie obrotu powyższymi wyrobami na terenie kraju przysługuje po spełnieniu warunków o których mowa w ust. 2-4 § 16 rozporządzenia, natomiast zwolnienie od akcyzy w przypadku importu i nabycia wewnątrzwspólnotowego ma zastosowanie jeżeli zostaną spełnione wymogi wskazane w ust. 5 § 16 rozporządzenia. Nadto należy pamiętać o przesłankach wskazanych w ust. 7 i 8 § 16 rozporządzenia odnośnie warunków jakie winny spełniać oświadczenia stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów uprawniających do zwolnienia. Na podstawie § 16 ust. 6 rozporządzenia, w przypadku sprzedaży w opakowaniach jednostkowych benzyn specjalnych o których mowa w ust. 1 § 16 rozporządzenia, przepisy ust. 3 pkt 1 i ust. 4 pkt 6 § 16 w zakresie składanych oświadczeń nie mają zastosowania.

Jednocześnie zaznaczam, że stosownie do ust. 3 § 13, ust. 5 § 14 rozporządzenia, zwolnień o których mowa w ust. 1 § 13-14 rozporządzenia, nie stosuje się do podlegających opodatkowaniu ubytków lub niedoborów wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (m.in.: heksan, toluen, abizol dacholeum, dysperbit) powstałych w czasie produkcji, magazynowania, przerobu, zużycia lub przewozu, o których mowa w art. 5 ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto informuję, iż niżej wyszczególnione wyroby, które zostały wskazane w pismach z dnia 16.02.2005r. oraz 13.04.2005r., tj.:

- 1-butanol o kodzie PKWiU 24.14.22-30.00;

- 2-propanol o kodzie PKWiU 24.14.22.-20.20 (izopropanaol)

- metanol o kodzie PKWiU 24.66.42-10.10;

nie są wyrobami akcyzowymi (nie są wymienione w zał. nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym), a zatem w zakresie tych wyrobów przepisy dotyczące zwolnień od podatku akcyzowego tj. ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie mają zastosowania tylko i wyłącznie w przypadku gdy wyroby te nie są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

W sytuacji, gdy wyroby: 1-butanol o kodzie PKWiU 24.14.22-30.00; 2-propanol o kodzie PKWiU 24.14.22.-20.20 (izopropanaol) metanol o kodzie PKWiU 24.66.42-10.10; będą przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych należy zaliczyć je do wyrobów akcyzowych wskazanych w zał. nr 1 poz. nr 6 do ustawy, niepodlegających zwolnieniu od akcyzy.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy, udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Pouczenie: Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku wniesione za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Do zażalenia należy dołączyć znaczki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł od zażalenia i po 0,50 zł od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl