3063-ILPP2-2.4512.77.2016.2.AO - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 października 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP2-2.4512.77.2016.2.AO Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 5 września 2016 r. (data wpływu 12 września 2016 r.), uzupełnionym pismem z 5 września 2016 r. (data wpływu 6 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Wniosek uzupełniono w dniu 6 października 2016 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat przygotowuje się do złożenia wniosku partnerskiego (ostatecznym dniem złożenia wniosku jest 10 października 2016 r.) do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa III Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, działanie 5.3.1. Dziedzictwo kulturowe i kultura.

* Nazwa projektu: Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego na obszarze (...).

* Wnioskodawca przedmiotowego projektu/Lider: Powiat N.

* Partnerzy projektu: 4 Gminy z obszaru Powiatu N oraz 5 parafii rzymsko-katolickich.

* Okres realizacji: 01.04.2017-30.04.2019.

* Liczba zabytków objętych wsparciem w ramach przedmiotowego projektu: 21 szt.

* Całkowita wartość projektu: ok. 4 mln zł.

* Wartość dofinansowania: ok. 3 400,00 zł.

* Razem wkład własny: ok. 600 000,00 zł.

Każdy z partnerów biorących udział w przedmiotowym projekcie we własnym zakresie będzie prowadził działania inwestycyjne. Wspólne będą działania informacyjne, promocyjne i edukacyjne - za realizację, których odpowiedzialny będzie Lider projektu.

Zakres Rzymskokatolickiej Parafii w S obejmuje remonty kościołów w S, D oraz M.

Remont kościoła w S polegający na: wymianie pokrycia dachu wraz z konserwacją więźby dachowej, naprawie ubytków tynków w elewacji, wykonaniu nowej nawierzchni z kostki granitowej i podjazdu dla osób niepełnosprawnych.

Remont kościoła w D polegający na: wymianie pokrycia wieży wraz z konserwacją okien i drzwi, wykonaniu nowej nawierzchni z kostki granitowej i podjazdu na terenie przykościelnym dla osób niepełnosprawnych.

Remont kościoła w M polegający na: wymianie pokrycia dachu oraz rynien i rur spustowych i instalacji odgromowej, wykonaniu pochylni dla osób niepełnosprawnych.

Łączna wartość zadania wyniesie ok. 800 000,00 zł.

Wykonanie robót przewiduje się w systemie zleconym.

Opisywane powyżej zdarzenie przyszłe nie będzie miało związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Wniosek uzupełniono 6 października 2016 r. o poniższe informacje:

1. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Stroną umów tzn. zleceniodawcą i inwestorem projektu w części dot. kościołów w S, D i M będzie Rzymskokatolicka Parafia w S.

3. Faktury dokumentujące nabycie towarów oraz usług związanych z remontem kościołów w S, D oraz M będą wystawiane na Wnioskodawcę na podstawie umów, które podpisane będą przez Wnioskodawcę z wykonawcami robót.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu będzie istniała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu tj. do 31 grudnia 2024 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1169) parafia posiada osobowość prawną, a tym samym może uczestniczyć w obrocie cywilnoprawnym.

Jednocześnie zgodnie z art. 55 ust. 2 do 6 cyt. wyżej ustawy kościelne osoby prawne zwolnione są z opodatkowania.

Zatem w oparciu o przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym brak jest możliwości odzyskania przez Rzymskokatolicką Parafię w S podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że Powiat przygotowuje się do złożenia wniosku partnerskiego do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa III Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, działanie 5.3.1. Dziedzictwo kulturowe i kultura, nazwa projektu: "Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego na obszarze (...). Wnioskodawcą i Liderem przedmiotowego projektu jest Powiat, a Partnerami projektu będą cztery Gminy z obszaru Powiatu oraz 5 parafii rzymsko-katolickich. Każdy z partnerów biorących udział w przedmiotowym projekcie we własnym zakresie będzie prowadził działania inwestycyjne. Wspólne będą działania informacyjne, promocyjne i edukacyjne - za realizację, których odpowiedzialny będzie Lider projektu. Zakres Rzymskokatolickiej Parafii obejmuje remonty kościołów w S, D oraz M.

Remont kościoła w S polegający na: wymianie pokrycia dachu wraz z konserwacją więźby dachowej, naprawie ubytków tynków w elewacji, wykonaniu nowej nawierzchni z kostki granitowej i podjazdu dla osób niepełnosprawnych.

Remont kościoła w D polegający na: wymianie pokrycia wieży wraz z konserwacją okien i drzwi, wykonaniu nowej nawierzchni z kostki granitowej i podjazdu na terenie przykościelnym dla osób niepełnosprawnych.

Remont kościoła w M polegający na: wymianie pokrycia dachu oraz rynien i rur spustowych i instalacji odgromowej, wykonaniu pochylni dla osób niepełnosprawnych.

Łączna wartość zadania wyniesie ok. 800 000,00 zł. Wykonanie robót przewiduje się w systemie zleconym. Opisywane powyżej zdarzenie przyszłe nie będzie miało związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W uzupełnieniu do wniosku, Zainteresowany wskazał, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stroną umów tzn. zleceniodawcą i inwestorem projektu w części dot. kościołów w S, D i M będzie Wnioskodawca. Faktury dokumentujące nabycie towarów oraz usług związanych z remontem ww. kościołów będą wystawiane na Wnioskodawcę na podstawie umów, które podpisane będą przez Wnioskodawcę z wykonawcami robót.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu będzie istniała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części w ciągu pięciu lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. do 31 grudnia 2024 r.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z uwagi na fakt, że efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych - jak wskazał Zainteresowany - zatem w tej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - wynikającą z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z remontem kościołów w S, D oraz M - w ciągu pięciu lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. do 31 grudnia 2024 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl