311000-PA-0550-16/06 - Czy podatnik posiadający status zarejestrowanego handlowca może uzyskać zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wina gronowego (kod CN 2204) nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z przeznaczeniem do dalszego eksportu?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2006 r. Urząd Celny w Białymstoku 311000-PA-0550-16/06 Czy podatnik posiadający status zarejestrowanego handlowca może uzyskać zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wina gronowego (kod CN 2204) nabywanego wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z przeznaczeniem do dalszego eksportu?

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1-3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20 września 2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 2 października 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie następującego pytania: "czy podatnik prowadzący działalność jako zarejestrowany handlowiec i dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wina gronowego (kod CN 2204) z przeznaczeniem do dalszego eksportu może uzyskać zezwolenie na nabywanie ww. wyrobów bez nakładania polskich znaków akcyzy?" Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku

postanowił

uznać przedstawione przez podatnika stanowisko, że jako podatnik posiadający status zarejestrowanego handlowca może uzyskać zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wina gronowego (kod CN 2204) nabywanego wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego handlowca w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z przeznaczeniem do dalszego eksportu, za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Strona działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), wnioskiem z dnia 20 września 2006 r. uzupełnionego pismem z dnia 2 października 2006 r., zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedmiotowego wniosku wynika, iż strona posiada zezwolenie na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec i dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego akcyzowych wyrobów zharmonizowanych (wino gronowe) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Obecnie zaistniała możliwość eksportu nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych (wina gronowego), jednakże warunkiem eksportu ww. wyrobów jest nie oznaczanie ich polskimi znakami akcyzy.

Mając na uwadze powyższe, strona zwróciła się z następującym zapytaniem:

Czy podatnik prowadzący działalność jako zarejestrowany handlowiec i dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wina gronowego (kod CN 2204) z przeznaczeniem do dalszego eksportu może uzyskać zezwolenie na nabywanie wyrobów bez nakładania polskich znaków akcyzy?

Strona przedstawiła własne stanowisko w sprawie w piśmie z dnia 2 października 2006 r. Strona stwierdziła, iż "posiada status zarejestrowanego handlowca i dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (wina gronowego) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Zdaniem strony art. 87 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym zezwala na przywożenie wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym dopuszcza możliwość przywozu na teren kraju wyrobów akcyzowych bez naniesionych znaków akcyzy ze względu na ważny interes podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych, ust. 2 mówi, że zwolnienia o których mowa w ust. 1 mogą być stosowane przez oznaczony czas, w odniesieniu do poszczególnych grup wyrobów akcyzowych lub ze względu na ich przeznaczenie. W tym przypadku przeznaczeniem wyrobów akcyzowych byłby ich eksport, a możliwość realizowania takich transakcji pozwoliła by na podniesienie dochodów naszej firmy bez konieczności ponoszenia większych nakładów".

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku zważył, co następuje:

Zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 z 2004 r., z późn. zm.) wyroby akcyzowe wymienione w załączniku Nr 3 do ww. ustawy podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. Wino gronowe oznaczone kodem CN 2204 wymienione jest pod pozycją 5 załącznika Nr 3.

Na podstawie art. 86 ust. 1 obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży m.in. na podmiotach dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Podatnik prowadzi działalność jako zarejestrowany handlowiec, tj. nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z pismem podatnika nabywałby on wewnątrzwspólnotowo partię wina zamówioną przez kontrahenta zagranicznego bez polskich znaków akcyzy. Następnie towar byłby umieszczony w magazynie i po załatwieniu formalności związanych z wywozem podatnik dokonywałby eksportu ww. wina. Zgodnie z zapisami art. 87 ust. 1 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy muszą być prawidłowo oznaczone odpowiednimi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zgodnie z art. 39 ustawy o podatku akcyzowym obowiązek podatkowy powstaje z dniem nabycia wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, zaś zarejestrowany handlowiec nie może magazynować ani wysyłać wyrobów akcyzowych zharmonizowanych z zastosowaniem procedury zwieszenia poboru akcyzy.

Katalog zwolnień z obowiązku oznaczania znakami akcyzy określa art. 88 ust. 1-3 ustawy o podatku akcyzowym. Na podstawie tego przepisu znaków akcyzy nie nakłada się na wyroby, które są:

-

całkowicie niezdatne do użytku;

-

wytworzone na terytorium kraju i przeznaczone przez producenta do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport;

-

wprowadzane do składów celnych, składów wolnocłowych i wolnych obszarów celnych, przeznaczone do zbycia w sklepach wolnocłowych;

-

przewożone przez terytorium kraju (tranzyt) poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy ma dodatkowo zastosowanie w przypadku importu wyrobów akcyzowych, które są zwolnione od należności celnych przywozowych na podstawie przepisów prawa celnego oraz zwolnione z akcyzy. Analogicznie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwolnione są podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego w sytuacji, gdy nabywane wyroby akcyzowe są zwolnione z akcyzy. Ponadto z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe zwolnione z akcyzy.

Poza powyższymi przypadkami, w których zwolnienie z obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy może być stosowane na podstawie przepisów ustawy, ustawodawca wskazał dodatkowo, że zwolnienie może również mieć zastosowanie, jeżeli:

1)

uzasadnia to ważny interes państwa lub podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów znakami akcyzy;

2)

wynika to z przepisów prawa Wspólnoty Europejskiej lub umów międzynarodowych;

3)

z uwagi na przeznaczenie niektórych wyrobów akcyzowych, w postaci próbek do badań naukowych, laboratoryjnych lub jakościowych.

Powyższy zakres sytuacji, w których mogą mieć również zastosowanie zwolnienia od obowiązku nakładania znaków akcyzy, został sprecyzowany przez Ministra Finansów w § 2 i § 3 rozporządzenia z dnia 19 kwietnia 2004 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. Nr 80 poz. 742 z późn. zm.).

Zgodnie z przepisami wyżej wymienionego rozporządzenia zwolnienie z obowiązku oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy zostało rozszerzone do 31 grudnia 2007 r. na:

-

importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wytworzone na terytorium kraju wyroby akcyzowe inne niż określone w art. 88 ustawy o podatku akcyzowym, wymienione w załączniku Nr 1 do rozporządzenia (w pkt 6 załącznika Nr 1 wymienione są pozostałe wyroby o zawartości alkoholu powyżej 1,2% objętości, z wyłączeniem m.in. wina gronowego oznaczonego kodem CN 2204);

-

wytworzone na terytorium kraju wyroby akcyzowe, wymienione w załączniku Nr 3 do ustawy, zwolnione od akcyzy;

-

importowane, nabywane wewnątrzwspólnotowo i wytworzone na terytorium kraju wyroby akcyzowe, wymienione w załączniku Nr 3 do ustawy, objęte zerową stawką akcyzy;

-

wyroby akcyzowe wytworzone poza terytorium kraju z przeznaczeniem do zużycia na wystawach, targach, salonach i imprezach o podobnym charakterze, jeżeli łącznie spełniają warunki określone w § 3 rozporządzenia.

Zgodnie z art. 23 ustawy o podatku akcyzowym zwalnia się od akcyzy eksport wyrobów akcyzowych. Objęcie towaru procedurą celną eksportu może mieć miejsce dopiero po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, tak więc w chwili gdy towar jest objęty procedurą zawieszenia poboru akcyzy zwolnienie wskazane w art. 23 ust. 1 ww. ustawy nie dotyczy tegoż towaru.

Wprawdzie eksport wyrobów akcyzowych zgodnie z art. 23 ustawy o podatku akcyzowym jest zwolniony z podatku akcyzowego, nie oznacza to jednak, iż w każdej sytuacji obrotu wyrobem z przeznaczeniem na eksport wyroby te są zwolnione z obowiązku oznaczania znakami akcyzy.

Jak wynika z przedstawionej powyżej regulacji prawnej nie przewiduje ona możliwości zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych w opisanym przez podatnika stanie faktycznym.

Naczelnik Urzędu Celnego w Białymstoku informuje, iż powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja traci swoja moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Ponadto zgodnie z art. 14b § ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, powyżej udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Natomiast stosownie do art. 14b § 2 cyt. ustawy, udzielona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji przez organ odwoławczy w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Pouczenie

Zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 w związku z art. 14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie, do Dyrektora Izby Celnej w Białymstoku w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Białymstoku. Do zażalenia należy dołączyć opłatę w znaczkach skarbowych w wysokości 5 zł od zażalenia i 50 gr. od każdego załącznika.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl