3063-ILPP3.4512.159.2016.1.EB - Ustalenie prawa do odliczenia i możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "Remont elewacji wraz z wymianą okien z parapetami wewnętrznymi i drzwi budynku poklasztornego".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP3.4512.159.2016.1.EB Ustalenie prawa do odliczenia i możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "Remont elewacji wraz z wymianą okien z parapetami wewnętrznymi i drzwi budynku poklasztornego".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 24 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "Remont elewacji wraz z wymianą okien z parapetami wewnętrznymi i drzwi budynku poklasztornego..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i możliwości odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. "Remont elewacji wraz z wymianą okien z parapetami wewnętrznymi i drzwi budynku poklasztornego...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Parafia (dalej również Wnioskodawca) w listopadzie złoży wniosek do Lokalnej Grupy Działania i Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie pomocy na operację pn. "Remont elewacji wraz z wymianą okien z parapetami wewnętrznymi i drzwi budynku poklasztornego...".

Zadanie realizowane będzie w roku 2017 w ramach poddziałania 19.2. objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zadanie dotyczy przeprowadzenia robót polegających na wymianie okien z parapetami wewnętrznymi, drzwi i remoncie elewacji ściany budynku zespołu poklasztornego. Przy złożeniu wniosku o płatność niezbędnym załącznikiem jest indywidualna interpretacja prawna w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT.

Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług, nie jest też podatnikiem czynnym. Realizowane zadanie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Parafia realizuje zadania związane z kultem religijnym, a wymiana stolarki okiennej, drzwiowej oraz remont elewacji ma na celu zachowanie zabytku przed dalszą degradacją, zabezpieczenie przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych, poprawę estetyki i przyciągnięcie lokalnej społeczności. Po zakończeniu zadania, przy składaniu wniosku o płatność konieczne jest dołączenie indywidualnej interpretacji prawnej w sprawie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Parafia po zrealizowaniu zadania pn. "Remont elewacji wraz z wymianą okien z parapetami wewnętrznymi i drzwi budynku poklasztornego..." będzie miała możliwość odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, Parafia nie ma możliwości odliczenia i odzyskania podatku od towarów i usług z tytułu realizacji zadania pn. "Remont elewacji wraz z wymianą okien z parapetami wewnętrznymi i drzwi budynku poklasztornego...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w listopadzie złoży wniosek do Lokalnej Grupy Działania i Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie pomocy na operację pn. "Remont elewacji wraz z wymianą okien z parapetami wewnętrznymi i drzwi budynku poklasztornego...". Zadanie realizowane będzie w roku 2017 w ramach poddziałania 19.2. objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zadanie dotyczy przeprowadzenia robót polegających na wymianie okien z parapetami wewnętrznymi, drzwi i remoncie elewacji ścian budynku zespołu poklasztornego. Parafia nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług, nie jest też podatnikiem czynnym. Realizowane zadanie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Parafia realizuje zadania związane z kultem religijnym, a wymiana stolarki okiennej, drzwiowej oraz remont elewacji ma na celu zachowanie zabytku przed dalszą degradacją, zabezpieczenie przed niekorzystnym wpływem warunków atmosferycznych, poprawę estetyki i przyciągnięcie lokalnej społeczności.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy w związku z opisaną wyżej operacją Parafia ma możliwość odliczenia i odzyskania podatku VAT.

Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaniem działania pn. "Remont elewacji wraz z wymianą okien z parapetami wewnętrznymi i drzwi budynku poklasztornego..." ponieważ, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z poniesionymi wydatkami, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie będzie spełniał tych warunków, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej opis sprawy i stan prawny należy stwierdzić, że Parafia, nie będzie miała prawa do odliczenia i możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Remont elewacji wraz z wymianą okien z parapetami wewnętrznymi i drzwi budynku poklasztornego...".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ zaznacza, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl