3063-ILPP1-3.4512.82.2016.2.IL - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z prowadzeniem działań inwestycyjnych realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 października 2016 r. Izba Skarbowa w Poznaniu 3063-ILPP1-3.4512.82.2016.2.IL Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z prowadzeniem działań inwestycyjnych realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2016 r. (data wpływu 19 września 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 października 2016 r. (data wpływu 25 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z prowadzeniem działań inwestycyjnych realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego (...) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z prowadzeniem działań inwestycyjnych realizowanych przez Wnioskodawcę w ramach projektu pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego (...). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 października 2016 r. (data wpływu 25 października 2016 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat przygotowuje się do złożenia wniosku partnerskiego (ostatecznym dniem złożenia wniosku jest 10 październik 2016 r.) do Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa III Ochrona środowiska, dziedzictwa kulturowego i naturalnego, działanie 5.3.1 Dziedzictwo kulturowe i kultura.

* Nazwa projektu: Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego (...).;

* Wnioskodawca przedmiotowego projektu/Lider: Powiat;

* Partnerzy projektu: 4 Gminy z obszaru Powiatu oraz 5 parafii w tym Parafia B.;

* Okres realizacji: 01.04.2017 - 30.04.2019;

* Liczba zabytków objętych wsparciem w ramach przedmiotowego projektu: 21 szt.;

* Całkowita wartość projektu: ok. xx zł;

* Wartość dofinansowania: ok. xx zł;

* Razem wkład własny: xx zł.

Każdy z partnerów biorących udział w przedmiotowym projekcie we własnym zakresie będzie prowadził działania inwestycyjne. Wspólne będą działania informacyjne, promocyjne i edukacyjne za realizację których odpowiedzialny będzie Lider projektu.

Zakres Parafii, zadanie pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego (...) - obejmuje trzy przedsięwzięcia:

1. Wykonanie sygnalizacji pożaru oraz wykonanie sygnalizacji włamania i napadu w kościele parafialnym w B.

2. Odrestaurowanie ścian wewnętrznych w kościele w P.

3. Ochrona zabytkowych witraży okiennych poprzez montaż dodatkowych okien w kościele w P.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty realizacji zadania pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego (...) - obejmującego trzy przedsięwzięcia:

1.

wykonanie sygnalizacji pożaru oraz wykonanie sygnalizacji włamania i napadu w kościele parafialnym w B.,

2.

odrestaurowanie ścian wewnętrznych w kościele w P.,

3.

ochrona zabytkowych witraży okiennych poprzez montaż dodatkowych okien w kościele w P. nie będą służyły do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

* Wartość zadania Parafii: xx zł,

* Wartość dofinansowania: xx zł,

* Razem wkład własny: xx zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z zaistniałym zdarzeniem przyszłym Parafia zwraca się z zapytaniem, czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu będzie istniała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. do 31 grudnia 2024 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma i w przyszłości nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub części w odniesieniu do przedmiotowego projektu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, uniemożliwia odliczenie podatku naliczonego w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. Parafia nie jest takim podatnikiem. Ponadto nie prowadzi działalności gospodarczej, a realizowana inwestycja nie będzie przynosiła dochodów.

Oba warunki:

1.

bycie czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz

2.

nabywanie towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych nie są spełnione przez Parafię.

Zatem Parafia nie ma prawa do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikającego z faktur związanych z realizacją zaplanowanych inwestycji.

Parafii nie przysługuje prawo odzyskania podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów inwestycji. W związku z tym podatek VAT winien być kosztem kwalifikowalnym dla Parafii.

Koszty kwalifikowane to koszty, które podlegają refundacji z funduszów unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Efekty realizacji zadania pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego (...) - obejmującego trzy przedsięwzięcia:

1.

wykonanie sygnalizacji pożaru oraz wykonanie sygnalizacji włamania i napadu w kościele parafialnym w B.,

2.

odrestaurowanie ścian wewnętrznych w kościele w P.,

3.

ochrona zabytkowych witraży okiennych poprzez montaż dodatkowych okien w kościele w P. nie będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane towary i usługi nie nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w odniesieniu do projektu pn. Ochrona, promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego (...) Parafia nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ciągu 5 lat od momentu zakończenia realizacji projektu, tj. do dnia 31 grudnia 2024 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ wskazuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości dotyczących możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl